2017-05-20, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det där inget erkännande och stämmer inte överens med övrig bevisning. Kevin dog inte av att någon satt på hans hals, nöp honom i halsen eller stod på hans hals. De blir i förhören utpekade för något de inte gjort. De har vid upprepade tillfällen blivit tillfrågade om de gjort eller sett saker och svarat allt från de inte sett något till fantasier om knivar och mjölkpaket, God Jul och två gubbar. Polisen är enbart nöjd när de pekar ut varandra vilket barnen har tillräckligt god perceptionsförmåga att inse. När de ställs inför frågor som att "din bror säger att du gjort detta" så nekar de och hävdar hellre att det är tvärtom. Att neka helt har ju inte hjälpt i de föregående 10+ förhören med suggestiva frågor. Vad de "erkänner" i det läget har inget som helst bevisvärde.

Innan Ingrid Harrysson berättade för dem att Kevin hade skador på halsen visste de inte ens om det och nämnde inget om saken. Då trodde de att han blivit knivhuggen eller knuffad i vattnet vid bryggan och drunknat.

Det är helt sanslöst att någon vuxen människa kan betrakta det ovan citerade som ett erkännande.

Leif GW tror att ett äldre barn satt på hans hals på flytbryggan och att det var där han dog.
Robin såg något som han försökte förmedla.
Du pratar om bevisning. Det enda som är bevisat är att Kevin dräptes eller mördades vad jag vet.
Citera
2017-05-20, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly
Det har behandlats en miljard gånger i tråden.

Det har ingenting med den fysiska vikten att göra, även om det också är ett hinder. Det har att göra med att en förflyttning av kroppen på den sträckan i den terrängen hade
lämnat spår efter sig som varit tydliga i den rättsmedicinska undersökningen.

Jaha. Och varför kan han inte bara ha blivit mördad där han
hittades?
Citera
2017-05-20, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bervyl
Jaha. Och varför kan han inte bara ha blivit mördad där han
hittades?

Det var nog det han gjordes också.

Problemet är att då kan inte R och C vara gärningsmännen.
Citera
2017-05-20, 14:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exebular
Jag läser innantill ur Nina Hjelmgrens rapport godkänd av Rolf Sandberg och det finns uppenbart en FUP som Dan Josefsson tagit del av och som låg utspridd i Rolf Sandbergs lägenhet.
Nej, jag vet att dom bara blivit dömda av Rolf Sandberg, så den tråden behöver du inte spinna vidare på

Naturligtvis finns det ett FUP och naturligtvis startade en FU när händelsen uppdagades. det jag påpekade var alltså att Provokatör påstod något som inte stämmer. Bröderna har aldrig varit föremål för skuld som Provokatör påstod och i § 31-utredning enligt LUL ska inte skuld proklameras.

Du behöver inte spinna vidare på något annat än just detta faktum som var upprinnelsen till detta märkliga meningsutbyte.
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-05-20 kl. 14:56.
Citera
2017-05-20, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
Leif GW tror att ett äldre barn satt på hans hals på flytbryggan och att det var där han dog.
Robin såg något som han försökte förmedla.
Du pratar om bevisning. Det enda som är bevisat är att Kevin dräptes eller mördades vad jag vet.

Då tillstår du även att det inte finns några bevis mot pojkarna. Varför envisas du då ändå med att framställa dem som skyldiga till mordet på Kevin?
Citera
2017-05-20, 14:56
Medlem
Citat:

Krångligt
Citera
2017-05-20, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bervyl
Krångligt

Ja, för Rolf Sandberg blev detta mycket krångligt.

Hans lösning blev att helt strunta i den tekniska undersökningen.
Citera
2017-05-20, 15:00
Medlem
Citat:
Då tillstår du även att det inte finns några bevis mot pojkarna. Varför envisas du då ändå med att framställa dem som skyldiga till mordet på Kevin?

