Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
Nu är det ju fanimig du som inte fattar vad som diskuterades, vad som sades var det pantade påståendet att MFFs köpa av Halsti skulle ha varit räddande för GAIS eftersom de just då hade 28 kr i likvida medel, vad som glömdes att tillägga var ju de tillgångar GAIS hade i egenskap av Gården, truppen o.s.v. och vilka former utav utbetalningar man haft just innan.
Att företag kan sättat i konkurs p.g.a. för lite likvida medel skiter jag, och antagligen resten utav fotbollsforumet, fullständigt i eftersom det inte har med denna debatten att göra.
Sedan bör du även ha klart för dig att det vi diskuterar skedde i våras 2008, alltså långt innan den ekonomiska krisen... Sedan undar jag även vidare vilket scenario du kan komma på när en allsvensk klubb skulle behöva panika fram mer än säg 100.000 kr?
Du är ute och cyklar, jag svarade på inlägget:
"Jo, likvida tillgångar. Inte konstigare än att man har mindre pengar runt den 20:e varje månad än man har den 28, typ. Vi kanske hade prioriterat nån utbetalning som ifk ser som mindre viktig. Som att betala våra skatter till exempel. Så ifk:are skall enbart stänga huvudet när det rör ekonomi."
Då tidigare postare fick det att låta normalt att bara ha 28 kr i kassan, det vill säga likvida medel. Jag säger att det inte är normalt och att en förening eller företag (typ Fotbollsklubb!) kan försättas i konkurs p.g.a. detta.
Sen kommer du och påstår att klubben har tillgångar i en gård och spelartruppen, vilket är helt irrelevant, för att dessa inte är likvida medel! Du fattar tydligen jämförelsen jag skrev tidigare om bankpanik.
Ja det finns väl flertal scenarion där klubbar behöver få in pengar, det kan vara p.g.a. lån mot säkerhet där banken vill ha tillbaka de utlånade pengarna tidigare än bestämt, skattesmällar osv.