2023-04-07, 15:37
Medlem
movingmads avatar
Grädde vattnar ju ner en carbonara, den får helt enkelt mindre och plattare smak av grädden. Därför är jag emot det. Inte för att det inte är traditionellt utan för att det inte är lika gott helt enkelt. Ni som tjatar om att grädde i carbonara är gott vet inte hur man använder de vanliga ingredienserna på rätt sätt.

Lite lök har jag dock gärna i min "carbonara", ej vitlök. Sauterad gul, finhackad.
Citera
2023-04-07, 15:38
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denandrasidan
Så fort man kommenterar en video på YouTube, gör ett inlägg på ett forum eller pratar med någon i verkligheten och råkar nämna en ingrediens man gillar att ha i sin carbonara som kanske inte är helt traditionell blir de mästrande, nedsättande och pretentiösa:

"Haha! I en äkta carbonara är det ingen grädde! Man ska ha ääääkta pecorino från en familjegård i Toscana, ingen fake från ICA! Och så ska det vara guaaaanciiiaaale. Själv köper jag guanciale i Östermalmshallen. Riktigt fiiiint. Bara nybörjare som inte vet vad de gör har bacon. Vadå vitlök?? Det är inte traditionellt! Kom över till mig nån gång så ska du få smaka en ÄKTA carbonara! "

Jag tvivlar på att majoriteten av dessa har varit i Italien och smakat en "äkta" carbonara, än mindre pratat med någon italiensk mormor som lagat carbonara i 50 år.

Varifrån kommer denna sjukliga fascination för en "äkta carbonara"? Varför tror folk att de är mästerkockar för att de inte har grädde i carbonara? Vilka är det som sitter och skriver alla inlägg på Flashback och Youtube? Varför bryr de sig? Och nu menar jag svenskar. Italienare är ett kapitel för sig...

Diskutera.

Edit: Den här tråden handlar alltså inte om recept, utan om vilka det är som känner behov av att påpeka vilka ingredienser som får eller inte får ingå i en äkta carbonara.
Spaghetti Carbonara är, precis som Spaghetti Bolognesse, italiensk husmanskost,
vilket alltså betyder att det inte existerar något specifikt recept eller "korrekt" sätt att tillaga det på.

Så snacket om "äkta carbonara" är lika dumt som snacket om "äkta spaghetti med köttfärssås".
Det finns mängder av varianter och ingen är mer korrekt än den andra.
Det finns säkerligen italienska mormödrar som har grädde i "sin" carbonara.
Citera
2023-04-07, 15:39
Medlem
denandrasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Grädde vattnar ju ner en carbonara, den får helt enkelt mindre och plattare smak av grädden. Därför är jag emot det. Inte för att det inte är traditionellt utan för att det inte är lika gott helt enkelt. Ni som tjatar om att grädde i carbonara är gott vet inte hur man använder de vanliga ingredienserna på rätt sätt.

Lite lök har jag dock gärna i min "carbonara".

Varför svarar du på något som inte är trådens ämne? Varför kände du behovet av att berätta hur du lagar din carbonara? Varför kände du behovet av att säga att det är sämre med grädde?
Citera
2023-04-07, 15:50
Medlem
Folk som är intresserade av matlagning? Dvs folk som förstår skillnaden mellan orginalet utan grädde och med. Att få till en krämig god "äkta" carbonara utan att den skär sig kräver en viss teknik. Resultatet blir en mer vuxen smak med mer djup. Det är väl som med alla intressen, musikintresserade rynkar på näsan åt mainstream musik för det ger dom inget osv..
Senast redigerad av diebratdie 2023-04-07 kl. 15:56.
Citera
2023-04-07, 15:54
Medlem
over9ks avatar
Det är fåniga "matpurister" som tror att de är lite finare än andra. Sen tror jag att just för att det är italienskt så har folk fått för sig att mat måste vara mer "autentiskt" för att det är såå otroligt spännande och viktigt att en ost/vin/korv bara får tillverkas i ett specifikt område.
Citera
2023-04-07, 16:00
Medlem
Det är sorgliga människor som vill trycka ner andra.

Om man inte själv uppfann receptet (typ ceasarsallad, toast skagen, sachertårta) ska man bara hålla käften.
Citera
2023-04-07, 16:00
Medlem
Men folk har ju rätt? En ÄKTA carbonara inehåller inte grädde, och det behövs inte häller.
Om du vill använda grädde i din carbonara, fine. Men det ÄKTA receptet använder inte det.

Det är lite som att säga att man vill ha en tjock neapolitansk pizza, när själva definitionen av en neapolitansk pizza är att den är tunn.

Förövrigt så behöver man inte ha varit i Italien för att veta vad som ingår i ett äkta recept.
Citera
2023-04-07, 16:02
Medlem
denandrasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diebratdie
Folk som är intresserade av matlagning? Dvs folk som förstår skillnaden mellan orginalet utan grädde och med. Att få till en krämig god "äkta" carbonara utan att den skär sig kräver en viss teknik. Resultatet blir en mer vuxen smak med mer djup. Det är väl som med alla intressen, musikintresserade rynkar på näsan åt mainstream musik för det ger dom inget osv..

