2018-04-20, 16:49
Medlem
Ibland kan det vara bra att gå tillbaka o friska upp minnet. Vad sa egentligen åklagare Wargren vid sin presskonferens efter sin utredningen:

Att bevisningen talar "med betydande styrka" mot att bröderna ens har varit i närheten och att det är tveksamt om det överhuvudtaget har rört sig om ett brott,

Att de bevis som finns är för svaga för att peka ut bröderna som ansvariga. Tvärtom talar flera uppgifter starkt emot att bröderna ens har befunnit sig i närheten av Kevin vid tidpunkten för dödsfallet. Ett dödsfall som dessutom kan vara en ren olyckshändelse och inte ett brott.

När det gäller utredningen från 1998 är Niclas Wargren mycket kritisk till hur förhören genomfördes med bröderna men han är ännu mer kritisk mot de slutsatser man drog av förhören.

Man har inte gjort några analyser alls. Jag är mycket kritisk och det har brustit, sa han vid dagens presskonferens, där han även kritiserade det pressmeddelande som skickades ut 1998 där man beskrev ett händelseförlopp som i polisförhören med bröderna inte finns beskrivet i sin helhet någonstans.

Inte bevisa sin oskuld
Om förhören med bröderna från 1998 konstaterar åklagaren att uppgifterna från dessa är otydliga, motsägelsefulla och inkonsekventa. Han ifrågasätter också om det som bröderna berättat överhuvudtaget kan uppfattas som självupplevt. Även föräldrarnas uppgifter från 1998 bedöms vara osäkra och otydliga.

Däremot finns det uppgifter från en familj som var på besök och som enligt åklagaren med "betydande styrka" talar för att bröderna inte har orsakat Kevins död. Åklagaren kallar det "anmärkningsvärt" att polisen inte tog hänsyn till familjens uppgifter och han understryker att det "inte var bröderna som skulle bevisa sin oskuld".

Bröstkorgen hade tryckts in
När det gäller dödsorsaken berättade åklagaren om de iakttagelser som gjorts vid platsen där Kevin hittades död och den rekonstruktion man gjort inom ramen för den nya utredningen jämte kompletterande rättsmedicinska utlåtanden. Enligt åklagaren visar den rättsmedicinska undersökningen att Kevins bröstkorg har trycks in och att han avlidit av kvävning.

Den mest sannolika är enligt åklagaren att Kevin har fått en av de tre lastpallarna som återfanns på platsen, över sin bröstkorg. Enligt åklagaren överensstämmer skadorna på Kevins kropp med måtten på lastpallarna.

Hört skrik
När det gäller själva tidpunkten för dödfallet finns också uppgifter om att personer har hört skrik i närheten av platsen vid en tidpunkt då man kunnat visa att bröderna befann sig någon helt annanstans.

Det finns enligt åklagaren inga bevis som stödjer en så kallad "bevistalan" men förundersökningen kommer inte att läggas ner riktig ännu. Man kommer att fortsätta under en kort tid till för att säkertställa att man "inte missar någonting" och för att all dokumentationen ska vara i ordning.

Hållit 80 förhör
Det är inte heller aktuellt med någon ansökan om resning eftersom besluten från 1998 inte innehåller inte några formuleringar som konstaterar att bröderna är skyldiga till brott.

I den nya utredningen har man hållet cirka 80 förhör där en person har delgivits misstanke om brott men sedan avförts från utredningen. De kläder och prover som granskats av NFC har inte heller gett någonting.

Sammantaget konstaterar åklagaren att bevisningen är så svag eller obefintlig att bröderna helt avförs från utredningen och att det inte finns någonting att gå vidare med i övrigt heller.
Citera
2018-04-20, 18:08
Medlem
DraifosHabet
Frågan du kan ställa dig efter de två utredningarna...

Har 1998 års utredning med säkerhet kunnat visa att bröderna var skyldiga?
Har 2018 års utredning med säkerhet kunnat visa att bröderna var oskyldiga?

