Citat:
Ursprungligen postat av tku01
Precis, så är det. Blir det inget straff av detta så måste det ju betyda att det bara är att spela på. Plocka in en kille från utlandet, spelar nästa dag. Inga papper behövs. Då kan Dif avskeda ännu fler från kansliet ;-)
Det är väl ändå en jävla skillnad. Visst, GAIS har agerat jävligt klantigt som inte har hållt koll på att hans tillstånd gällde 2+2 år, men det är ju inte direkt så att han riskerat att
inte få det förnyat. För övrigt har vår nya brasse ett fyraårskontrakt, och hans arbets- och uppehållstillstånd gäller i alla fyra år. Någon dabbade sig, men att det skulle få så stora konsekvenser så att GAIS blev av med tre segrar är lite magstarkt.
Wallin menar att det är en enskild person som har hållt i tillstånden, och att denne inte informerade styrelsen om att Wandersons tillstånd gått ut och att han ansökt om nytt. Jag väljer (big surprise) att tro på detta då jag inte tror att styrelsen, och i förängningen tränarna hade vågat chansa på att spela Wanderson ändå. Men men...
Edit: varför är det inte så att utländsk arbetskraft på kontraktsbasis får arbets- och uppehållstillstånd för hela den tid kontraktet gäller? Det övergår fan mitt förstånd. Endast vid förnyat kontrakt borde ny ansökan behövas.
För övrigt håller jag (hör och häpna) med Mild om att sådant här borde skötas per automatik av ett (kompetent) förbund. Den här cirkusen som varit nu kan ju inte vara bra för någon på något sätt.