2023-04-07, 16:42
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denandrasidan
Kan du berätta lite om din socioekonomiska bakgrund och nuvarande liv? Det skulle vara intressant att se om det finns någon gemensam nämnare som förenar alla carbonaraexperter.

Jag tror du missar poängen här på grund av att mat och dryck är så universalt, om någon tomte skulle komma och säga till mig på mitt jobb att teknik Y har X komponenter fast jag vet att det har Z komponenter skulle jag också ifrågasätta vad fan han snackar om. Så jag tror att mat- och drycktöntar har ett intresse som diskuteras av icke intresserade och då blir det svårt att inte påpeka felaktigheter.
Citera
2023-04-07, 16:47
Medlem
Håller med!

Själv brukar jag har grädde i min carbonara, gärna hårt vispad mellan tårtbottnar och istället för pasta sedan ett lager marsipan ovanpå och en ros på toppen.
Allt annat är pretentiöst!

För att svara på frågan: de som ätit riktig carbonara vet att den är ganska fulländad och att byta ut saker eller ha i mer skit ändrar smaken av carbonara.

Ungefär som att Coca cola skulle smaka fanta eller att lakrits smakar hallon eller att äpple smakade citron.

Edit: har honungen till trådskapare provat aioli förresten?
Alltså aioli där man byter ut majonäsen mot grädde och vitlöken mot basilika?
Man får ju göra som man vill och det är bara pretton som skulle tjafsa om de fick grädde och basilika istället för den klassiska aiolin.

Fan, vad finns det för fler exempel, så poängen går fram ordentligt. Jo, vi byter ut humlen och jästen i öl mot koriander och vetemjöl, att kalla den något annat än öl är pretentiöst, enligt ts.
Senast redigerad av Haschpundaren 2023-04-07 kl. 16:52.
Citera
2023-04-07, 16:47
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Så fort man kommenterar en video på YouTube, gör ett inlägg på ett forum eller pratar med någon i verkligheten och råkar nämna en ingrediens man gillar att ha i sin carbonara som kanske inte är helt traditionell blir de mästrande, nedsättande och pretentiösa:

"Haha! I en äkta carbonara är det ingen grädde! Man ska ha ääääkta pecorino från en familjegård i Toscana, ingen fake från ICA! Och så ska det vara guaaaanciiiaaale. Själv köper jag guanciale i Östermalmshallen. Riktigt fiiiint. Bara nybörjare som inte vet vad de gör har bacon. Vadå vitlök?? Det är inte traditionellt! Kom över till mig nån gång så ska du få smaka en ÄKTA carbonara! "

Jag tvivlar på att majoriteten av dessa har varit i Italien och smakat en "äkta" carbonara, än mindre pratat med någon italiensk mormor som lagat carbonara i 50 år.

Varifrån kommer denna sjukliga fascination för en "äkta carbonara"? Varför tror folk att de är mästerkockar för att de inte har grädde i carbonara? Vilka är det som sitter och skriver alla inlägg på Flashback och Youtube? Varför bryr de sig? Och nu menar jag svenskar. Italienare är ett kapitel för sig...

Diskutera.

Som alla vet så ingår inte grädde i en carbonara.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pasta_alla_carbonara

Men laga precis vad du känner för.

Seriöst; vad är problemet?

Känns som du mest trollar här. Snacka om att göra en höna av en fjäder.

Glad påsk!
Citera
2023-04-07, 16:51
Medlem
Johan_08s avatar
Det hela är väll bara en psykologisk företeelse hos individen.
Individen har kollat på Youtube, läst en bok eller bott i ett italienskt guanciale-tempel i 8 år.
Efter att individen har fått kunskapen om hur man lagar en äkta carbonara så vill individen utmärka sig med att man vet hur en äkta carbonara ska tillagas och även med vilka ingredienser.

Om man på fikarasten småsnackar och kollegan säger att den lagade carbonara så kommer individens följdfråga vara "Hade du grädde i?" eller liknande, just för att starta diskussionen och för att kunna uppmärksamma kunskapen i sitt ego om vad en äkta carbonara är.

Jag tror att samma sak förekommer i många andra fall, hur man lägger en trall bäst, vilken olja som är bäst - allt detta baserat på fakta medans när det kommer till en maträtt så är det egentligen bara en smaksak och därför blir det ett irritationsmoment för både TS, mig och många andra.

Jag älskar carbonara, äter den rätten väldigt ofta och är en riktig sucker för det.
Min grundläggande carbonara innehåller enbart spaghetti, bacon, svartpeppar, parmesan och äggula.
Jag har även testat med Guanciale och lyxiga produkter - det smakade bättre men inget jag handlar vardagligt sett och kan inte försvara mig till att göra det.
Min lyx-carbonara som jag kallar den innehåller Spaghetti, bacon/guanciale, parmesan, äggula, grädde, vitlök, svartpeppar eller annat gott som jag upptäcker.

Detta har jag sagt till speciellt en kollega tidigare, han är en sån som uppmärksammar om man använder grädde till carbonaran - samma person tar med sig korv, korvbröd och ketchup till lunch, där han använder micron i ett par minuter för att tillaga korven.

Denna kollega stod i valet och kvalet om han skulle beställa en Carbonara eller en Bolognese på en pasta-restaurang.
Hans första fråga var "Har ni grädde i carbonaran?"
Restaurang: Ja.
Kollega: "Okej, då tar jag bolognese".

