2011-01-22, 22:47
Medlem
Yatsys avatar
Vem var det som dödade poliserna?var det hon? eller tvingade hon honom att göra det?
Hänger inte med här riktigt,vem gjorde vad?
Citera
2011-01-22, 22:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Vem var det som dödade poliserna?var det hon? eller tvingade hon honom att göra det?
Hänger inte med här riktigt,vem gjorde vad?

Never mind, snart är hon fri.
Citera
2011-01-22, 22:56
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Never mind, snart är hon fri.
Jag kan tycka att det är av vikt att få veta det, vem som gjorde vad.
Citera
2011-01-22, 22:58
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somalisk-pizza
Nu vet jag inget om Annika är ren eller inte och bryr mig inte, men om hon suttit på kåken borde hon haft tillgång till narkotika.

Hon hade väl pretty much inte tillgång till någonting där hon satt. Har för mig att man la extra mycket energi på att hålla det på en extremt basic nivå på alla sätt, med ägodelar, sysslor osv.
Citera
2011-01-22, 23:00
Medlem
237s avatar
Citat:
Jag kan tycka att det är av vikt att få veta det, vem som gjorde vad.

I det dådet som hon åkte dit på sist så mördade hon ingen, däremot hejade hon ivrigt på mördaren. Tror att hon hjälpte till att ladda pistolen åt honom, men är inte säker. Så nej, hon var ingen mördare den gången, varför jag tycker strafftiden är otroligt oproportionerlig.
Citera
2011-01-22, 23:01
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken
Om man kokar ner det så är hon dömd för ett mord innan hon dömde en barägare till döden för att han hade kontanter på sig och innan hon dömde polismannen till döden för att han ville hjälpa henne med en punktering. Summa summarum 3 mord/medhjälp till mord. Vad som hände vid det första mordet vet vi ju inte, mer än att hon är dömd för det till villkorlig dom, den chans hon då fick använde hon för att ta livet av ytterligare två personer.

Ok, så rent krasst, det finns inga vattentäta bevis på att hon någonsin ska ha mördat?
Citera
2011-01-22, 23:28
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 237
I det dådet som hon åkte dit på sist så mördade hon ingen, däremot hejade hon ivrigt på mördaren. Tror att hon hjälpte till att ladda pistolen åt honom, men är inte säker. Så nej, hon var ingen mördare den gången, varför jag tycker strafftiden är otroligt oproportionerlig.
Om det nu är så att hon själv har berättat det, att hon hejade på och ladda så är hon självklart delaktig i två polisers död.Men om hon var helt passiv och inte uppmana kan straff tiden tyckas lång.
Citera
2011-01-22, 23:55
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:
Hon åkte dit på två mord sista gången hon mördade, dels ett rånmord (Torre) och dels ett polismord (Helbush).

Enligt svensk lag och enligt kalifornisk lag spelar det ingen roll vem som sköt för att hon skulle dömas för mord då hon deltagit så mycket i händelseförloppen att det konstituerat medgärningsmannaskap. Det är ingen skillnad mellan svensk lag och kalifornisk lag i det hänseendet.

Citat:
Ok, så rent krasst, det finns inga vattentäta bevis på att hon någonsin ska ha mördat?
Bevisen var så jävla vattentäta att de skulle kunna hålla en stormande ocean. Dessutom erkände både hon och hennes pojkvän och hade samstämmiga berättelser oberoende av varandra.
Citat:
Om det nu är så att hon själv har berättat det, att hon hejade på och ladda så är hon självklart delaktig i två polisers död.Men om hon var helt passiv och inte uppmana kan straff tiden tyckas lång.
Helt passiv var hon inte, hon distraherade polismannen Helbush genom att leta i sin handväska efter ett körkort hon inte hade medan hennes pojkvän smög upp bakom polismannen och sköt honom i ryggen. Hon kom sedan på idén att gömma polismannens kropp vilket hon och pojkvännen gömde tillsammans. I den påföljande skottlossningen med poliser som kommit för att gripa henne och hennes pojkvän så skötte hon omladdningen av deras olika vapen medan pojkvännen sköt.

