2009-01-18, 19:46
Medlem
Rocky69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Var inget dolt budskap bara en uppriktig fråga, bor en Liverpool-(hammarbyare?) där som inte skäms för sig om man säger då
Nog om den saken

Vad är det sagt om Malmös arena föresten, kommer den att vara spelklar tills den 5 april?

Nejdå. Jag bor inne i stan.
Jag har dock en kompis som bor i de där kvarteren i närheten av café blåvitt Götas.
Citera
2009-01-18, 20:59
Bannlyst
http://www.fotbollsexpressen.se/Allsvenskan/1.1436257/luhr-darfor-ar-aubynn-given-etta-pa-listan

Aubynn är Allsvenskans bästa spelare i whatif land...
Citera
2009-01-18, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Och ändå får vi mer uppmärksamhet än bondegängen.

Ja, och det är ju helt bisarrt. Men hellre ligga i topp i allsvenskan och mindre uppmärksamhet än tvärtom.
Citera
2009-01-18, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arnold palmer
Ja, och det är ju helt bisarrt. Men hellre ligga i topp i allsvenskan och mindre uppmärksamhet än tvärtom.

Hur är det bisarrt, Stockholmshatet behöver gödas varje dag.
Citera
2009-01-19, 00:00
Medlem
Shuyins avatar
Citat:

Det är inte konstigt alls, det är bara att titta på Maratontabellen så ser man att det är idel stadsklubbar i topp och bondelagen är således "flugor" som håller ett par år bara, dessutom saknar man ofta supporterkultur och annat. Även om detta gap kanske minskar för varje år.
Citera
2009-01-19, 00:21
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Citat:
Det är inte konstigt alls, det är bara att titta på Maratontabellen så ser man att det är idel stadsklubbar i topp och bondelagen är således "flugor" som håller ett par år bara, dessutom saknar man ofta supporterkultur och annat. Även om detta gap kanske minskar för varje år.
"Bondelagen" IFK Norrköping, IF Elfsborg och Helsingborgs IF ligger på plats 4-6, före både DIF och Hammarby så det lär det inte handla om...
Citera
2009-01-19, 00:24
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanish_Johnny
"Bondelagen" IFK Norrköping, IF Elfsborg och Helsingborgs IF ligger på plats 4-6, före både DIF och Hammarby så det lär det inte handla om...

Men AIK, Malmö FF och IFK Göteborg i topp. Jag har dock inte lusläst Maratontabellen men bara för ett par år sedan var Elfsborg ett lag som alltid hamnade runt sjundeplatsen, lär vara så återigen om ett par år. Medan storstadsklubbarna oftast är i toppen år efter år.
Citera
2009-01-19, 00:47
Medlem
Citat:

ettan, tvåan och trean är mycket riktigt storstadsklubbar.
4.IFK Norrköping=bondeklubb
5.IF Elfsborg=bondeklubb
6.Helsingborg=bondeklubb
7.Djurgården=storstadsklubb
8.Örgryte=storstadsklub
9.GAIS=storstadsklubb
10.Halmstad=bondeklubb

således 6 storstadslag och 4 "bondelag" i tio i topp-tabellen i maratontabellen. Dessutom har du från plats 12-21 endast bondeklubbar, så jag håller inte helt med dig om din teori.
Citera
2009-01-19, 00:53
Medlem
Citat:
Men AIK, Malmö FF och IFK Göteborg i topp. Jag har dock inte lusläst Maratontabellen men bara för ett par år sedan var Elfsborg ett lag som alltid hamnade runt sjundeplatsen, lär vara så återigen om ett par år. Medan storstadsklubbarna oftast är i toppen år efter år.

Om vi tar t ex ett lag som AIK ser deras facit ut så här:

2001 3:a
2002 5:a
2003 5:a
2004 13:e (åkte ur)
2005 ej med
2006 2:a
2007 5:a
2008 5:a

En rad 5:e platser är i mina ögon inte mycket bättre än en rad 7:e platser i så fall.

Tveksamt om man kan kalla det ett stabilt topplag med tanke på den omsättningen som den föreningen har. Something is rotten in AIK.
Jag tycker det luktar avundsjuka.
Citera
2009-01-19, 01:08
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
ettan, tvåan och trean är mycket riktigt storstadsklubbar.
4.IFK Norrköping=bondeklubb
5.IF Elfsborg=bondeklubb
6.Helsingborg=bondeklubb
7.Djurgården=storstadsklubb
8.Örgryte=storstadsklub
9.GAIS=storstadsklubb
10.Halmstad=bondeklubb

således 6 storstadslag och 4 "bondelag" i tio i topp-tabellen i maratontabellen. Dessutom har du från plats 12-21 endast bondeklubbar, så jag håller inte helt med dig om din teori.

Men detta är inte så konstigt då det finns få storstäder i Sverige helt enkelt, men alla storstadslag är med i topp 10 och plats 1-3 är storstäder, om Sverige hade haft fler storstäder så hade de lagen varit i topp också.

Citat:
Om vi tar t ex ett lag som AIK ser deras facit ut så här:

2001 3:a
2002 5:a
2003 5:a
2004 13:e (åkte ur)
2005 ej med
2006 2:a
2007 5:a
2008 5:a

En rad 5:e platser är i mina ögon inte mycket bättre än en rad 7:e platser i så fall.

Tveksamt om man kan kalla det ett stabilt topplag med tanke på den omsättningen som den föreningen har. Something is rotten in AIK.
Jag tycker det luktar avundsjuka.

I fortsättningen så kan du ju skriva ihop inläggen till ett, men låt gå för den här gången.

Nu är kanske inte AIK direkt de bästa laget att jämföra med då vi upplever en av de konstigaste perioderna i klubbens historia de senaste tio åren, det hade varit mer intressant att titta på tabellplaceringar under 90-talet och kanske tidigare än så, men okej då.

Och eftersom du kollade upp AIK så tog jag Elfsborg som exempel, här är deras rad:

2001 10: a
2002 10: a
2003 10: a
2004 9: a
2005 7: a
2006 1: a
2007 4: a
2008 2: a

T.ex. tre raka 10 platser i början på 2000-talet som skulle vara direkt pinsamt för en storstadsklubb men något som är vanligt bland lag som Elfsborg. AIK däremot har under 2001-2008 varit med i toppen samtliga år utom 2004 och givetvis 2005, även om det kanske är gränsfall på om en femte plats ska kallas för toppen eller övre halvan.

Men ska man se till andra storstadsklubbar under 2000-talet så är det nästan SM-tecken i en storstad varje år förutom 2000 i Halmstad och 2006 för Elfsborg och så i år. Resten av åren så är det Hammarby, Malmö FF, Djurgården och IFK Göteborg som vunnit.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så kan jag hålla med om att gapet minskar, men det ska bli intressant att se hur 16 lags serien påverkar Allsvenskan på sikt.

Slutligen så reserverar jag mig för eventuella fel då klockan är mycket.
Citera
2009-01-19, 11:14
Medlem
lukaszs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Vad är det sagt om Malmös arena föresten, kommer den att vara spelklar tills den 5 april?
Har för mig att byggherren har lovat 1 maj, men att de skulle göra vad de kunde för att ha den klar till hemmapremiären.
Själv har jag inte höga förväntningar på den punkten, räknar med att de tre första matcherna kan gå förlorade
Som tur är så är det inga höjdarmatcher isåfall.
Citera
2009-01-19, 13:22
Medlem
Nina Hartleys avatar
Vi spelar med största sannolikhet vår premiär på Nya Stadion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in