Citat:
Ursprungligen postat av Deep-Cal
Alltså förra våren när UE rekommenderades ensam vårdnad gick han med på att dela vårdnaden med CH för sonens skull och att de skulle samarbeta. CH kunde väl inte ta att hon var mindre lämpad som förälder och trots att UE ville samarbeta så började hon med barnmisshandels anklagelserna.
Att han nu begärde ensam vårdnad och att umgänget skulle ske med en person från socialen är väl för att Tingsrätten dömt så tidigare för det inte ansågs lämpligt att hon skulle vara ensam med sonen. Men det är väl bra att hon får en chans att skärpa sig, varför skulle han ha något emot det om det funkar? Han har ju velat samarbeta förr...
Ja, men min poäng är att domen är bra ur CH:s position med hänsyn till den position hon befann sej i innan beslutet.
Alltså med tanke på resan till Malaysa, anklagelserna, undanhållandet av barnet som har inneburit att hon i sju månader bara fått träffa sin son några timmar varannan vecka med bevakning på ett socialkontor.
Sett ur det perspektivet är ju det här beslutet en klar förbättring, något hon måste se som en delseger, jämfört med vad som varit dom sista sju månaderna. Hon återfår ju möjligheten till en normal relation med sin son.
Pappans förslag såg ju helt annorlunda ut.
Jag anser att föräldrarna inte alls borde se det här som prestige, dvs vem vann över vem, utan se till vad uppnådde jag med mitt barn. Därför startade jag också mitt första inlägg i tråden med att påpeka att det var mycket skadeglädje, och att den skadeglädjen är inte så befogad. Utifrån den position som hon var i så har hon "vunnit" mycket tid med sin son. Är hon klok tar hon vara på det och visar att hon framöver kan klara ännu mer tid.
Jag är som sagt var inte särskilt insatt i vad parterna har gjort, jag vet att hon begått en del fel rent konkret och att dom anklagar varandra. Pojken verkar ha det mer stabilt hos pappan, men det vet jag inte, det är vad utredningen säger. Den säger också att pojken har en god och nära kontakt med och behöver sin mamma. Alltså verkar rättens beslut vara ganska sunt imo. Det viktiga är ju att pojken får det bra.