2009-04-17, 19:00
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naughtyboy
Och Annika har inte kostat Sverige någonting då...?
Hur mycket pengar kommer hon dra in till statskassan i form av skatt...?

Hon har kostat massa och ännu inte bidragit med något. Men jag tror faktiskt att hon kommer bidra med skattepengar. Jag gissar att hon tillsammans med någon som kan skriva skriver en bok som kommer ut typ i samband med henne frigivning om ca ett år och den kommer sälja som smör.
Citera
2009-04-17, 20:33
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Hon har kostat massa och ännu inte bidragit med något. Men jag tror faktiskt att hon kommer bidra med skattepengar. Jag gissar att hon tillsammans med någon som kan skriva skriver en bok som kommer ut typ i samband med henne frigivning om ca ett år och den kommer sälja som smör.

Flinga?
Nå, enligt honom blir man blåst av förlaget.
Och även om man inte skulle bli så, så blir man knappast millionär.
Citera
2009-04-18, 15:53
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Med risk att gå filosofiskt-OT:

Jag har sett dig framföra ovanstående i ett flertal inlägg nu och antar således att det är av vikt för fallet Annika Deasy att förstå skillnaden (vilket jag inte till fullo tycks göra). Därför undrar jag om du själv förstår och därigenom kan förklara följande för mig? Vad är en människa om inte just summan av hennes handlingar? Fördömer du henne inte per automatik om du fördömer hennes handlingar?

Sedan är jag även nyfiken på vilka du menar skall anses vara de "drabbade" och därigenom, i ditt tycke, inneha rätten att fördöma Annika? Hennes offer? Deras anhöriga? Närstående till anhöriga? Kaliforniens innevånare? Amerikas medborgare? Mänskligheten?

Förklara gärna så att jag kan hänga med i denna argumentation!
Jag skall försöka ge en kort förklaring. Nej, skillnaden är inte alls vikt för fallet AÖ men, jag kan erkänna att en del gm har även jag väldigt svårt för att inte fördöma trots det inte är jag som blivit drabbad. Framför allt då det gäller grymma brott mot barn och unga. Det är svårt att inte fördöma anders eklund, Bobbys mamma och cs för att ta några exempel.

Summan av en människans handlingar består inte endast av brottet eller brotten. Detta är en del av människan som kan vara större eller mindre och alls inte hela människan.

Länkar in en text som jag tycker säger en del av de tankar som jag själv sitter med.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...icle4914873.ab

Vem är drabbad? Ja, vi kan gå hur långt som helst med detta i vår filosofi, hela mänskligheten drabbas i varje mord och det är en stor förlust eftersom vartenda människoliv är det värdefullaste som vi har.
Men om jag får hålla mig på jorden, anser jag att varje person som har en relation till offret oavsett hur stor eller liten denna relation var, är just drabbad. Det kan vara en arbetskamrat, en granne eller någon annan utanför själva familjen. Dock tycker jag inte att okända människor för offret, som t ex profiler här på denna sajten är drabbade och därigenom har rätt att döma personen utifrån dess handlingar. Fördöm istället brottet.

Ytterligare en länk nedan som berör fallet AÖ. Måste vara förfärligt att dagligen tänka på detta hemska brott, efter 28 år?! Själv försöker jag glömma de hemskheter och sorger som jag själv tvingats gå igenom.

http://www.expressen.se/1.1536389
Senast redigerad av YONI 2009-04-18 kl. 16:05.
Citera
2009-04-18, 16:22
Medlem
citerat från YONI

"Ytterligare en länk nedan som berör fallet AÖ. Måste vara förfärligt att dagligen tänka på detta hemska brott, efter 28 år?! Själv försöker jag glömma de hemskheter och sorger som jag själv tvingats gå igenom. "

http://www.expressen.se/1.1536389[/quote]

det finns människor med dåligt minne och människor i avsaknad av reflektion eller empati, jag vet inte vad som saknas hos dig YONI, men rådet om att glömma de hemskheter och sorger man går igenom , varför ger du inte personen adö det?? Hon kunde väl helt enkelt ha glömt bort det här med att hon sitter inlåst och helt enkelt acceptera läget.. det finns ju ingen anledning att gräva ner sig i det förflutna, eller hur det nu var.... Får hon tillbaka de år hon suttit in spärrad bara för att hon blir utsläppt?? Nej jag tycker verkligen personen adö borde försöka hantera situationen som den är utan att ta till morfin, se framåt och gläds ... helt enkelt
Senast redigerad av svenne-i-viken 2009-04-18 kl. 16:24. Anledning: missade något i citeringen
Citera
2009-04-18, 16:42
Medlem
NoTruces avatar
Tja, det som återstår för AÖ i jobbväg lär väl vara att föreläsa. Inte som att företag anställer någon över trettio nuförtiden.
Citera
2009-04-18, 19:15
Avstängd
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Text

Skillnaden i vårt synsätt är således att jag ser hennes historia som en (stor)del av vem hon är - och detta är en del av henne som jag kommer att fördöma så länge jag lever. Jag anser mig ha den subjektiva rätten, precis som att jag accepterar att folk dömer mig utifrån mina handlingar.