Wake-up-call !!
Jag tror till skillnad från GW att äldre brodern hade ihjäl Kevin men håller med om att mordplatsen var fyndplatsen.
Det finns en väldigt liten sannolikhet att mördaren kan vara ngn annan, som bröderna försökte skydda men jag förstår isåfall inte varför och kontentan blir som sagt, osannlik.
Citera
2017-05-20, 15:02
Medlem
Citat:

Det där var banne mig invecklat som sagt så du får nog utveckla ? Hade de besöksförbud på exakt den platsen eller hade de bara "glömt" att prata om den under förhör ?
Du tror inte Kevin flydde dit och där tog det stopp ?
Citera
2017-05-20, 15:03
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du är helt fel ute eftersom det öppnades en § 31-utredning enligt LUL så snart de befanns misstänkta. Således fanns de båda bröderna aldrig med i förundersökningen på det sättet du tycks tro.

Jag har som jag sagt tidigare precis börjat ägna detta fall intresse och är inte påläst och av den anledningen ber jag om överseende, jag läser löpande och tar till mig vartefter. Jag uppskattar om du vill förtydliga dina uppgifter och i mellantiden så kollar jag upp lite själv.

Du refererar till Lag (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare:
https://lagen.nu/1964:167

Vi kan där i första paragrafen läsa:

Citat:
1 § I denna lag finns särskilda bestämmelser om handläggning hos Polismyndigheten, åklagare och domstol av mål och ärenden om brott där den misstänkte inte har fyllt tjugoett år.

I övrigt gäller rättegångsbalkens regler och andra bestämmelser. Lag (2014:650).

Vidare kan vi på sidan 65 läsa följande i 'Handbok för socialtjänsten' Barn och unga som begår brott https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/8298/2009-101-3_20091013.pdf

Citat:
Försvarare
En offentlig försvarare ska utse för en ungdom som inte fyllt 18 år och är
misstänkt för brott
, om det inte är uppenbart att han eller hon inte behöver
en försvarare. Undersökningsledaren är skyldig att anmäla detta hos rätten
(24 § LUL). Den unge och dennes vårdnadshavare kan framföra sina
synpunkter på vem som ska utses till försvarare (21 kap. 3 § andra stycket
RB).

I vilka delar anser du att en s.k § 31-utredning skulle medge avsteg från dessa fundamenta?

/Provokatör
Citera
2017-05-20, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
Wake-up-call !!
Jag tror till skillnad från GW att äldre brodern hade ihjäl Kevin men håller med om att mordplatsen var fyndplatsen.
Det finns en väldigt liten sannolikhet att mördaren kan vara ngn annan, som bröderna försökte skydda men jag förstår isåfall inte varför och kontentan blir som sagt, osannlik.

Förstår du inte hur obegriplig den här åsikten är?

Om du antar att fyndplatsen var mordplatsen så underkänner du ju själv Robins hela "vittnesmål". Och om du tar bort det, vad finns då ens kvar?

Förklara gärna detta.
Citera
2017-05-20, 15:04
Bannlyst
Citat:
Det där inget erkännande och stämmer inte överens med övrig bevisning. Kevin dog inte av att någon satt på hans hals, nöp honom i halsen eller stod på hans hals. De blir i förhören utpekade för något de inte gjort. De har vid upprepade tillfällen blivit tillfrågade om de gjort eller sett saker och svarat allt från de inte sett något till fantasier om knivar och mjölkpaket, God Jul och två gubbar. Polisen är enbart nöjd när de pekar ut varandra vilket barnen har tillräckligt god perceptionsförmåga att inse. När de ställs inför frågor som att "din bror säger att du gjort detta" så nekar de och hävdar hellre att det är tvärtom. Att neka helt har ju inte hjälpt i de föregående 10+ förhören med suggestiva frågor. Vad de "erkänner" i det läget har inget som helst bevisvärde.

Innan Ingrid Harrysson berättade för dem att Kevin hade skador på halsen visste de inte ens om det och nämnde inget om saken. Då trodde de att han blivit knivhuggen eller knuffad i vattnet vid bryggan och drunknat.

Det är helt sanslöst att någon vuxen människa kan betrakta det ovan citerade som ett erkännande.
Så, hur vet du händelseförloppet?? Har du sett det i den sk "dokumentären"??
Sigrid på pottan behöver din hjälp nu, Nåt barnprogram från svt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in