2008-12-17, 06:44
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Eller: Det är kul att lite packad!
Bara på alkohol?
Citera
2008-12-17, 06:45
Medlem
äsch jag dricker hellre starköl en kväll framför tvn än vatten bara för att det är gott och ger ett rus. alkohol är stort i hela världen och i de flesta kulturer, sen att det finns annat att förtära som kanske är mindre skadligt är ju inget argument.

dem vill väl dricka liksom?
Citera
2008-12-17, 06:46
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ösp
Sen kan man ju diskutera om alkohol någonsin är något annat än destruktiv men det är en helt annan fråga.
Inte ha jag gjort något konstruktivt med alkohol i kroppen. Kanske för stunden men det är väldigt sällan.

Alkohol är destruktivt. Oerhört destruktivt. Men accepterat.
Citera
2008-12-17, 06:51
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Bara på alkohol?

Nä, men de flesta människor är ju livrädda för allting som kan förändra deras verklighetsuppfattning om det inte går att köpa på systembolaget. Mycket skräckpropganda präglar folks uppfattning om sånt här och det faktum att alkohol är den enda drog som man kan befatta sig med utan att bryta mot lagen bidrar nog också. Ja undantaget är väl benzo och andra lugnande preparat då. Sånt kan man trycka i sig hur mycket som helst av utan att fundera två gånger på vad man gör - dessa tabletter är ju inte någon drog, det är ju medicin som de fått av doktorn.

Personligen är jag inte speciellt kräsen med vad jag stoppar i mig så länge som det inte är för dyrt!
Citera
2008-12-17, 06:55
Bannlyst
Citat:
Eller: Det är kul att bli lite packad!

Men om de vetat bättre hade de kunnat avnjuta ett tusentals gånger bättre rus än en fylla, samt att de inte mått skit dagen efter. Eller hur
Citera
2008-12-17, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Inte ha jag gjort något konstruktivt med alkohol i kroppen. Kanske för stunden men det är väldigt sällan.

Alkohol är destruktivt. Oerhört destruktivt. Men accepterat.

man gillar ju fylla när man är full. konstruktivitet är ju att jobba, det är inget jag gör när jag festar i varje fall.

men visst lättheten med att förtära alkohol kombinerat med effekterna är rätt lätt en väg till självförnekelse.
Citera
2008-12-17, 07:04
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teemb
man gillar ju fylla när man är full. konstruktivitet är ju att jobba, det är inget jag gör när jag festar i varje fall.

Fast för det mesta så tröttnar jag ganska snabbt på att vara full när jag druckit. Man måste ha tur om det ska bli riktigt roligt och även när man har roligt känns det ibland lite tomt och vanskligt.

Citat:
Ursprungligen postat av gulthotel
Men om de vetat bättre hade de kunnat avnjuta ett tusentals gånger bättre rus än en fylla, samt att de inte mått skit dagen efter. Eller hur

Iof har jag ibland petat i mig preparat och droger i vilkas kölvatten även den värsta bakfylla jag upplevt skulle varit som en sommarmorgons stilla smekning i jämförelse!
Citera
2008-12-17, 08:21
Medlem
Nemesis1s avatar
Ni säger att folk dricker alkohol bara för att det är det enda rusmedel som är lagligt och accepterat, hur kommer det sig då att folket i Nederländerna och Tyskland är kända för att inte spotta i glaset, Jamaica producerar världsberömd rom och folket på de Brittiska öarna har så stor dryckeskultur att man bygger irländska, engelska och skotska pubbar över hela världen??

Tvärtom tycker jag främst det är svenska cannabishjärntvättade som börjar se ner på alkohol...
Citera
2008-12-17, 08:29
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Ni säger att folk dricker alkohol bara för att det är det enda rusmedel som är lagligt och accepterat, hur kommer det sig då att folket i Nederländerna och Tyskland är kända för att inte spotta i glaset, Jamaica producerar världsberömd rom och folket på de Brittiska öarna har så stor dryckeskultur att man bygger irländska, engelska och skotska pubbar över hela världen??

Tvärtom tycker jag främst det är svenska cannabishjärntvättade som börjar se ner på alkohol...

Umm hur tänkte du nu? I Sverige är ju alkohol det enda som finns att tillgå lagligt. Att sedan Tyskland, Nederländerna plus en massa andra länder producerar diverse alkoholdrycker framgångsrikt förändrar väl inte detta faktum?

Tycker inte man ska se ner på nån drog, men jag håller med dig om att det finns en viss romantiserad av cannabis här på FB där man gärna tonar ner allt negativt kring bruket av drogen och gärna förstärker den negativa bilden av alkoholen.

Själv föredrar jag helt klart öl framför cannabis 99 gånger av 100.
Citera
2008-12-17, 09:06
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Umm hur tänkte du nu? I Sverige är ju alkohol det enda som finns att tillgå lagligt. Att sedan Tyskland, Nederländerna plus en massa andra länder producerar diverse alkoholdrycker framgångsrikt förändrar väl inte detta faktum?

