2017-05-15, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Det är utan tvekan ett karaktärsmord och jag tror syftet är att visa hur systemet är, eller åtminstone var, för känsligt för infiltration av extrema individer. Ett rättssamhälle måste ha systematiska skydd i sin organisation mot att sociopater tar över, som så skedde i Quickhistorien och nu ser ut att ha skett i det här fallet. Jag vet inte DJ:s motiv eller om han endast använder det som ett dramaturgiskt knep, jag håller med dig att det är lite kletigt, men det går inte att gå på djupet i den här historien utan att måla upp den karaktär som var drivande. Att RS måste avrättas offentligt ser jag som oundvikligt, till stor del är det endast en konsekvens av hans eget handlande och utom kontroll.

Jag tyckte väl att det där var en brist med Josefssons granskning av Quickfallet också, han går för mycket på person. Den gamla damen som satt som spindeln i nätet, tog han inte upp hennes barndom också eller minns jag fel nu? Minns ialf en debatt där han satt och vevade och skrek "Du är en farlig människa!" till någon psykolog. Sandberg verkar ha varit en stöddig typ men sociopat tror jag är att gå för långt. Det blir som att Dan Josefsson ska lägga ett psykologiskt raster över det han gör. Samtidigt så är han ju en briljant journalist som nosar upp viktiga grejer.

Nu håller jag bara tummarna för att alla vet vad dom gör. Att han inte klippt och klistrat för mycket och förenklat så att det kommer fram nya fakta som gör att hela den här familjen hamnat i strålkastarljuset igen på ett sätt som dem inte klarar av.

Hur som helst: avvaktar del 3, hoppas att den inte är förenklad och att allt klarnar.
Citera
2017-05-15, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Eftersom de som var inblandade i utredningen uppenbarligen har andra minnesbilder och dessutom förklarar vissa av vittnesförhörens utformning så nej, tycker du det själv?
Så dina belägg bygger på att de kritiserade tycker det orättvist? Jaha det var ju oväntat.
Senast redigerad av severus 2017-05-15 kl. 22:08.
Citera
2017-05-15, 21:59
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Ha ha, en klassiker. Ring SÅC och diskutera!

Vad menar du inte skulle stämma? Falska minnen är något välkänt och väldokumenterat.
Citera
2017-05-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Ingen psykos, men medicinering med narkotikaklassade preparat och hård press från polis är mer än nog för att få vem som helst att minnas saker som aldrig har skett. Det räcker faktiskt med att man är ensam i en grupp med människor med en viss åsikt eller observation för att vissa ska börja tvivla på sina egna sinnesintryck och slutledningsförmåga.

Jo jag kan till viss del förstå det, men i så fall mer som Eva uttryckte det; att man lite vagt säger "jag kan kanske gå med på att..."
Från det vaga erkännandet Eva ger, till pappans som skriver ner en berättelse och dessutom en återgivning av en teckning, plus att han är noga att betona med stora bokstäver att han vid det tillfället som C berättade och ritade teckningen inte trodde att Kevin verkligen låg i vattnet...nja jag är nog ändåmtveksam till att han gjorde detta för att han blev manipulerad och neddrogad.
Citera
2017-05-15, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Igår var det få som trodde att det ens funnits en teckning som pappan knycklat ihop över huvudtaget. Men det verkar ändå finnas någon form av sanning i det. Varför skulle pappan skriva ner att sonen ritat en teckning över var Kevin låg om det inte alls var sant? Att de lyckats få barnen att säga saker som inte stämmer är en sak...Men pappan, varför skulle han skriva ner något sådant om sin egen son om det inte var sant? Visst att han var inlagd på psyket men han hade väl inga vanföreställningar eller en psykos?

Vill tillägga att jag vet inte vad jag ska tro om fallet, men det känns inte svart eller vitt för mig. Försöker se båda aspekterna och jag är inte helt övertygad om att det inte ligger någon substans i att åtminstone en av pojkarna åtminstone sett något som har med mordet att göra. Sen att detta skötts illa det kan jag hålla med om men det är ändå mycket oklarheter kvar tycker jag.

