2017-05-05, 09:55
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu uttalar du dig mot bakgrund av ett material som produktionsteamet arbetat med i fyra år. Du har ingen helhet i vad de egentligen har sagt. Du får lösryckta strofer presenterade för dig. Sådant som passar in i det pussel som DJ vill lägga. Om du klipper mindre delar ur ett större resonemang är det full möjligt att få fram sådant som antyder något helt annat än vad personen sammantaget sa.

Jag skulle vilja kontra och säga att polisen och förhörsledaren inte sa någonting som på något sätt är anmärkningsvärt eller oväntat. Det fattar de flesta att små barn inte kan ge ett »erkännande« på ett vardagligt vuxet sätt. Dessutom handlar många »erkännanden« även när vuxna är inblandade om en successiv process.

Programmet använde klassisk tendentiös klippning för att få till just de effekter de önskade. Det fungerar alltid.
Herr Besserwisser, du är inte ensam om att fatta hur smart klippning av dokumentärer går till. Dock säger faktiskt de två förhörsledarna att de inte fick något erkännande från barnen.
Citera
2017-05-05, 09:55
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Men snälla, TO är juridiskt ombud. Detta är ett fint ärende, även för en toppadvokat som TO. Vad han egentligen tror har vi ingen som helst aning om.

Nu är inte Thomas Olsson vilken penningkåt glamoradvokat som helst. Han läser in sig innan han tar sig an fall som det här. "Fallet Ulf" och Thomas Quick är exempel på detta. I sistnämnda fallet tog det utan att ha betalningen garanterad. Had det inte blivit resning hade han inte fått en krona.
Var får bröderna pengar ifrån för att betala en toppadvokat?
Sedan är det upp till vara och en att ha sin egen uppfattning
Citera
2017-05-05, 09:57
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Herr Besserwisser, du är inte ensam om att fatta hur smart klippning av dokumentärer går till. Dock säger faktiskt de två förhörsledarna att de inte fick något erkännande från barnen.

Nej... så säger dom inte riktigt. Dom säger man kan direkt kalla det för ett erkännande. Dvs alla fattar vad dom menar utom vissa som du. Barnen sa aldrig "Vi mördade Kevin". Det är ett erkännande. Däremot så har dom förmodligen beskrivit vissa händelser.
Citera
2017-05-05, 10:09
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
När de som säger att 7-årigen måste minnas en sånn grej, som att ha mördat någon. Då utgår ni från att han verkligen gjorde det. Men hur ska ha kunna minnas det om han inte gjorde det och polisen i 15 långa förhör arbetar för att ska minnas det han inte gjort?
Om Kevins död föregicks av bråk mellan pojkarna, någon kan ha knuffat Kevin, kallat honom snorunge, slagit honom med en pinne kanske - han har gråtande börjat gå hemåt, och det senare visade sig att han var död (genom någon annan som dykt upp)då vet inte bröderna om det var deras fel, om det var de som dödade Kevin. Barn vet inte exakt vad som behövs för att döda.

Att ha grälat med någon som kort efteråt visat sig ha avlidit kan ge vilken vuxen som helst dåligt samvete och tankar om skuld.
Här pressar en grupp vuxna barnen att "minnas" att de dödade Kevin. Till slut vet de varken ut eller in. De bråkade, ja. De var dumma och orättvisa mot honom, ja. Men dog han för att vi skrek att han var en lortgris? Kanske..?
Citera
2017-05-05, 10:27
Medlem
Beatriceaurores avatar
Att advokaten kunde tänka sig att ta sig an fallet även helt gratis betyder bara att han får enorm uppmärksamhet vilket genererar framtida feta checkar.

Men berömmelsen, upphöjdheten, det påspädda kändisskapet och hans blivande ytterligare glänsande stjärnstatus väger säkert tyngre än kistan med guld.
Hans robotliknande framtoning tror jag gör honom till den perfekta advokaten. Inga känslor, bara fakta samt förmågan att vrida allt till sin klients fördel.
Citera
2017-05-05, 10:28
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vad får dig att tro att jag köpt hela konceptet? Det kan jag inte göra innan jag läst förundersökningen. Har du läst den, ditt miffo?

