2022-10-20, 14:04
Medlem
fishANDchipss avatar
Blev bakispizza förra helgen och jag betalade 7€. Vanlig turkpizza med skinka och lök.
Citera
2022-10-20, 14:07
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Och jag tycker att nya bilar ska kosta max 7000 kr.

Eller just det. Jag är ju inte kommunist.

Ja såklart. Man måste ju vara kommunist bara för att man har lite åsikter om ockerpriser eller annat.

Idiot.
Citera
2022-10-20, 14:14
Medlem
skraxs avatar
Det handlar ju om elpriserna, det kostar satan för pizzabagarna, det plus inflation såklart men mestadels el. Tror inte dom själva vill höja priserna och se kunder lacka, men dom måste ju. Fattiga jävlar som ska gnälla över att pizzan blir dyrare, gnäll istället på elpriserna eller sluta köp pizza då för fan!

För att svara på frågan så kostar en ”vanlig pizza” 100 spänn där jag bor, 120 för en kebab pizza.
Citera
2022-10-20, 14:15
Medlem
Kan någon tipsa om en bra och billig fulpizzeria i Sthlm med omnejd? Själv körde jag in till Hallonbergen för ett tag sen och fick en helt ok capricciosa vid en grill vid busstationen för typ 80 spänn.
Citera
2022-10-20, 14:15
Medlem
Den kosta 120kr ungefär. Tycker det är dyrt.
Citera
2022-10-20, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrax
Det handlar ju om elpriserna, det kostar satan för pizzabagarna, det plus inflation såklart men mestadels el. Tror inte dom själva vill höja priserna och se kunder lacka, men dom måste ju. Fattiga jävlar som ska gnälla över att pizzan blir dyrare, gnäll istället på elpriserna eller sluta köp pizza då för fan!

För att svara på frågan så kostar en ”vanlig pizza” 100 spänn där jag bor, 120 för en kebab pizza.

Och du menar att priserna kommer gå ned igen när elpriserna går ned?
Citera
2022-10-20, 14:16
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Betalar ca 100-110kr för basiska pizzor som margarita, bussola samt kebarullar/kycklingrullar osv. 120 för Roma/Gudfadern typ av pizzor, 125-130 för mexikanarpizzor och 130-135 för de dyraste typ black and white, annat med med oxfile eller en massa italienska ostar på.

Finns billigare hak i närheten men jag pungar hellre ut lite extra för en kvalitativ pizza, trist att priserna har gått upp med nästan 50% på de senaste sex månaderna men det kan jag knappast klandra mitt lokala hak för, det är inte deras fel att elpriserna har rusat med flera hundra % och att råvarorna kostar i snitt 30-40% mer, då blir det som det blir. De ska också ha betalt och kunna betala räkningar, ingen vill jobba gratis. Ogillar du utvecklingen så gör du bäst i att hålla politiker ansvariga, det är trots allt de som satt oss på den utstakade banan. Själv käkar jag inte pizza så ofta och är lika benägen att baka egna som att köpa så det spelar mig ingen större roll.
Citera
2022-10-20, 14:18
Medlem
PyroPelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
90 kr där jag bor, Skåne. Snackade med pizzagubben häromdagen och ha sa att han inte längre tjänar något på pizzorna, han skulle behöva dubbla priset men då har inte kunderna råd. Så fanken vet hur det här ska sluta.

Är det p.g.a. elpriserna det inte går runt längre? Tänker att ingredienserna inte är särskilt dyra även om de gått upp en del det också. Elpriset lär ju vara en ny parameter som kommer sänka jävligt många företag kommande månader.

Bor i norra Sverige och här kostar en flottig Margarita-turkpizza typ 79-85 kr. Kanske finns något ställe där de kostar 75 kr men då ska det vara i någon byhåla längs E45:an.
Senast redigerad av PyroPelle 2022-10-20 kl. 14:20.
Citera
2022-10-20, 14:19
Medlem
skraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Ja såklart. Man måste ju vara kommunist bara för att man har lite åsikter om ockerpriser eller annat.

Idiot.

Det är inte ockerpris, det är en följd av dyr el. Om dom höjde priset på pizzan bara för att så skulle jag hålla med. Konstigt att alla ska höja priserna pga inflation och dyr el men när pizzerior gör det, som drivs till största del av en varm ugn som går dygnet runt, ja då jävlar äre helt fel att höja priserna. Ska dom gå under för att pleasa folk?
Citera
2022-10-20, 14:19
Medlem
Så ni vet om det blir dåliga tider kommer billigvarorna att öka mer än dyrvarorna.
Så var det med kött under finans/fastighetskrisen
Citera
2022-10-20, 14:21
Medlem
skraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiktigt
Och du menar att priserna kommer gå ned igen när elpriserna går ned?

Absolut, det handlar om monopol, den som har lägst priser får flest kunder, så successivt så går dom ner igen i takt med billigare el/drift. Alltid är det nån som ska tävla om priserna men det är svårt att sänka priset som det ser ut för tillfället.
Senast redigerad av skrax 2022-10-20 kl. 14:24.
Citera
2022-10-20, 14:23
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrax
Absolut, det handlar om monopol, den som har lägst priser får flest kunder, så successivt så går dom ner igen i takt med billigare el/drift.
Om det är ett monopol så saknas konkurrenter.
Ett monopol är en marknad med en enda eller en grupp producenter och flera konsumenter. En marknad med monopol har inte en perfekt konkurrens och varornas pris ligger vanligtvis inte vid jämviktspriset. Monopolens brist på konkurrens leder ofta till sämre service och en brist på substitutprodukter, och kan även göra det möjligt att ta ut högre priser och generera en ökad vinst för monopolisten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Monopol
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in