2017-05-16, 21:30
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Har du svårt att förstå. Ett alibi ska hålla för juridisk prövning. Ett alibi är inget alibi bara för att någon säger att det finns ett alibi. det finns flera exempel på när alibin inte hållit. Det är en sak att säga att det var si eller så och en helt annan sak att under redogöra för de exakta omständigheterna.

Vad jag säger är alltså att det finns inget giltigt alibi förrän det prövats och visat sig hålla.

Kul att du svamlar om alibi. Pedofilernas alibi var tydligen värt mer (helt utan att "prövas juridiskt") än två minderåriga barns.
Citera
2017-05-16, 21:33
Medlem
"Mellan oss och berättandet har man placerat Dan Josefsson själv – och ibland skymmer han faktiskt sikten. Han ger röst åt, och berättar historien, med egna ord. Ständigt upprepar han hur än det ena än det andra gnager i honom, och plågar honom, hur han mödosamt stretar på i motvinden och uppförsbacken och sakta viger veckor och månader och år av sitt liv åt sanningen. Som tur var hägrar kanske också ett stort journalistpris vid horisonten. Hur skulle man annars orka?

Nej, jag vill inte ta något som helst ifrån dem, ett strålande, envetet, noggrant journalistiskt grundjobb – men det finns som sagt också några frågor som gnager i mig kring motiv och estetik och berättande. Och yrkesetik kanske: Har Dan Josefsson och SVT också ordnat en advokat till offren, Thomas Olsson? Är det ett undersökande journalistik-kit, all inclusive?"

Läsvärt i DN. Verkar börja bli mer kritiker till Dan josefsson. Blir kul att se när den nya förundersökningen är klar om killarna är skyldiga. Vore ju ett brutalt misslyckande isåfall av SVT.
Citera
2017-05-16, 21:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Kul att du svamlar om alibi. Pedofilernas alibi var tydligen värt mer (helt utan att "prövas juridiskt") än två minderåriga barns.

Kul att du pratar om något helt annat. Jag är fullkomligt ointresserad av vad andra har eller inte har. Bröderna har i dagsläget inget alibi som använts i något sammanhang. När det sker en prövning får vi se om det är ett alibi som häller sträck eller endast någon som uttalar sig med tron att det var så.

Finns ingen anledning att använde »de har alibi« förrän det är fastställt att de har alibi.
Citera
2017-05-16, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
"Mellan oss och berättandet har man placerat Dan Josefsson själv – och ibland skymmer han faktiskt sikten. Han ger röst åt, och berättar historien, med egna ord. Ständigt upprepar han hur än det ena än det andra gnager i honom, och plågar honom, hur han mödosamt stretar på i motvinden och uppförsbacken och sakta viger veckor och månader och år av sitt liv åt sanningen. Som tur var hägrar kanske också ett stort journalistpris vid horisonten. Hur skulle man annars orka?

Nej, jag vill inte ta något som helst ifrån dem, ett strålande, envetet, noggrant journalistiskt grundjobb – men det finns som sagt också några frågor som gnager i mig kring motiv och estetik och berättande. Och yrkesetik kanske: Har Dan Josefsson och SVT också ordnat en advokat till offren, Thomas Olsson? Är det ett undersökande journalistik-kit, all inclusive?"

Läsvärt i DN. Verkar börja bli mer kritiker till Dan josefsson. Blir kul att se när den nya förundersökningen är klar om killarna är skyldiga. Vore ju ett brutalt misslyckande isåfall av SVT.

Har du någon länk till detta pekoral?

Edit: Kan förresten påpeka att jag inte hört DJ nämna ordet "gnager" mer än en gång i dokumentären och har inte hört honom säga att något plågar honom. Författaren är uppenbart avundsjuk att han inte för lika mycket uppmärksamhet som DJ.
Senast redigerad av hoaxgammon 2017-05-16 kl. 21:38.
Citera
2017-05-16, 21:34
Medlem
p.norths avatar
Rickard L Sjöberg arbetar som docent i neurokirurgi vid Umeå universitet. Han är även docent i medicinsk psykologi och doktorerade 2002 på en avhandling om barnvittnesmål. Det var han som tipsade journalisten Dan Josefsson. Sjöberg tycker nu att någon borde gå igenom alla fall som Sven Å Christianson agerat och titta efter varningsflaggor.
Senast redigerad av p.north 2017-05-16 kl. 21:37.
Citera
2017-05-16, 21:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Så du vet mer om deras alibi än vad advokaten och journalisten vet? Berätta!

Det är inte journalisten eller försvarsadvokaten som bestämmer om ett alibi är ett alibi. Det gör förhörsledning eller domstol.
Citera
2017-05-16, 21:36
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Finns ingen anledning att använde »de har alibi« förrän det är fastställt att de har alibi.

Nej, tvärtom. Det finns ingen anledning att påstå att de varit på brottsplatsen förrän det är fastställt att de har varit det. Det är den sortens skuldprövning vi har i det här landet som sagt.
Citera
2017-05-16, 21:41
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Om du tror att det är i media och på Flashback som skuld prövas, då är det synd om dig.

Det har jag aldrig hävdat, men det är precis vad ni verkar tro med allt dillande om att dokumentären "inte är objektiv".
Citera
2017-05-16, 21:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Det har jag aldrig hävdat, men det är precis vad ni verkar tro med allt dillande om att dokumentären "inte är objektiv".

Vilka »vi«. Jag har skrivit att ett alibi inte är ett alibi förrän det är prövat. Så är det. Sedan kommer du dillande med omvänd bevisbörda, pedofiler, ni och fan och hans moster.

Alibit finns inte förrän det är en del i en juridisk process. Den processen förs inte i massmedia.
Citera
2017-05-16, 21:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Den enda som gör bort sig är du. Från att ha slingrat dig kring ordet dömd och vad det kan betyda påstår du nu att alibit inte är något alibi. Mmm, ja visst ditt troll! Jag ska inte göda dig mer.

De är inte dömda och så är det. Det finns inget alibi som är prövat. Jag har ett användarkonto.

»Troll« är ett argument för byfånar.
Citera
2017-05-16, 21:49
Medlem
[quote=hoaxgammon|60750872]

Du tyckte att Christians våldtäktsdom inte va så allvarlig förut då tjejen va 13 år och "va med på de"

Efter lite "grävande" hittade jag detta inlägg av dig från 2016...

hoaxgammon
Medlem
Reg: May 2013
Citat:
Ursprungligen postat av TB-303
Svenska tjejer föredrar blattar rent allmänt. Jag är tveksam om det var våldtäkt, kanske 50% chans.

Håll käften jävla idiot! Det är en 13-årig flicka. 13-åriga flickor är vanligtvis inte intresserade av att ha sex. Men du har väl samma sjuka lustar som våldtäktsmannen i detta fall så fakta går väl inte in!

Senast redigerad av hoaxgammon 2016-06-19 kl. 17:35.
Citera
2017-05-16, 21:50
Medlem
Citat:
Om du tror att det är i media och på Flashback som skuld prövas, då är det synd om dig.

En bevistalan hade kunnat reda ut vad som hände, för icke straffmyndiga fastställs ej skuld eftersom straff inte kan utdömas.

Istället för denna bevistalan så pekar utredaren enväldigt ut bröderna som skyldiga till att ha dödat Kevin. Utan varken erkännande eller teknisk bevisning som binder bröderna till Kevin, eller tvärtom.
Polisutredningen är ett totalt rättshaveri på mer än ett plan.

Del 3 lär bli hur intressant som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in