Koka pasta, stek samtidigt bacon/rökt sidfläsk. När pastan är klar slå av vattnet, häll ner det stekta fläsket, inklusive stekflottet i pastan. Knäck därefter ner ägg/äggula och rör om. Toppa med nymalen svartpeppar och riven parmesan. Så gör jag min carbonara.
Koka pasta, stek samtidigt bacon/rökt sidfläsk. När pastan är klar slå av vattnet, häll ner det stekta fläsket, inklusive stekflottet i pastan. Knäck därefter ner ägg/äggula och rör om. Toppa med nymalen svartpeppar och riven parmesan. Så gör jag min carbonara.
Hej på er food lovers. Har försökt några gånger att göra carbonara som proffsen säger att man ska göra med bara ägg och inte med grädde som många använder i Sverige.
Som jag har förstått det så ska man först koka pastan sen ner med den i stekpannan och därefter hella ner äggen och låta den stå nån minut.
Problemet för mig är att äggen börjar att steka på en gång så hela rätten ser ut som pasta med äggröra. Pannan är inte sådär jätte varm när jag jag sänker äggen så vad gör jag för fel för jag får inte den där krämiga pastan som på krogen.
Följ något av dessa recept så går det bra, det gör jag.
Som någon annan länkade till tidigare tycker jag att Jamie Olivers sätt att göra på funkar allra bäst! Att ha med en klyfta vitlök med sidfläsket som han gör tycker jag ger det där lilla extra. https://www.youtube.com/watch?v=D_2DBLAt57c
Vänta tills det slutar låta från stekpannan innan äggblandningen går ner och rör om ordentligt så slipper du spaghetti med äggröra. För att ta carbonaran till nästa nivå så prova att köra 50/50 parmigiano och pecorino
God pasta gör skillnaden tycker jag! Alltså inte typ fullkornsspagetti från kungsörnen utan en färsk eller vanlig “torkad” av bättre kvalitet/dyrare. Och så riktig parmesan så klart!
God pasta gör skillnaden tycker jag! Alltså inte typ fullkornsspagetti från kungsörnen utan en färsk eller vanlig “torkad” av bättre kvalitet/dyrare. Och så riktig parmesan så klart!
Eller som det ska vara.... Peccorino.😉 Aldrig parmesan i påse eller så!
Senast redigerad av vichy6 2020-01-11 kl. 20:47.