Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Umm hur tänkte du nu? I Sverige är ju alkohol det enda som finns att tillgå lagligt. Att sedan Tyskland, Nederländerna plus en massa andra länder producerar diverse alkoholdrycker framgångsrikt förändrar väl inte detta faktum?
Tycker inte man ska se ner på nån drog, men jag håller med dig om att det finns en viss romantiserad av cannabis här på FB där man gärna tonar ner allt negativt kring bruket av drogen och gärna förstärker den negativa bilden av alkoholen.
Själv föredrar jag helt klart öl framför cannabis 99 gånger av 100.
Här är en lista över vilka länder man dricker mest i:
1 Luxembourg
2 Ireland
3 Hungary
4 Moldova
5 Czech Republic
6 Saint Pierre and Miquelon
7 Croatia
8 Greenland
9 Germany
10 British Virgin Islands
11 United Kingdom
12 Spain
13 Netherlands
14 Portugal
15 Cyprus
16 Saint Lucia
17 France
18 Bermuda
19 Austria
20 Denmark
21 Switzerland
22 Belgium
23 Nigeria
24 Finland
25 Bahamas
Som du ser, man super mest i Västindien, Kontinentaleuropa och på de Brittiska öarna... Nästan alla dessa ställen har cannabis som i praktiken är accepterad om den inte är dekriminaliserad och även om man i vissa fall kan bli tagen av polisen så har befolkningen i dessa länder mycket liberalare attityd...
Sverige ligger förövrigt på plats 64 då det gäller alkoholkonsumption så jag tycker faktiskt inte det verkar vara som om folk dricker alkohol bara för att de inte har några andra droger till hands... Sanningen är nog den att alkohol är ett trevligt rusmedel som tål konkurrens från andra sinnesförändrande saker... =)