2025-01-31, 23:37
Medlem
(No) pun intended på svenska?
Citera
2025-02-16, 12:09
Medlem
Revansch-lust som drivkraft och dess innebörd i andra kulturer.

Jag är en person som drivs av en känsla/behov av att visa mig själv att alla lärare som exempelvis kallade mig obildbar hade fel (under svåraste stunderna i studie till ingenjör ville jag inte låta dom ha rätt).

Jag anser att detta är att drivas av ett behov av revanch, och att det skiljer sig massivt ifrån "hämndlystnad", men i engelska och vad jag kan uppfatta hela världen så är det ingen distinktion mellan de två begreppen, är detta eventuellt för sverige befunnit sig i fred så länge?

Jag behöver hjälp att finna någon engelsk översättning av begreppet "revanch" som possitiv drivkraft.
Citera
2025-02-16, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yimTLGT
Jag är en person som drivs av en känsla/behov av att visa mig själv att alla lärare som exempelvis kallade mig obildbar hade fel (under svåraste stunderna i studie till ingenjör ville jag inte låta dom ha rätt).

Jag anser att detta är att drivas av ett behov av revanch, och att det skiljer sig massivt ifrån "hämndlystnad", men i engelska och vad jag kan uppfatta hela världen så är det ingen distinktion mellan de två begreppen, är detta eventuellt för sverige befunnit sig i fred så länge?

Jag behöver hjälp att finna någon engelsk översättning av begreppet "revanch" som possitiv drivkraft.

Om du vill få det till något positivt så får du nog utveckla dig lite bättre. I mina öron låter ju behovet att visa dina gamla lärare att de hade fel lite vrickat, låter som att du fastnar i gammalt groll och någon slags behov av att sen söka upp dem (i den mån de ens är kvar i livet) och minsann visa dem. Låter inte positivt i mina öron iaf...
Citera
2025-02-16, 13:06
Medlem
Sqrbankens avatar
I engelskspråkiga världen så verkar bleach vara en grej, någonting som alla har hemma och som används till allt möjligt inom sanitet (baserar denna min uppfattning på sitcoms, realityserier etc.). Direktöversatt till blekmedel.

Är detta korrekt, eller är bleach i engelskt vardagstal något som mer associeras till en "familj" av kemiska produkter som i Sverige skulle vara att exempelvis Ajax eller Vim? Klorin?!

Undrar eftersom jag ramlat över en kanal på youtube där en kändiskock ger en ratio på vatten/bleach som han använt i decennier för att rengöra/desinficera sin skärbräda efter att ha arbetat med köttprodukter.
Citera
2025-02-16, 13:12
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yimTLGT

Det är knepigt, jag förstår precis vad det är du syftar på men det finns inget bra att stödja sig på vad gäller lexikon etc.

Först tänkte jag på "redemption" som en slags möjlighet att komma tillbaka men det är ju mer från synd än för upplevt nederlag.

Är det en specifik mening du ämnar skriva eller är det en allmän diskussion?
Citera
2025-02-16, 13:16
Medlem
Jantejantejantes avatar
ska det vara så svårt "comeback"
Citera
2025-02-16, 13:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
I engelskspråkiga världen så verkar bleach vara en grej, någonting som alla har hemma och som används till allt möjligt inom sanitet (baserar denna min uppfattning på sitcoms, realityserier etc.). Direktöversatt till blekmedel.

Är detta korrekt, eller är bleach i engelskt vardagstal något som mer associeras till en "familj" av kemiska produkter som i Sverige skulle vara att exempelvis Ajax eller Vim? Klorin?!

Undrar eftersom jag ramlat över en kanal på youtube där en kändiskock ger en ratio på vatten/bleach som han använt i decennier för att rengöra/desinficera sin skärbräda efter att ha arbetat med köttprodukter.

Jag tror att det är en produkt som vårt Klorin, d.v.s. det kan användas både som rengöringsmedel, bakteriedödande medel och blekmedel. Tror, får se vad andra säger!
Citera
2025-02-16, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att det är en produkt som vårt Klorin, d.v.s. det kan användas både som rengöringsmedel, bakteriedödande medel och blekmedel. Tror, får se vad andra säger!

Ja det är typ Klorin, natriumhypoklorit. Klorins motsvarighet i USA är typ Clorox. Walmart har också ett eget märke av "household bleach" som är billigt och populärt men pratar man om Clorox så vet alla vad det handlar om.
Citera
2025-02-16, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pheer
Hur ska man avsluta ett affärsmässigt brev på engelska till en person som man inte skrivit till förut?

kind regards
regards
best wishes
yours truly

Ska man göra skillnad på om man skickar ett brev till en person som man inte haft kontakt med förut eller om man ska svara på ett brev från en person som man inte haft kontakt med förut?

Jag har arbetat i engelskspråkigt land i mera än 10 år och på företag och myndigheter.

Regards,
Ba'loba

Flashback inc.
ph. 123456789
Citera
2025-02-16, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Om du vill få det till något positivt så får du nog utveckla dig lite bättre. I mina öron låter ju behovet att visa dina gamla lärare att de hade fel lite vrickat, låter som att du fastnar i gammalt groll och någon slags behov av att sen söka upp dem (i den mån de ens är kvar i livet) och minsann visa dem. Låter inte positivt i mina öron iaf...

Nej jag har inget behov av att leta upp dom, jag inser hur små olyckliga dessa människor var när jag överkommer de inbillningar de försökte prägla på mig.

Jag får energi att visa andra hur fel dessa småsinta människor har och hur långt man kan komma om man istället coachar och bygger upp andra människor.

En förståelse för hur lätt det är att skada de med dålig självkänsla (jag blir istället eggad att motbevisa dessa rövhål, snarare än nedtryckt och manipulerad)
Citera
2025-02-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
ska det vara så svårt "comeback"

Njae det är snarare ett state of mind än en händelse
Citera
2025-02-16, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det är knepigt, jag förstår precis vad det är du syftar på men det finns inget bra att stödja sig på vad gäller lexikon etc.

Först tänkte jag på "redemption" som en slags möjlighet att komma tillbaka men det är ju mer från synd än för upplevt nederlag.

Är det en specifik mening du ämnar skriva eller är det en allmän diskussion?

Redemption är nog det närmaste jag kan komma å tänka, jag söker snarare en filosofisk state of mind än en specifik mening.

Det är det ständiga sökandet efter bättring utan behov av botgöring.
Är det en Luteransk upplevelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in