2022-10-20, 14:25
Medlem
skraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Om det är ett monopol så saknas konkurrenter.

Ja men alla strävar åt det hållet, vem vill inte ha alla kunder och dra in alla pengar. Målet är monopol på marknaden men det blir sällan så.
Citera
2022-10-20, 14:26
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrax
Det är inte ockerpris, det är en följd av dyr el. Om dom höjde priset på pizzan bara för att så skulle jag hålla med. Konstigt att alla ska höja priserna pga inflation och dyr el men när pizzerior gör det, som drivs till största del av en varm ugn som går dygnet runt, ja då jävlar äre helt fel att höja priserna. Ska dom gå under för att pleasa folk?

Kan bara instämma med ovanstående, sjukt barnsligt att attackera pizzerior som ofta är små företag som drivs av familjer. Att dessutom gå runt och tro att dessa skulle ha utrymme att ta ockerpriser när det råder extrem konkurrens på den marknaden här i Sverige (finns ju typ minst 2 pizzerior i varje byhåla med mer än 500 invånare) är lika dumdristigt.
Citera
2022-10-20, 14:27
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ja men alla strävar åt det hållet, vem vill inte ha alla kunder och dra in alla pengar. Målet är monopol på marknaden men det blir sällan så.
Jag bara förklarade att det som den jag svarade beskrev inte är monopol.
Citat:
Absolut, det handlar om monopol, den som har lägst priser får flest kunder, så successivt så går dom ner igen i takt med billigare el/drift. Alltid är det nån som ska tävla om priserna men det är svårt att sänka priset som det ser ut för tillfället.
Citera
2022-10-20, 14:27
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Med tanke på hur mycket el en pizzaugn drar så kommer många pizzerior att gå i konkurs ganska snart.

Jag blev lite nyfiken på detta, och var tvungen att kolla. Det verkar som att en alldaglig, stor elektrisk dubbel pizzaugn i hundratusenkronorsklasen ligger på ungefär 20 000 watt, så en dag när strömmen är dyr så blir det kanske en tia i timmen om den går för fullt jämt (vilket den inte lär göra eftersom den väl är termostatstyrd).
Citera
2022-10-20, 14:28
Medlem
Dags att lägga ner pizzan
Citera
2022-10-20, 14:29
Avslutad
Pizzeriorna kommer nog höja till en 200 kr per pizza. Man kan tvätta betydligt mer pengar då.
Citera
2022-10-20, 14:30
Medlem
lyxelitistens avatar
Minns för typ 20 år sen när pizzorna kostade 25kr på den lokala syltan. Snacka om att priserna skjutit upp genom taket de senaste åren.
Citera
2022-10-20, 14:31
Medlem
Vedugnpizzerior som har ett bra vedlager har knappast fått särskilt stora kostnadsökningar för själva tillverkningen.
Citera
2022-10-20, 14:31
Medlem
Om det finns pizzerior kvar i södra Sverige som tar under 120kr för en vanlig pizza så tvättar de pengar.
Citera
2022-10-20, 14:34
Medlem
skraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jag blev lite nyfiken på detta, och var tvungen att kolla. Det verkar som att en alldaglig, stor elektrisk dubbel pizzaugn i hundratusenkronorsklasen ligger på ungefär 20 000 watt, så en dag när strömmen är dyr så blir det kanske en tia i timmen om den går för fullt jämt (vilket den inte lär göra eftersom den väl är termostatstyrd).

Så kanske det är, orkar inte kolla upp det. Men allt är ju dyrare nu, jag sköter inköp på en restaurang och kan tala om att precis allt är dyrare nu. Köpte in t ex kaffe i början av året, en låda på 6 påsar 226g låg på strax över hundralappen och idag ligger samma kaffe på 160 spänn. Varenda vara är dyrare nu, så priserna måste upp.
Citera
2022-10-20, 14:35
Medlem
StigAllans avatar
Räknade på ingredienskostnaden för mina hembakta pizzor och landar på 80 kr/st.
Det är inte de billigare ingredienserna så en blattepizza kostar nog inte mer än 35 - 40 kr i ingredienser plus ugnskostnaden.
Citera
2022-10-20, 14:36
Medlem
110 kr för en margarita. Sjukt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här