Tycker inte man ska se ner på nån drog, men jag håller med dig om att det finns en viss romantiserad av cannabis här på FB där man gärna tonar ner allt negativt kring bruket av drogen och gärna förstärker den negativa bilden av alkoholen.

Själv föredrar jag helt klart öl framför cannabis 99 gånger av 100.
Här är en lista över vilka länder man dricker mest i:

1 Luxembourg
2 Ireland
3 Hungary
4 Moldova
5 Czech Republic
6 Saint Pierre and Miquelon
7 Croatia
8 Greenland
9 Germany
10 British Virgin Islands
11 United Kingdom
12 Spain
13 Netherlands
14 Portugal
15 Cyprus
16 Saint Lucia
17 France
18 Bermuda
19 Austria
20 Denmark
21 Switzerland
22 Belgium
23 Nigeria
24 Finland
25 Bahamas

Som du ser, man super mest i Västindien, Kontinentaleuropa och på de Brittiska öarna... Nästan alla dessa ställen har cannabis som i praktiken är accepterad om den inte är dekriminaliserad och även om man i vissa fall kan bli tagen av polisen så har befolkningen i dessa länder mycket liberalare attityd...

Sverige ligger förövrigt på plats 64 då det gäller alkoholkonsumption så jag tycker faktiskt inte det verkar vara som om folk dricker alkohol bara för att de inte har några andra droger till hands... Sanningen är nog den att alkohol är ett trevligt rusmedel som tål konkurrens från andra sinnesförändrande saker... =)
Citera
2008-12-17, 09:11
Medlem
alkohol är en fantastisk drog om man kan kontrollera den (precis som allt annat) ingen som tvingar dig o dricka de mängder att man blir stupfull o gör för sjuka grejjer, får ångest o blir för bakis. om du skyller på att polarna dricker ju så mkt så umgås du med missbrukare, vilket e problemet då.
Annars om man dricker rimliga mängder så får man ut mer av kvällen, alla blir lite socialare man orkar få ut det man grubblat över på vardagen, man kan sen vara nöjd över helgen o känna att man fått ut det bästa av en själv, inte brännt allt för mkt pengar, lättare o få brudar om du kan föra dig också.
En festligare stämning alltså
Senast redigerad av Kalasbarnet 2008-12-17 kl. 09:14.
Citera
2008-12-17, 12:02
Medlem
zodsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Till att börja med vill jag påpeka att jag kan uppskatta alkohol och att jag mer eller mindre har lite problem med mitt drickande till och från.

Till saken. Är alkohol så bra och skönt rus som folk verkar tycka?

Dom senaste gångerna jag varit full har jag funderat lite över vad som egentligen är så bra med det.
Man pratar med främmande människor, köper saker på krogen som om man vore stenrik, hamnar i bråk, följer med något fylleragg hem som man varken känner eller för delen vill känna. Man gör helt enkelt idiotiska saker. Detta är bara under ruset. Inte nog med det, vi har en dag efter det "underbara" ruset också.

Man vaknar i sin säng (eller på något annat mindre roligt ställe) och hela kvällen, eller i alla fall det man minns, rullar snabbt förbi i något som liknar suddiga bilder, samtidigt som man fylls med ångest från helvetet. Hela munnen känns som en öken och man mår illa.
Väl uppe ur sängen känner man sig orolig och ångestfylld och undrar vad i helskotta man sysslade med kvällen innan. Dagen går långsamt och det känns som att bakruset aldrig vill ge med sig.

Varför utsätter man sig för något sånt här? Är verkligen ett rus från alkohol så jävla bra som alla verkar tycka? Ju mer jag tänker på det, ju mer äcklad blir jag av alla drycker från öl till sprit.

Hur ser du själv på ett alkoholrus om du tänker efter noga? Är det verkligen så bra? Eller dricker du bara för drickandets skull som man nästan kan tro ibland.

Alkohol är först och främst VÄLDIGT tillgängligt. Sen så är det väl en rätt lätthanterlig drog i sig. Bakfyllan tänker man aldrig på när man ställt in sig på fest för kvällen.

Dricker för att bli packad helt enkelt. Ruset i sig är euforiskt och förstärks jättemycket av den sociala biten, att alla andra också blir packade och i ett mer euforiskt tillstånd. Denna kännslan förstärks till en gräns och man vill ju komma så nära den gränsen som möjligt utan att välta över.

Dom flesta som druckit ett par år var och varannan helg att det kan gå åt helvete ibland, men eftersom man är så van att dricka ett gäng öl med sina vänner på fredagen/lördagen så är det lätt hänt. För min kropps skull skulle jag gärna vilja röka cb istället men jag går inte på en fest nykter och man vill ju gärna träffa andra än sina stonerpolare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in