Med säkerhet menas... det finns inget som helst utrymme för annan slutsats.
Senast redigerad av Spader21 2018-04-20 kl. 18:40.
Citera
2018-04-20, 18:46
Medlem
Darkwinds avatar
[quote=Spader21|63834937]DraifosHabet

Med säkerhet menas... det finns inget som helst utrymme för att slutsats.[/QUOTE]

Jo det finns det. Fråga ett är svaret JA.
Pojkarna blev "fällda". De fick ett långt straff. De accepterade det,även Weine fick bita i det sura äpplet.
OM två små barn blivit oskyldigt "dömda", fått sina liv förstörda i 20 år, så skulle det obönhörligen utfärdats en enorm summa i skadestånd. Ingen tvekan! Barn som behandlats illa i fosterhem t.ex för 40 år sen har idag rätt till skadestånd. Så det ljugs om "preskriptionstid". Löjligt.
Bröderna är dömda som mördare. Och är fortfarande det. Den domen gäller eftersom ingen kan fria dom. Det innebär att allt är som tidigare. Nya utredningen har ljugit ihop en historia bara. Materialet Sandberg har/hade skulle räckt till fängelsedom om bröderna varit myndiga. Som sagt finns det mer material som inte har kommit fram i ljuset. Hoppas Sandberg kommer ut med det. Då blir det skämskudde på för somliga.
Citera
2018-04-20, 18:59
Medlem
[quote=Darkwind|63835236]
Citat:
Ursprungligen postat av Spader21
DraifosHabet

Med säkerhet menas... det finns inget som helst utrymme för att slutsats.[/QUOTE]

Jo det finns det. Fråga ett är svaret JA.
Pojkarna blev "fällda". De fick ett långt straff. De accepterade det,även Weine fick bita i det sura äpplet.
OM två små barn blivit oskyldigt "dömda", fått sina liv förstörda i 20 år, så skulle det obönhörligen utfärdats en enorm summa i skadestånd. Ingen tvekan! Barn som behandlats illa i fosterhem t.ex för 40 år sen har idag rätt till skadestånd. Så det ljugs om "preskriptionstid". Löjligt.
Bröderna är dömda som mördare. Och är fortfarande det. Den domen gäller eftersom ingen kan fria dom. Det innebär att allt är som tidigare. Nya utredningen har ljugit ihop en historia bara. Materialet Sandberg har/hade skulle räckt till fängelsedom om bröderna varit myndiga. Som sagt finns det mer material som inte har kommit fram i ljuset. Hoppas Sandberg kommer ut med det. Då blir det skämskudde på för somliga.

Nej kära vän. Dom är inte dömda för någonting. Alla med ett uns av hjärna fattar vad som har hänt. Fortsätt med ditt dödsdömda uppdrag eller kryp ner under den sten som du kom från.
Citera
2018-04-20, 19:22
Medlem
Darkwinds avatar
[quote=drdrew|63835339]
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind

Nej kära vän. Dom är inte dömda för någonting. Alla med ett uns av hjärna fattar vad som har hänt. Fortsätt med ditt dödsdömda uppdrag eller kryp ner under den sten som du kom från.

Jojomensan. Dom har varit, och kanske fortfarande är, omhändertagna av samhället p.g.a ett brott dom anses begått. 15 år har dom varit "frihetsberövade". Alltså varit övervakade. Varför? DET ÄR ETT STRAFF. Märk inte ord. Dömda kunde dom inte bli i domstol. Alla barn som begår brott, mord i detta fall,omhändertas av sociala myndigheter. Vad mer krävs tycker du? Kan inte bli mer liknande ett fängelsestraff. Bara för den där lögnhalsen säger att "dom är avskrivna".. Vaddå avskrivna? Är dom oskyldiga ska dom ha skadestånd. Vad är vitsen med att "avskriva". jag skiter fullständigt i vad han säger. Han är en bluff som fått press på sej tack vare Sandbergs metoder att få fram sanningen. Sanningen kvarstår dock. Tyvärr för dej min lille gosse.
Citera
2018-04-20, 19:45
Medlem
habets avatar
Citat:
DraifosHabet

Med dina professionella erfarenheter som grund tillsammans med vad du hittills tagit del av i media inklusive dokumentären, vad specifikt är det som gör att du fortfarande kan tro att bröderna skulle kunna vara skyldiga?
Citera
2018-04-20, 20:13
Medlem
Citat:
"... Frågan du kan ställa dig efter de två utredningarna...

