2009-10-01, 09:55
Medlem
gunseng2s avatar
På något jävla sätt får nog förbundet det här till att IFK Göteborg blir mästare
Citera
2009-10-01, 10:07
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunseng2
På något jävla sätt får nog förbundet det här till att IFK Göteborg blir mästare

Ärligt talat så är det en storm i ett vattenglas. Wandersons arbetstillstånd skulle förnyas och GAIS glömde skicka in blanketten. Spelarlicensen är i alla fall giltig som jag förstått det. Elfsborg spelade 10 matcher med en spelare (Johan Karlsson) som inte ens var registrerad som Elfsborgsspelare och undgick straff.

Om det mot all förmodan blir ett ingrepp i GAIS poäng så är det som jag förstått juridikrotvälskan matcherna de senaste 14 dagarna som påverkas, alltså matcherna mot Gefle, Örebro och Pajen. Det påverkar i så fall bottenstriden till Stockholms Kommuns lags favör.

Någon som är bra på att tolka juridisk text kanske kan ta en titt på denna SvFF-länk (kapitel 10 § 2.): http://svenskfotboll.se/ImageVault/Images/height_16/width_16/id_11289/ImageVaultHandler.aspx

Men det är lugnt, Dif åker ur ändå.
Citera
2009-10-01, 10:15
Medlem
gunseng2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3

Ärligt talat så är det en storm i ett vattenglas. Wandersons arbetstillstånd skulle förnyas och GAIS glömde skicka in blanketten. Spelarlicensen är i alla fall giltig som jag förstått det. Elfsborg spelade 10 matcher med en spelare (Johan Karlsson) som inte ens var registrerad som Elfsborgsspelare och undgick straff.

Det är ju frågan

Dom ändrade väl däremot reglerna 2005 efter Afonsofallet, vilket väl var efter Johan Karlsson-fallet

Stämmer aftonbladets källor för övrigt? Expressen har inte gått ut med det och alla andra refererar till Sportbladet. Vore ju inte första gången Aftonbladet gjorde något sånt.

Edit: Nu gick expressen ut med det. Blir en rysare det här, hoppas att det faktum att allt var under behandling och det handlade om ett separat tillstånd från spelarlicensen i kombination med luddiga regler från SVFF gör att särskilda omständigheter föreligger.

Jävla migrationsverk och deras sega ärendebehandlingar, som om dom inte knullar oss tillräckligt mycket redan (se I&I)
Senast redigerad av gunseng2 2009-10-01 kl. 10:21.
Citera
2009-10-01, 10:18
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3

Om det mot all förmodan blir ett ingrepp i GAIS poäng så är det som jag förstått juridikrotvälskan matcherna de senaste 14 dagarna som påverkas, alltså matcherna mot Gefle, Örebro och Pajen. Det påverkar i så fall bottenstriden till Stockholms Kommuns lags favör.

Någon som är bra på att tolka juridisk text kanske kan ta en titt på denna SvFF-länk (kapitel 10 § 2.): http://svenskfotboll.se/ImageVault/Images/height_16/width_16/id_11289/ImageVaultHandler.aspx

Men det är lugnt, Dif åker ur ändå.

TU:s beslut
I seriematch i vilken okvalificerad spelare deltagit erhåller den icke felande föreningen 3 poäng, såvida inte särskilda skäl föreligger. Om särskilda skäl föreligger kan poängförlust ersättas med att den felande föreningen åläggs straffavgift. Efter utredning konstaterar TU att det inte föreligger några särskilda skäl i ärendet för att ersätta poängförlust med straffavgift, varför TU beslutar enligt följande:

•att Helsingborgs IF tilldelas segern i matchen Helsingborgs IF-IF Elfsborg med tre poäng och målresultatet 3-0
•att Örgryte IS tilldelas segern i matchen IF Elfsborg-Örgryte IS med tre poäng och målresultatet 3-0 samt
•att ändra målresultaten i följande matcher:
IF Elfsborg-Hammarby IF från 0-1 till 0-3
Trelleborgs FF-IF Elfsborg från 5-3 till 3-0
Citera
2009-10-01, 10:23
Medlem
gunseng2s avatar
Haha, fan, det slutade gälla den 27e juli, vilket självklart är en vecka efter gnaget kryssade mot GAIS
Citera
2009-10-01, 10:23
Medlem
LikeAGloves avatar
Bara ett misstag eller ej, det är fan inte okej för det. En otillåten spelare i laget som dessutom har gjort tre fjärdedelar av Gais alla mål, det är i mina ögon långt mycket värre än Christensen incidenten och hade jag vart hammarbyare eller gårdare så hade jag varit vansinnig
Citera
2009-10-01, 10:24
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Haha, fan, det slutade gälla den 27e juli, vilket självklart är en vecka efter gnaget kryssade mot GAIS