Tråden handlar alltså inte om vilket recept som är äkta eller bäst, utan om varför "folk som är intresserade av matlagning" hela tiden måste påpeka att andra gör fel, särskilt eftersom de enligt mina egna erfarenheter inte gör så med andra maträtter.

Du verkar vara något av en sån typ som måste påpeka att andra gör fel. Varför skrev du att carbonara har "en mer vuxen smak med mer djup" utan grädde, när det inte ens är trådens ämne? Varför kände du att du var tvungen att skriva att grädde är sämre? Förklara gärna dina tankegångar.
Citera
2023-04-07, 16:05
Medlem
Ken Drydens avatar
Det ska inte vara grädde i en carbonara, eftersom det är fel. Och felaktigheter ska ovillkorligen påtalas. Personer som påpekar felaktigheter (t ex att det är fel att ha grädde i carbonara) är hjältar som ska hyllas (och åtlydas). Det handlar om att bevara civilisationen - och det vissa kallar förbättring innebär alltid försämring, förvridning och förfall. Det viktiga är att förvalta arvet från förr, inte att förändra någonting. Personligen sätter jag en ära i att rätta folk som jag stöter på och lägger mellan 10 och 15 procent av min vakna tid på detta. Jag gör det inte bara för min egen skull, utan ännu mer för deras. När de äntligen blivit rättade kan de gå vidare med förnyad tillförsikt i sina liv.
Citera
2023-04-07, 16:08
Medlem
denandrasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigSvensk
Men folk har ju rätt? En ÄKTA carbonara inehåller inte grädde, och det behövs inte häller.
Om du vill använda grädde i din carbonara, fine. Men det ÄKTA receptet använder inte det.

Det är lite som att säga att man vill ha en tjock neapolitansk pizza, när själva definitionen av en neapolitansk pizza är att den är tunn.

Förövrigt så behöver man inte ha varit i Italien för att veta vad som ingår i ett äkta recept.

Tråden handlar inte om vad som är "äkta" eller inte. Det är en annan diskussion. Tråden handlar om varför vissa känner ett behov av att mästra andra genom att påpeka att folk gör fel och att det inte är "ÄKTA" för att man har i vitlök eller grädde.

Förklara gärna hur du tänkte när du kände att du var tvungen att förklara vad en "ÄKTA" carbonara innehåller. Hur gick dina tankegångar när du läste trådstarten, tryckte på svara och sedan skrev inlägget om "ÄKTA" carbonara? Kände du dig upprörd? Känner du att man är korkad om man har grädde i sin carbonara? Kanske ville du genuint bara hjälpa till så att folk lagar maten korrekt och "ÄKTA"? Är det en prestigesak att känna till vad en "ÄKTA" carbonara är? Blir du arg eller upprörd om någon har grädde i sin carbonara?

Berätta gärna om dig själv. Hur ser dina socioekonomiska förhållanden ut? Finns det något som utmärker dig?
Citera
2023-04-07, 16:11
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denandrasidan
Varför svarar du på något som inte är trådens ämne? Varför kände du behovet av att berätta hur du lagar din carbonara? Varför kände du behovet av att säga att det är sämre med grädde?
För att det är det. Det är ungefär samma sak som att säga att det är sämre med McDonalds än ett riktigt gatukök. Det är klart att det är subjektivt men samtidigt kan jag tycka att om man verkligen uppskattar mat så är det bara så.

Svaret på trådens frågeställning är också så enkelt. Visst, åsikter är som rövhål och så vidare men de kan ändå vara intressanta att både dela och lyssna till.

Sen finns det väl såklart några italienfetishister som paragrafrider allt som är traditionellt utan att egentligen kunna argumentera för sin åsikt. Men gatekeepers finns i alla sammanhang.
Citera
2023-04-07, 16:15
Medlem
denandrasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det ska inte vara grädde i en carbonara, eftersom det är fel. Och felaktigheter ska ovillkorligen påtalas. Personer som påpekar felaktigheter (t ex att det är fel att ha grädde i carbonara) är hjältar som ska hyllas (och åtlydas). Det handlar om att bevara civilisationen - och det vissa kallar förbättring innebär alltid försämring, förvridning och förfall. Det viktiga är att förvalta arvet från förr, inte att förändra någonting. Personligen sätter jag en ära i att rätta folk som jag stöter på och lägger mellan 10 och 15 procent av min vakna tid på detta. Jag gör det inte bara för min egen skull, utan ännu mer för deras. När de äntligen blivit rättade kan de gå vidare med förnyad tillförsikt i sina liv.

Det känns som ett någorlunda ädelt förhållningssätt. Jag tror dock inte att majoriteten av alla carbonaraexperter som drar lans för den äkta och rena carbonaran utan grädde gör det för traditionens skull. Jag tror att det ligger prestige och en känsla överlägsenhet bakom. Man delar en hemlighet och kunskap om det äkta, det genuina, som gör att man står över resten.

Frågan är vilka som känner så. Finns det några gemensamma nämnare? Känner de igen varandra på stan? Nickar de diskret om de går förbi varandra på trottoaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in