Mycket riktigt så är en klassisk (vill ej säga äkta) carbonara utan grädde och diverse.
Jag gillar grundreceptet men har utvecklat den.

En gång i tiden hade inte bilar airbags men de har utvecklats.
Senast redigerad av Johan_08 2023-04-07 kl. 16:56.
Citera
2023-04-07, 16:52
Medlem
Har aldrig stött på den typen utav människa men då bor jag också i en lite mindre stad. Känns mer som ett storstadsfenomen där man hela tiden måste hävda sig. Trampa neråt för att komma uppåt.
Citera
2023-04-07, 16:55
Snacka om att en trådstart går rakt över huvudet på just de den handlar om
Citera
2023-04-07, 16:55
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Det finns recept på carbonara med grädde. Det gör det ju inte "äkta".

Ja precis, men det är senare adderingar.

Hitta ett recept på köttbullar med brunsås från innan den som har sojasås så håller ditt argument. Jag kan inte hitta något sånt recept.
Citera
2023-04-07, 16:56
Medlem
denandrasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Det hela är väll bara en psykologisk företeelse hos individen.
Individen har kollat på Youtube, läst en bok eller bott i ett italienskt guanciale-tempel i 8 år.
Efter att individen har fått kunskapen om hur man lagar en äkta carbonara så vill individen utmärka sig med att man vet hur en äkta carbonara ska tillagas och även med vilka ingredienser.

Om man på fikarasten småsnackar och kollegan säger att den lagade carbonara så kommer individens följdfråga vara "Hade du grädde i?" eller liknande, just för att starta diskussionen och för att kunna uppmärksamma kunskapen i sitt ego om vad en äkta carbonara är.

Jag tror att samma sak förekommer i många andra fall, hur man lägger en trall bäst, vilken olja som är bäst - allt detta baserat på fakta medans när det kommer till en maträtt så är det egentligen bara en smaksak och därför blir det ett irritationsmoment för både TS, mig och många andra.

Jag älskar carbonara, äter den rätten väldigt ofta och är en riktig sucker för det.
Min grundläggande carbonara innehåller enbart spaghetti, bacon, svartpeppar, parmesan och äggula.
Jag har även testat med Guanciale och lyxiga produkter - det smakade bättre men inget jag handlar vardagligt sett och kan inte försvara mig till att göra det.
Min lyx-carbonara som jag kallar den innehåller Spaghetti, bacon/guanciale, parmesan, äggula, grädde, vitlök, svartpeppar eller annat gott som jag upptäcker.

Detta har jag sagt till speciellt en kollega tidigare, han är en sån som uppmärksammar om man använder grädde till carbonaran - samma person tar med sig korv, korvbröd och ketchup till lunch, där han använder micron i ett par minuter för att tillaga korven.

Denna kollega stod i valet och kvalet om han skulle beställa en Carbonara eller en Bolognese på en pasta-restaurang.
Hans första fråga var "Har ni grädde i carbonaran?"
Restaurang: Ja.
Kollega: "Okej, då tar jag bolognese".

Vilka fantastiska berättelser ur vardagen Vad är de här personerna för typer, om vi talar livsstil och bakgrund? Det känns som att det är samma typ av person som kör racercykel till jobbet.
Citera
2023-04-07, 16:56
Medlem
ReijoHervonens avatar
Intelligensnivån på flashback är skrämmande låg. Nästan ingen verkar förstå vad ts är ute efter.
Jag skulle också vilja veta vad som driver denna personlighetstyp.

Min gissning är det handlar om ganska misslyckade personer som kanske inte är speciellt bra på sitt jobb eller nått annat för den delen. Därför känner dom ett driv att påpeka sånt som är totalt onödigt. För att få visa sig på styva linan och visa att dom minsann inte är totala förlorare.

Sen kan jag tänka mig att en viss grad av autism finns inblandad också.
Citera
2023-04-07, 16:57
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvardHalvHuve
Carbon betyder kol. Man ska bränna vid fläsket.

OCH HÄLLA PÅ GRÄDDE!

Men då blir det ingen carbonara.

Men gillar du grädde så ös på. Du bestämmer själva vad du vill äta.

Men kalla det inte för carbonara bara, om du inte vill framstå som obildad.
Citera
2023-04-07, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Har aldrig stött på den typen utav människa men då bor jag också i en lite mindre stad. Känns mer som ett storstadsfenomen där man hela tiden måste hävda sig. Trampa neråt för att komma uppåt.
Nu är det ju ts som vill hävda sig.
Han tycker matentusiaster är töntiga och pretentiösa och har startat en tråd för att driva med folk.

Trampa neråt för att komma uppåt, alltså.
Citera
2023-04-07, 17:00
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
För det första finns det inget standardiserat recept. Man kan hitta "äkta" italienska recept med grädde, eller vad du vill. Det är snarare deras sjukliga fascination för carbonara och deras märkliga tendens att bli mästrande så fort man pratar carbonara jag vill diskutera.

Vilka är det som håller på så? Varför vill de mästra folk om just carbonara? Varför inga andra maträtter? Varför bryr de sig? Finns det några gemensamma nämnare för carbonaraexperter?

Som gäst är det oartigt att kritisera värden nästan oavsett vilka fel denna begår. Det gör man bara inte. Det är inte god sed.

Värden kan ju säga att de skall bjuda på köttbullar, men om man då istället får sojabullar så håller man käft och äter (även om det inte finns en smula kött i köttbullarna).

Det handlar om god ton. Även om folk gör fel, så är det som gäst fel att påpeka dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in