Bojan och Modumbo hade hookat med sina mannen på miggen.
Citera
2009-10-01, 10:25
Medlem
gunseng2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Bara ett misstag eller ej, det är fan inte okej för det. En otillåten spelare i laget som dessutom har gjort tre fjärdedelar av Gais alla mål, det är i mina ögon långt mycket värre än Christensen incidenten och hade jag vart hammarbyare eller gårdare så hade jag varit vansinnig

Ja, det är väl värre, däremot var det ju knappast medvetet och påverkade egentligen ingenting (alltså om han skickat in ett papper eller ej påverkar ju inte hans prestation, och klart som fan att han hade fått nytt tillstånd), annat kan man ju säga om Christensens stolpar. Beslut skulle väl komma idag om det för övrigt?
Citera
2009-10-01, 10:25
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove

Ja, för han skulle ju egentligen inte alls ha fått spela annars!
Citera
2009-10-01, 10:27
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Det är ju frågan

Dom ändrade väl däremot reglerna 2005 efter Afonsofallet, vilket väl var efter Johan Karlsson-fallet

Stämmer aftonbladets källor för övrigt? Expressen har inte gått ut med det och alla andra refererar till Sportbladet. Vore ju inte första gången Aftonbladet gjorde något sånt.

Det är just p.g.a. att det är "Sport"-bladet som hetsar mest runt det som jag inte riktigt kan ta det på allvar. Men okej, källaorna är ju Gerhard Sager (ordförande för tävlingskommittén) samt Khennet Tallinger (ordförande för disciplinnämnden). Det komiska är att de inte har den blekaste om vad det är som gäller och att de öppet säger att reglerna är luddiga. Men Sager menar i alla fall att en spelarlicens kan vara giltig trots att inte arbetstillståndet är giltigt. Det är ju det som först och främst bör klarläggas.
Visar det sig att hans spelarlicens inte skulle vara giltig så får man titta på eventuell bestraffning. Böter eller poängavdrag.

Det hela ändrar dock inget för AIK, då jag inte för en sekund tror på att SvFF skulle frånta GAIS alla poäng och ge 3 pinnar till alla motståndare sen 27 juli. GAIS faller under Goa Gôbbar-klausulen och kan därmed inte bestraffas hårt.
Citera
2009-10-01, 10:28
Medlem
Brullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Derbyt spelas tidigt för att man då brukar slippa en hel del otyg. Men det har du kanske inte märkt, att tidiga söndagsmatcherna => mindre bråk.

Domaren såg ju vad som hänt med målet, bara inte _vem_. Således borde inget straff kunna sättas. Samt normalstraff för sånt är gult, för eftersläng rött.
Jag kommenterade öht inte om stolpflytten för jag tycker att det, liksom Ivans eftersläng, är några jävla ickehändelser.

Så klart gillar förbundet att tidigarelägga matchen men den främsta anledningen är nog att det är Liverpool - United kl 15.
Citera
2009-10-01, 10:32
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanmachine
TU:s beslut
I seriematch i vilken okvalificerad spelare deltagit erhåller den icke felande föreningen 3 poäng, såvida inte särskilda skäl föreligger. Om särskilda skäl föreligger kan poängförlust ersättas med att den felande föreningen åläggs straffavgift. Efter utredning konstaterar TU att det inte föreligger några särskilda skäl i ärendet för att ersätta poängförlust med straffavgift, varför TU beslutar enligt följande:

•att Helsingborgs IF tilldelas segern i matchen Helsingborgs IF-IF Elfsborg med tre poäng och målresultatet 3-0
•att Örgryte IS tilldelas segern i matchen IF Elfsborg-Örgryte IS med tre poäng och målresultatet 3-0 samt
•att ändra målresultaten i följande matcher:
IF Elfsborg-Hammarby IF från 0-1 till 0-3
Trelleborgs FF-IF Elfsborg från 5-3 till 3-0

Ojdå! Hade för mig att de klarade sig undan. Bra minne Men men, i det fallet rörde det sig om en spelare som inte var registrerad på föreningen Elfsborg överhuvudtaget. Återstår att se hur man bedömer Wanderson. Jag tror de helt enkelt kommer att komma fram till att hans spelarlicens är giltig och därmed inte agera alls...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in