Citat:
Ursprungligen postat av London
Med risk att gå filosofiskt-OT:
Jag har sett dig framföra ovanstående i ett flertal inlägg nu och antar således att det är av vikt för fallet Annika Deasy att förstå skillnaden (vilket jag inte till fullo tycks göra). Därför undrar jag om du själv förstår och därigenom kan förklara följande för mig? Vad är en människa om inte just summan av hennes handlingar? Fördömer du henne inte per automatik om du fördömer hennes handlingar?
Sedan är jag även nyfiken på vilka du menar skall anses vara de "drabbade" och därigenom, i ditt tycke, inneha rätten att fördöma Annika? Hennes offer? Deras anhöriga? Närstående till anhöriga? Kaliforniens innevånare? Amerikas medborgare? Mänskligheten?
Förklara gärna så att jag kan hänga med i denna argumentation!
Jag skall försöka ge en kort förklaring. Nej, skillnaden är inte alls vikt för fallet AÖ men, jag kan erkänna att en del gm har även jag väldigt svårt för att inte fördöma trots det inte är jag som blivit drabbad. Framför allt då det gäller grymma brott mot barn och unga. Det är svårt att inte fördöma anders eklund, Bobbys mamma och cs för att ta några exempel.
Summan av en människans handlingar består inte endast av brottet eller brotten. Detta är en del av människan som kan vara större eller mindre och alls inte hela människan.
Länkar in en text som jag tycker säger en del av de tankar som jag själv sitter med.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...icle4914873.ab
Vem är drabbad? Ja, vi kan gå hur långt som helst med detta i vår filosofi, hela mänskligheten drabbas i varje mord och det är en stor förlust eftersom vartenda människoliv är det värdefullaste som vi har.
Men om jag får hålla mig på jorden, anser jag att varje person som har en relation till offret oavsett hur stor eller liten denna relation var, är just drabbad. Det kan vara en arbetskamrat, en granne eller någon annan utanför själva familjen. Dock tycker jag inte att okända människor för offret, som t ex profiler här på denna sajten är drabbade och därigenom har rätt att döma personen utifrån dess handlingar. Fördöm istället brottet.
Ytterligare en länk nedan som berör fallet AÖ. Måste vara förfärligt att dagligen tänka på detta hemska brott, efter 28 år?! Själv försöker jag glömma de hemskheter och sorger som jag själv tvingats gå igenom.
http://www.expressen.se/1.1536389