2017-05-20, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly
Så varför postar du då den transkriberingen som du isåfall känner till är oriktig?

Oriktig? Den finns. Värderingen av den är en annan diskussion.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Jag har inte nämnt något om bevisvärdering. Jag konstaterar bara att det finns delar där de erkänner att de deltagit i Kevins död.

Nej, det finns inga sådana delar.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exebular
Enl Nina Hjelmgren under rubriken "Åklagaren" bedrevs en förundersökning och en LUL utredning parallellt. Om det inte funnits någon förundersökning, hade det ju inte funnits någon FUP

Du förstår inte. Bröderna kunde aldrig ingå i förundersökningen. Så snart de befanns misstänkta öppnades en § 31-utredning enligt LUL. Det innebär att de aldrig varit föremål för skuld i juridisk mening, vilket Provokatör påstod i sitt inlägg och som jag kommenterade.
Citera
2017-05-20, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly
Nej, det finns inga sådana delar.

Jo
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bervyl
Jag förstår inte varför det skulle vara så jobbigt att lyfta en fyraåring. En bär därfram och en bär därbak.

Frågan är varför dom överhuvudtaget skulle flytta kroppen? Skulle två så små barn ens komma på den
tanken?

Det har behandlats en miljard gånger i tråden.

Det har ingenting med den fysiska vikten att göra, även om det också är ett hinder. Det har att göra med att en förflyttning av kroppen på den sträckan i den terrängen hade lämnat spår efter sig som varit tydliga i den rättsmedicinska undersökningen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ShadowStepz
Jag vet att han inte erkänt något men Claan verkar inte lika övertygad om hans oskuld i det hela. Detta är ju ett debattforum, därför har åtminstone jag intresse att låta personer som inte dokumentären övertygade komma till tals.
Det är en sak att komma till tals, en helt annan att smyga in lögner för att driva en synnerligen suspekt agenda.
Tänk Quickskandalen. Tänk Lambertz.
Citera
2017-05-20, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
Jo

Återigen, se dokumentären innan du uttalar dig. Det blir oerhört tröttsamt att ständigt behöva rätta trådens svar på Göran Lambertz gång på gång.
Citera
2017-05-20, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
De verkar ju onekligen ha erkänt att de deltog i gärningen. Vem som kvävde Kevin verkar inte vara klarlagt.

"I stället skyller de båda bröderna in i det sista på varandra, när det kommer till avgörande punkter i händelseförloppet.
– Det var Christian som höll i pinnen, säger Robin om den pinne som misstänks ha använts för att ta livet av fyraåringen.
– Det var Christian, han satt på halsen, fortsätter pojken.
Robin får också frågan om inte han höll sin fot på fyraåringens hals. Men han förnekar.
– Nej, det var Christian.
Förhörsledaren frågar: Vem var det som nöp i Kevins hals?
– Christian.
I det allra sista avslutande förhöret med storebror Christian är rollerna som ombytta.

Enligt SVT:s Dokument inifrån pågick förhöret med den sjuårige pojken i drygt fem timmar.
– Det var inte jag, det var Robin, säger han.
Förhörsledaren: Jaha och vad gjorde Robin då?
– Han höll foten mot halsen?
Förhörsledaren: Vad hände då?
– Då orkade inte Kevin andas.
Robin nöp honom där själv, säger storebrodern om nypen mot halsen
Vad gjorde du på Kevin då?, frågar förhörsledaren. Christian svarar mot slutet av det allra sista förhöret:
– Inget."

Det där inget erkännande och stämmer inte överens med övrig bevisning. Kevin dog inte av att någon satt på hans hals, nöp honom i halsen eller stod på hans hals. De blir i förhören utpekade för något de inte gjort. De har vid upprepade tillfällen blivit tillfrågade om de gjort eller sett saker och svarat allt från de inte sett något till fantasier om knivar och mjölkpaket, God Jul och två gubbar. Polisen är enbart nöjd när de pekar ut varandra vilket barnen har tillräckligt god perceptionsförmåga att inse. När de ställs inför frågor som att "din bror säger att du gjort detta" så nekar de och hävdar hellre att det är tvärtom. Att neka helt har ju inte hjälpt i de föregående 10+ förhören med suggestiva frågor. Vad de "erkänner" i det läget har inget som helst bevisvärde.

Innan Ingrid Harrysson berättade för dem att Kevin hade skador på halsen visste de inte ens om det och nämnde inget om saken. Då trodde de att han blivit knivhuggen eller knuffad i vattnet vid bryggan och drunknat.

Det är helt sanslöst att någon vuxen människa kan betrakta det ovan citerade som ett erkännande.
Citera
2017-05-20, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brokigare
Det är en sak att komma till tals, en helt annan att smyga in lögner för att driva en synnerligen suspekt agenda.
Tänk Quickskandalen. Tänk Lambertz.

Vilket är ditt egenintresse i det hela att till varje pris skydda den huvudmisstänkte ?
Jag utesluter inte andra scenarion. Jag bara säger att de är osannolika. Det måste du väl förstå efter allt material som framställt ?
Citera
2017-05-20, 14:48
Bannlyst
Citat:
Många kloka ord här.
Måste vara en oerhörd lättnad för bröderna i dagsläget att få ett break och att kunna andas ut i media. Detta måste förföljt dem genom hela livet och kommer förfölja dem resten av livet. Det är ett hårt straff bara det.
Jo så ser det ju ut. Men som ett barn, som inte har bättre vetande, kan ju sådana här saker hända.
Citera
2017-05-20, 14:50
Bannlyst
Citat:
Vilket är ditt egenintresse i det hela att till varje pris skydda den huvudmisstänkte ?
Jag utesluter inte andra scenarion. Jag bara säger att de är osannolika. Det måste du väl förstå efter allt material som framställt ?
Jag drivs av ett hat mot ljugande människor i maktposition.
Citera
2017-05-20, 14:50
Medlem
Exebulars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du förstår inte. Bröderna kunde aldrig ingå i förundersökningen. Så snart de befanns misstänkta öppnades en § 31-utredning enligt LUL. Det innebär att de aldrig varit föremål för skuld i juridisk mening, vilket Provokatör påstod i sitt inlägg och som jag kommenterade.
Jag läser innantill ur Nina Hjelmgrens rapport godkänd av Rolf Sandberg och det finns uppenbart en FUP som Dan Josefsson tagit del av och som låg utspridd i Rolf Sandbergs lägenhet.
Nej, jag vet att dom bara blivit dömda av Rolf Sandberg, så den tråden behöver du inte spinna vidare på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in