Detta har dock väldigt lite med fallet AD att göra, som poängterat. Dock tyckte jag att följande passage i den första länken du postade var väl uttryckt:

Citat:
Annika Östberg har blivit till en tom målarduk som vi projicerar våra fördomar, farhågor och förhoppningar på. Skönmålningen av henne har varit minst lika osmaklig som svartmålningen.

Jag har själv svårt att förstå varför just AD upprör folk till den grad som visats, oavsett sida. Personligen är jag tämligen likgiltig inför henne, hon är i mitt tycke en mördare bland många andra mördare.

Däremot blev jag irriterad av hur media försökte framställa hennes ansvar och roll i de brott hon har begått, vilket fick till föjd att folk har försvarat hennes person utifrån fel grunder.
Citera
2009-04-19, 11:42
Medlem
YONIs avatar
Själv blev jag mest irriterad över att så många mer eller mindre skriver sin avsky och sitt hat mot henne som person. Brotten var avskyvärda och AÖ:s del i dessa var inte alls vackra. Men, för mig fanns det olika orsaker som fick henne in på helt fel väg i livet. Inte som bortförklaringar mera som just förklaringar. Hela människan AÖ är inte enbart ond.

Att AÖ fall upprör människor har jag också lite svårt att förstå, däremot förstår jag att hennes öde berör människor. Hennes historia från det att hon tvingades följa med sin mamma till USA tills idag. Starkt att överleva.

Nu befinner sig AÖ i Sverige och kriminalvården får säga sitt. Om 28 år i USA bakom murarna är tillräckligt för de brott hon har dömts för. Om hon är redo för ett liv i frihet skall nu bedömas.
Citera
2009-04-19, 18:06
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Själv blev jag mest irriterad över att så många mer eller mindre skriver sin avsky och sitt hat mot henne som person. Brotten var avskyvärda och AÖ:s del i dessa var inte alls vackra. Men, för mig fanns det olika orsaker som fick henne in på helt fel väg i livet. Inte som bortförklaringar mera som just förklaringar. Hela människan AÖ är inte enbart ond.

Att AÖ fall upprör människor har jag också lite svårt att förstå, däremot förstår jag att hennes öde berör människor. Hennes historia från det att hon tvingades följa med sin mamma till USA tills idag. Starkt att överleva.

Nu befinner sig AÖ i Sverige och kriminalvården får säga sitt. Om 28 år i USA bakom murarna är tillräckligt för de brott hon har dömts för. Om hon är redo för ett liv i frihet skall nu bedömas.

Du måste lära dig en sak, ingen människa är helt igenom ond. Hitler var det inte, men lik förbannat så måste man döma honom för de onda handlingar han låg bakom eller vad tycker du?
Likadant med AÖ, hon ska stå till svars för de onda handlingar hon gjort.
Citera
2009-04-19, 18:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laserlasse
Hon sitter på utredning avdelningen

Och det innebär konkret? Att hon finns på Hinseberg fast utan kontakt med dom andra intagna?

Vilket bemötande kommer hon att få - skulle ni tro? Har hon plitarnas och medfångarnas sympatier, eller är det så att en celbritet som hon blir extra utsatt?

Kan man tro att det finns medfångar som kommer att markera mot kändisen som suttit nästan 30 år i amerikanskt fängelse?

Eller blir hon drottning på Hinseberg nu, genom något slags auktoritet man ev får av polismord, amerikansk kriminalitet och svinlångt fängelsestraff?

Eller har jag sett för mycket film bara? Blir det ingenting?

Diskutera.
Citera
2009-04-19, 18:10
Medlem
Citat:

Jag har mycket svårt att förstå att du inte kan förstå att människor upprörs över det här fallet, vill du utveckla dina tankegångar lite?
Citera
2009-04-19, 19:04
Medlem
Per-Martins avatar
Annika Deasy

Mycket mycket tråkigt att denna polismördare nu får bli fri på svensk mark (och börjar kosta pengar). Hon borde givetvis ha suttit kvar och avtjänat det rättmätiga straff hon fick i USA för de mord och övriga brott hon gjort sig skyldig till.
Om ADÖ är "oskyldig" (som PKisterna vill få det till) så betyder det att polismördaren Tony Olsson också är det, båda är givetvis skyldiga till de mord de fällts för.
Citera
2009-04-19, 19:56
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Martin
Mycket mycket tråkigt att denna polismördare nu får bli fri på svensk mark (och börjar kosta pengar). Hon borde givetvis ha suttit kvar och avtjänat det rättmätiga straff hon fick i USA för de mord och övriga brott hon gjort sig skyldig till.
Om ADÖ är "oskyldig" (som PKisterna vill få det till) så betyder det att polismördaren Tony Olsson också är det, båda är givetvis skyldiga till de mord de fällts för.

Du menar att hon skulle sitta tills hon dör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in