Med det begränsade underlag jag tagit del av i form av tidningsuppgifter, tv-dokumentärer och begränsat antal officiella dokument... så är mitt svar nej på mina två frågor.

1998 års utredning har visat på sådana kvalitativa brister att dragna slutsatser är i flera avseenden felaktiga och i andra avseenden alltför långtgående.

2018 års utredning lämnar alltför många frågor obesvarade som t.ex. NÄR och HUR K dog. Utredaren spekulerar kring olika alternativ

Det är möjligt att jag skulle komma till annan slutsats om jag hade tillgång till hela utredningsmaterialet. Ordvalen hos respektive utredare är dessutom sådana att säkerheten i deras slutsatser inte lever upp till min definition "Med säkerhet menas... det finns inget som helst utrymme för annan slutsats.

Att härutöver diskutera specifika detaljer är meningslöst... då sådana detaljer kräver tillgång till specifikt källmaterial.
Senast redigerad av Spader21 2018-04-20 kl. 20:23.
Citera
2018-04-20, 20:24
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Med det begränsade underlag jag tagit del av i form av tidningsuppgifter, tv-dokumentärer och begränsat antal officiella dokument... så är mitt svar nej på mina två frågor.

1998 års utredning har visat på sådana kvalitativa brister att dragna slutsatser är i flera avseenden felaktiga och i andra avseenden alltför långtgående.

2018 års utredning lämnar alltför många frågor obesvarade som t.ex. NÄR och HUR K dog.

Det är möjligt att jag skulle komma till annan slutsats om jag hade tillgång till hela utredningsmaterialet. Ordvalen hos respektive utredare är dessutom sådana att säkerheten i deras slutsatser inte lever upp till min definition "Med säkerhet menas... det finns inget som helst utrymme för annan slutsats.

Att härutöver diskutera specifika detaljer är meningslöst... då sådana detaljer kräver tillgång till specifikt källmaterial.

Utan att uttala mig om den nya utredningen så vill jag själv hävda att Rolf Sandberg med säkerhet lyckades visa att bröderna var oskyldiga.
Citera
2018-04-20, 20:36
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Utan att uttala mig om den nya utredningen så vill jag själv hävda att Rolf Sandberg med säkerhet lyckades visa att bröderna var oskyldiga.

Japp, så är det förstås.

Vi får väl även hoppas att Spader21 får ut mer sv sina professionella erfarenheter och väldokumenterade analytiska förmåga i sitt yrkesliv.
Citera
2018-04-20, 20:45
Medlem
habets avatar
Citat:

Ja, än har ju inte Sandberg lyckats ta fram något som helst som tyder på brödernas skuld. Så vad vi hamnar i här är att bröderna har någon slags omvänd bevisbörda för att vissa debattörer här inte ska se något som helst utrymme för att de inte är skyldiga.
Själv har jag bara fått bekräftat: 'Spader21's, syfte med att delta i tråden är att så tvivel! Bröderna skulle kunna vara skyldiga.
Citera
2018-04-20, 20:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Så är det, bland annat tack vare tokförhören så råder det ju ingen tvivel om det. Ska man säga något positivt om Sandbergs utredning så är det att alla förhören med bröderna spelades in ... utom det sista där det så kallade "erkännandet" kom till. Anledningen till att inte det spelades in kan vara att man övergick från psykisk tortyr till fysisk och vred upp armen på killarna, eller nåt sånt.
Citera
2018-04-20, 21:51
Medlem
Darkwinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicknamelost
Jag är helt övertygad om att bröderna var delaktig i Kevins död även om det troligast rör sig om olyckshändelse liknande lek som gått snett. Betvivlar det inte för en sekund.

Helt rätt. Kort och koncist. Mer behövs inte sägas. Sitta här och försöka övertyga en samling analfabeter är enbart tröttande. Jag inväntar vidare information. Det är nog inte slut med detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in