2026-08-10, 15:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Läs nu genast Adam Kjälls nysläppta och utmärkta bok ’Det nya italienska köket’ så kommer du sätta din ’riktiga’ carbonara i halsen och inse att du har gjort bort dig i flera år.
Titta på videon som finns på sidan 110, så kommer du lära dig något.

Och två, min riktiga carbonara, vad är den ens?
Undrar då jag gör inte puritanernas carbonara speciellt ofta alls när det blir carbonara.
Men jag ska göra komiskt nog då jag fick en stor bit guanciale igår av släkting, riktigt komiskt.

SÅ vad betyder den riktiga carbonarean för mig, ja, alla dessa varianterna genom tiderna, är det att sätta mig i halsen, eller är det att vara korrekt?

För ditt inlägg verkar inte vara av läst mina mina inlägg riktigt, därför dubbel checkar jag.
(Och var inte ledsen att du inte fattade att GI var en stor trend och att fullkornspasta var en fundamental sak där, men det var det och som tur vad en mer eller mindre död trend också, för jag gillar inte fullkornspasta, utom en som jag aldrig hittade igen.)
Citat:
Felpost.
Okey, jag har mitt svar, och det är lugnt, misstänkte du inte läste nog.
Citat:
Läs nu Adam Kjälls nysläppta och utmärkta bok ’Det nya italienska köket’ så kommer du äntligen inse att du har fel.
Försökt få användaren att titta på videon, men tydligen var det för jobbigt att backa en sida till 110 och ta upp videon

Titta du också på videon om du inte redan gjort, misstänker Adam har, eller gjort nog egna efterforskningar själv.
Senast redigerad av klyban 2026-08-10 kl. 16:02.
Citera
2026-08-10, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Okey, jag har mitt svar, och det är lugnt, misstänkte du inte läste nog.

Exakt så. Jag läste inte hela din konversation med den andra liraren.
Jag var för snabb.
Sorry.
Citera
2026-08-10, 16:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Exakt så. Jag läste inte hela din konversation med den andra liraren.
Jag var för snabb.
Sorry.
Jag redan förstått, och det är lugnt.

Jag visste mycket om carbonaran redan och den hade många sätt.
Men videon var så specifik och intressant att man nu vet så mycket mer än innan.
Och inser att så många inlägg i tråden är så extremt tragiska om carbonaran.

Och jag gör även varianter utanför, och även de är jävligt goda.
Sen när lunchrestaurangers carbonara dök upp ett gäng inlägg ovanför.
Så är ju de konstruerade att fungera för deras rörelse, och inte portion för portionstillagning.
Och förstår att det är ofta mer en bechamelsås med liknande tillbehör, bra gjort så är det väl gott med, även om det är en bit ifrån.
Citera
2026-08-10, 16:24
Avslutad
Citat:
Jag redan förstått, och det är lugnt.

Jag visste mycket om carbonaran redan och den hade många sätt.
Men videon var så specifik och intressant att man nu vet så mycket mer än innan.
Och inser att så många inlägg i tråden är så extremt tragiska om carbonaran.

Och jag gör även varianter utanför, och även de är jävligt goda.
Sen när lunchrestaurangers carbonara dök upp ett gäng inlägg ovanför.
Så är ju de konstruerade att fungera för deras rörelse, och inte portion för portionstillagning.
Och förstår att det är ofta mer en bechamelsås med liknande tillbehör, bra gjort så är det väl gott med, även om det är en bit ifrån.

Nu har jag kanske fel, men jag är ganska säker på att den carbonara som görs på lunchkrogar och i offentliga kök (du vet ju vilken jag menar) kommer från ett recept som stod på storkökens spaghettikartonger en gång i tiden.
Förmodligen kom det receptet i din tur från amerikanska producenter (som nästan alla sådana recept som en gång var toppmoderna och som nu är klassiker).
Citera
2026-08-10, 16:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Nu har jag kanske fel, men jag är ganska säker på att den carbonara som görs på lunchkrogar och i offentliga kök (du vet ju vilken jag menar) kommer från ett recept som stod på storkökens spaghettikartonger en gång i tiden.
Förmodligen kom det receptet i din tur från amerikanska producenter (som nästan alla sådana recept som en gång var toppmoderna och som nu är klassiker).
Det är en bra fråga, men jag vet att den ofta när jag stött på den har varit mer en skinka/bacon bechamel, med parmesan på sen.
En del varianter haft ost i såsen med, och även sett det kallas för ost och skinksås istället.