Man kan tycka vad man vill om Östberg och hennes vara och icke-vara, frihet eller icke-frihet. En sak är dock säker - hon är skyldig. Snorskyldig. Och hon hade dömts i Sverige också och även här fått sitta ett närapå lika långt fängelsestraff. Och det med rätta. Polismord och rånmord är bland sexmord och barnmord de värsta brotten en människa kan begå.
Citera
2011-01-23, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somalisk-pizza
Nu vet jag inget om Annika är ren eller inte och bryr mig inte, men om hon suttit på kåken borde hon haft tillgång till narkotika.
Bevisligen morfin iaf då hon testats positivt för det i finkan.
Citera
2011-01-24, 21:04
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymflashbackare
Hon åkte dit på två mord sista gången hon mördade, dels ett rånmord (Torre) och dels ett polismord (Helbush).

Enligt svensk lag och enligt kalifornisk lag spelar det ingen roll vem som sköt för att hon skulle dömas för mord då hon deltagit så mycket i händelseförloppen att det konstituerat medgärningsmannaskap. Det är ingen skillnad mellan svensk lag och kalifornisk lag i det hänseendet.

Bevisen var så jävla vattentäta att de skulle kunna hålla en stormande ocean. Dessutom erkände både hon och hennes pojkvän och hade samstämmiga berättelser oberoende av varandra.
Helt passiv var hon inte, hon distraherade polismannen Helbush genom att leta i sin handväska efter ett körkort hon inte hade medan hennes pojkvän smög upp bakom polismannen och sköt honom i ryggen. Hon kom sedan på idén att gömma polismannens kropp vilket hon och pojkvännen gömde tillsammans. I den påföljande skottlossningen med poliser som kommit för att gripa henne och hennes pojkvän så skötte hon omladdningen av deras olika vapen medan pojkvännen sköt.

Man kan tycka vad man vill om Östberg och hennes vara och icke-vara, frihet eller icke-frihet. En sak är dock säker - hon är skyldig. Snorskyldig. Och hon hade dömts i Sverige också och även här fått sitta ett närapå lika långt fängelsestraff. Och det med rätta. Polismord och rånmord är bland sexmord och barnmord de värsta brotten en människa kan begå.

Ja det kanske är som du säger och hon har tagit sitt straff på 30 år för med hjälp,och vad jag vet så har hon tagit det,inte överklagat men jag kan ha fel om det, att hon bara haft en önskan att få komma till sverige.

Det är bra att det finns ett rättvise system där ingen kan begå mord och med hjälp utan långa straff.
Ibland fungerar systemet,ibland inte,ibland har en del mördat inte varit med hjälpare dom får äta piller i något år eller två sen är dom fria.

Och visst är det som du säger mord är alltid det värsta brottet.

Tror att journalistiken förändrar bilden många gånger om människors livs öden.
Senast redigerad av Yatsy 2011-01-24 kl. 21:09.
Citera
2011-01-24, 21:12
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:
Ja det kanske är som du säger och hon har tagit sitt straff på 30 år för med hjälp,och vad jag vet så har hon tagit det,inte överklagat men jag kan ha fel om det, att hon bara haft en önskan att få komma till sverige.
Hon har inte begått medhjälp till mord. Hon har begått mord. Vad är det som är så svårt att förstå?

Skälet till varför hon inte överklagade var att det fanns inget att överklaga. Hon valde aldrig att gå till rättegång och riskera dödsstraff, istället gjorde hon en uppgörelse med åklagaren för att få lägre straff.
Citera
2011-01-24, 21:28
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymflashbackare
Hon har inte begått medhjälp till mord. Hon har begått mord. Vad är det som är så svårt att förstå?

Skälet till varför hon inte överklagade var att det fanns inget att överklaga. Hon valde aldrig att gå till rättegång och riskera dödsstraff, istället gjorde hon en uppgörelse med åklagaren för att få lägre straff.
Nej,den som utdelade och släckte livet/liven är det,de andra är med hjälpare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in