Du borde faktiskt läsa alla förundersökningar som någonsin skrivits i Svärjä så vi får lite rätsida på det här.

Jag vet inte om den här tanken har farit genom ditt huvud någon gång men tror du att det kan vara så att människor som jobbat på det här fallet tidigare har läst förundersökningen och kommit fram till att bröderna mördade Kevin? Men ja hallelujah vi har ju de självutnämnda kriminalarna på flashback som ska lösa "gåtan".

Jag litar mer på deras omdöme som de facto var med i dåtiden och löste brottet än på dig och den här dokumentären som dyker upp 20 år senare och ska "lösa" brottet.
Citera
2017-05-05, 10:31
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Du borde faktiskt läsa alla förundersökningar som någonsin skrivits i Svärjä så vi får lite rätsida på det här.

Jag vet inte om den här tanken har farit genom ditt huvud någon gång men tror du att det kan vara så att människor som jobbat på det här fallet tidigare har läst förundersökningen och kommit fram till att bröderna mördade Kevin? Men ja hallelujah vi har ju de självutnämnda kriminalarna på flashback som ska lösa "gåtan".

Jag litar mer på deras omdöme som de facto var med i dåtiden och löste brottet än på dig och den här dokumentären som dyker upp 20 år senare och ska "lösa" brottet.

Jag litar främst på mitt eget omdöme och vill därför läsa förundersökningen innan jag pekar ut bröderna som mördare.
Citera
2017-05-05, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
När de som säger att 7-årigen måste minnas en sånn grej, som att ha mördat någon. Då utgår ni från att han verkligen gjorde det. Men hur ska ha kunna minnas det om han inte gjorde det och polisen i 15 långa förhör arbetar för att ska minnas det han inte gjort?

Men att dom går tillsammans med pappa till polisen nån vecka efter mordet och säger att dom hade sett 2 tonåringar som dom även namngav . Och efter att polisen utrett det så kunde det inte stämma. Och varför minns dom inte det idag? Eller säger inget om det...
Senast redigerad av werdo 2017-05-05 kl. 10:47.
Citera
2017-05-05, 10:41
Medlem
Citat:

Är du förståndshandikappad? Det är exceptionellt anmärkningsvärt att poliserna öppet pratar om sina tvivel.

Det har ingenting med vilseledande klippning att göra. Om du hade sett första delen så hade det säkerligen klarnat, även för dig.
Citera
2017-05-05, 10:47
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Men att dom går tillsammans med pappa till polisen nån vecka efter mordet och säger att dom hade sett 2 tonåringar som dom även namngav . Och efter att polisen utrett det så kunde det inte stämma. Och varför minns dom inte det idag? Eller säger inget om det...

Två program till ska sändas.
Citera
2017-05-05, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Två program till ska sändas.

Jo. Får väl se vad huvudvittnet är,och säger. Men själv tror jag att 5åringen var huvudvittnet. Får la se.
Citera
2017-05-05, 10:55
Medlem
Tjollepelles avatar
Citat:
Det här börjar lukta illa lång väg nu. Citat från den delade textwn.

"Främlingsfientliga svenskar började höra av sig med tips till polisen om att det var invandrarungar som begått dådet".

Hur bedömdes dom att dom var främlingsfientliga? Jo genom att dom påstod att det var bosniska barn som begått brottet och därför var det så bestialsikt...

Om det här är sant så får jag nog snart be om ursäkt till de båda bröderna... Det här luktar politik helt plötsligt. Vem år den där SÅC eller CÅS eller vad ni nu skriver?
Du är ju inte den skarpaste kniven i lådan va? Om man drar likhetstecken mellan etnicitet och "bestialitet" så är man ju klart rasistisk/främlingsfientlig.
Senast redigerad av Tjollepelle 2017-05-05 kl. 10:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in