Men nej, jag faktiskt inte läst recept på dessa kartonger, även om jag sett dom många ggr.
När du säger det, så är det rätt komiskt, läser extremt sällan dessa recept på pakten och kartongerna.

En fråga bara, såg du videon, gillade den rätt mycket för den var så detaljerad vad källorna var.
En sak jag är lite förvånad av, det är att det inte finns beskrivet som recept, ingredienser och mängder tidigare än en Italiensk restaurang och ett recept från en "cole miners wife" och släkting.
Trodde faktiskt det var bra äldre än så, och minst en bra bit in i 1800-talet.
Citera
2026-08-10, 19:48
Medlem
Citat:
Oroa dig inte, jag kommer till grädden senare och riktig carbonara

Dock blir inte den första varianten krämig, pga äggen har stannat.

Det viktiga är att man om man har grädde i, så gör även den en carbonara.
Det är det som är grejen med en carbonara. Att äggen absolut inte får stanna. Failar man där så behövs grädde. Men coolast är att lära sig laga den.

Just att göra en carbonara, utan att äggen stannar, är en del. Att äta en riktig och känna det där gräddiga utan att den innehåller någon grädde är så fantastiskt.
Citera
2026-08-10, 19:49
Medlem
Citat:
Läs nu Adam Kjälls nysläppta och utmärkta bok ’Det nya italienska köket’ så kommer du äntligen inse att du har fel.
Jag kan inte ha fel gällande carbonara och vitsen som jag ser med den.

Men du får gärna citera med vad de anser att jag tänker galet.
Citera
2026-08-10, 20:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är det som är grejen med en carbonara. Att äggen absolut inte får stanna. Failar man där så behövs grädde. Men coolast är att lära sig laga den.

Just att göra en carbonara, utan att äggen stannar, är en del. Att äta en riktig och känna det där gräddiga utan att den innehåller någon grädde är så fantastiskt.
SÅ du inte ens sett videon om cabronara, försvinn för du är menlös nu om du inte ens än förstår vad carborana är än.

OCH, nej, första receptet som de hittat på texter, är en som där man stannade ägget, använde inget pastavatten och inget fett från pancettan(Som då kallades för annat, men är samma sak som pancetta.)

DU VET INGET om carbonara, och det är det enda du berättar för oss.
Varför är du så rädd, eller är det nu igen du ska fråga om videon?
Du fått den x3 nu, titta på sida 110, titta videon, och om du samma skräp igen.
Ja, då vet alla att du inte ens tittat.

Sen vad du gillar, så är det inte ens en som tycker annat, för de har sina egna carbonara de gillar som är inte den som du gillar.
Sluta var en fåna, lär dig något.
Citera
2026-08-10, 22:05
Medlem
Behöver man grädde och vitlök i carbonara är man usel på matlagning.
Citera
2026-08-10, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asteriz
Behöver man grädde och vitlök i carbonara är man usel på matlagning.

Trams, om du hade vetat något om Carbonara så hade du vetat att det finns inga fasta ingredienser.
Vilka skitnödiga muppar den här tråden drar till sig.
Citera
2026-08-10, 22:29
Medlem
Citat:
SÅ du inte ens sett videon om cabronara, försvinn för du är menlös nu om du inte ens än förstår vad carborana är än.
Du kan väl berätta vad videoon handlar om, vad det går ut på. Jag ska inte behöva klicka på en extern länk för att kunna följa en tråd i forumet.
Citera
2026-08-10, 22:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du kan väl berätta vad videoon handlar om, vad det går ut på. Jag ska inte behöva klicka på en extern länk för att kunna följa en tråd i forumet.
Den som tittar, den lär sig.

Det blir mer och mer fascinerade att du vägrar titta på videon och användare har berättat vilken det är.
Hur länge ska du smita ifrån carbonaran är mer än vad du inbillar dig?

Och här den igen och nu så många ggr till som du fått den.
Så hur länge ska du låtsas?
(FB) Stora tråden om Pasta Carbonara

För mer ggr så inser alla du är en fåne som inte förstår något om vad carbonara är!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in