2022-07-08, 00:35
Avslutad
225:- är ok.
Över det så börjar det kännas lite väl mycket i pengapungen
Citera
2022-07-08, 00:37
Medlem
WJPs avatar
Jag betalar 125:- för en kebabpizza, beställer någon gång i månaden.

Det är enligt mig den bästa pizzerian i mitt område med en hög kvalité på alla råvaror. Kebabköttet är fläskkarré och snurrar på ett spett, vilket är ett måste.

Det finns pizzerior som säljer kebabpizzor för 95-100:- men dom håller inte lika hög kvalité. Antingen så är det en tråkig nötkebab eller så är degen bedrövlig.
Citera
2022-07-08, 01:18
Medlem
Agent.Smiths avatar
Det störande är att alla pizzerior sänkt kvaliteten på sina pizzor samtidigt som man håller priserna uppe. Det är ovanligt att äta en riktigt bra pizza idag. Jag hade ett favoritställe som jag aldrig blev besviken på, men till och med dom har sänkt kvaliteten. Vad har hänt?
Citera
2022-07-08, 01:22
Avslutad
Kollade faktiskt upp pizzapriset igår. Den gyrospizza jag brukar köpa kostar 115 spänn numera. 105 kr för en Capricciosa. Vi talar alltså inte om en vedugnseldad innerstadspizzeria utan om ett vanligt arabhak i de ruffigare delarna av stan. Där känner jag att min smärtgräns är passerad. För bara några år sedan kostade den här gyrospizzan 75 kr på samma pizzeria. Det är säkert ett halvår sedan jag åt där senast och då vill jag minnas att jag betalade 95 kronor. Det lär inte bli fler gånger under överskådlig framtid. En flottig bukfylla är inte värd 115 kronor.
Citera
2022-07-08, 01:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
170 kr för en bit bröd med pålägg? Visst att den har "riktiga" oliver, men är den godare och mer mättsam än en gjord på konserver?
Du har uppenbarligen aldrig ätit riktig pizza

Ja, den är mycket godare. Fast det ska väl också sägas att det är något helt annat. Den fungerar inte lika bra som bakfyllepizza, men å andra sidan fungerar den bra när man går på dejt, vilket knappast kan sägas om en turkpizza.
Citera
2022-07-08, 01:33
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du har uppenbarligen aldrig ätit riktig pizza

Ja, den är mycket godare. Fast det ska väl också sägas att det är något helt annat. Den fungerar inte lika bra som bakfyllepizza, men å andra sidan fungerar den bra när man går på dejt, vilket knappast kan sägas om en turkpizza.

Ja, färska champinjoner och bättre skinka är ju godare. Men annars är det ingen skillnad. Jag är aldrig bakfull så jag vet inte vad bakfulla äter. Framför allt är det inte värt att slänga 170 kronor på en pizza, oavsett hur bra den är. 170 kr slänger man på en riktig maträtt, såsom pasta eller potatis med kött.
Citera
2022-07-08, 01:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Ja, färska champinjoner och bättre skinka är ju godare. Men annars är det ingen skillnad. Jag är aldrig bakfull så jag vet inte vad bakfulla äter. Framför allt är det inte värt att slänga 170 kronor på en pizza, oavsett hur bra den är. 170 kr slänger man på en riktig maträtt, såsom pasta eller potatis med kött.
Så du tror att om man har färska champinjoner och bättre skinka så smakar det som en napolitansk pizza?
Citera
2022-07-08, 01:39
Medlem
Krummlans avatar
Smärtgränsen är passerade med råge, 120 för en enklare turkpizza i lägre prisklasserna.
Citera
2022-07-08, 12:42
Medlem
Andersdamaans avatar
Köpte en vanlig Capricciosa hos den lokala restaurangen ute i Stockholms skärgård och där kostade den 95:-. I Bromma så har dom börjat att ta en god bit över hundringen för vanlig turrepizza och skall man ha oxfilé på så kan det sticka iväg uppåt 150:- Börjar att kännas rätt ovärt faktiskt!
Citera
2022-07-08, 12:53
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Så du tror att om man har färska champinjoner och bättre skinka så smakar det som en napolitansk pizza?
Napolitansk pizza är ju för fan inte ens gott och en anledningen till att äta just en sådan är för att man vill få det där mysiga känslan i magen man får av att äta något "genuint".

Okej, jag raljerar. En napolitansk pizza är trots allt fortfarande en pizza. Men också just inget annat än en jävla pizza.
Citera
2022-07-08, 12:54
Medlem
Diamondgrits avatar
2 ‰ av månadslönen (bruttolön) kan den kosta. Annars blir det ingen pizza. Detta gäller endast turkpizza, inte finpizza, och såklart får man omvärdera om dryck ingår, eller om de har väldigt god pizzasallad, eller... ja osv.
Citera
2022-07-08, 13:00
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Napolitansk pizza är ju för fan inte ens gott och en anledningen till att äta just en sådan är för att man vill få det där mysiga känslan i magen man får av att äta något "genuint".

Okej, jag raljerar. En napolitansk pizza är trots allt fortfarande en pizza. Men också just inget annat än en jävla pizza.
Märkligt antagande att pizzor inte kan variera mycket i kvalitetsgrad bara för att de är pizzor. Det kan man ju applicera på vad som helst isåfall. Har du ätit pizza i Neapel? Den tjocka, välarbetade och välgräddade surdegen. Den perfekt balanserade tomatsåsen, den italienska osten, de färska råvarorna med kombinationer vi inte ens kunnat komma på om vi försökte. Ljusår från turkpizzorna här hemma.

En Napolitansk pizza är himmelsk och får kosta i princip vad som helst. En turkpizza får gå på max 120, beroende på topping.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in