Absolut, mycket frågetecken, därför synd att de förstört förhörens trovärdighet genom att pressa dessa människor på psyket.
Citera
2017-05-15, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du kan väl prova läsa intervjuerna med RS, Åklagaren eller Stenius debattartikel så kan du börja där med DJ's tidslinje och påståenden om hur och varför utredningen sköttes som den gjordes.

Oavsett huruvida folk här håller med mig eller inte tror jag få anser mig vara dåligt påläst i fallet. Jag har så väl läst som kommenterat intervjuerna med RS, Anders Manholm och partsinlagan från Yrsa Stenius.

Du undviker för övrigt att besvara min fråga.
Citera
2017-05-15, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Fast du är ju imbecill! En av flera hundra i tråden. Det icke tänkande drevet. Eller så försöker ni tänka men det funkar inte riktigt.

Hur resonerar du kring möjligheten för sjuåringen att utöva det dödliga våldet?
och flyttandet av kroppen som beskrivs, tror du sjuåringen gjorde det eller tror du på tredje person. I så fall, kan det vara denna tredje person som är mördaren?

Frågar inte för att kritisera utan är nyfiken på resonemanget hos de som tror att händelseförloppet inte är så otroligt.
Citera
2017-05-15, 22:09
Medlem
Citat:
Jo jag kan till viss del förstå det, men i så fall mer som Eva uttryckte det; att man lite vagt säger "jag kan kanske gå med på att..."
Från det vaga erkännandet Eva ger, till pappans som skriver ner en berättelse och dessutom en återgivning av en teckning, plus att han är noga att betona med stora bokstäver att han vid det tillfället som C berättade och ritade teckningen inte trodde att Kevin verkligen låg i vattnet...nja jag är nog ändåmtveksam till att han gjorde detta för att han blev manipulerad och neddrogad.

Vad har det för betydelse? På vilket sätt bevisar det att C & R mördat? Det bevisar ju ingenting. Det säger dock en hel del om RS:s sätt att arbeta, att ge sig på folk som ligger på psykakuten.
Senast redigerad av hoaxgammon 2017-05-15 kl. 22:12.
Citera
2017-05-15, 22:09
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Men att säga att det är lögn att den finns är ju bara fel och jättekonstigt. Den finns!

Värdet av den kan man sen ha olika argument kring.

Citat:
Substantiv

dagbok

1 bok vari man dagligen skriver ner sina personliga händelser och tankar

Nej, det finns ingen dagbok.
Citera
2017-05-15, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ehh nej.
Oavsett vad den lämnades in som är det grovt vilseledande att kalla det en dagbok om man vet att den skrevs 2 månader efter det som skedde.
Håller du alltså inte med om det?

Det är en anteckning som är daterad tillsammans med andra anteckningar som har andra dateringar. Det brukar kallas dagboksanteckning. Om den dessutom lämnades in som en dagboksanteckning är det väl inte konstigt att den benämns det. Men jag tycker inte att det spelar någon roll om det är en dagboksanteckning eller anteckning med datum!

Som sagt, själva värdet kan man ha olika argument om. Det är ju just det DJ har - och för fram. Genom att argumentera kring hur den uppkom försöker han minska värdet. Inget konstigt. Jag säger inte att det är fel. Det är ju såhär man brukar resonera kring uppgifter, MEN det är en annan sak. ATT den FINNS upprättad är uppenbarligen SANT.

Jag har ingen aning om omständigheterna precis som ni övriga, och därför kan jag bara konstatera att den finns, men jag kan inte argumentera kring värdet.
Citera
2017-05-15, 22:11
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:

Det är precis så manipulation går till. Styvmodern öppnar upp för möjligheten, pappan får reda på att styvmodern sagt si, senare påminns de om att de har sagt så. etc.
Citera
2017-05-15, 22:13
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Igår var det få som trodde att det ens funnits en teckning som pappan knycklat ihop över huvudtaget. Men det verkar ändå finnas någon form av sanning i det. Varför skulle pappan skriva ner att sonen ritat en teckning över var Kevin låg om det inte alls var sant? Att de lyckatt få barnen att säga saker som inte stämmer är en sak...Men pappan, varför skulle han skriva ner något sådant om sin egen son om det inte var sant? Visst att han var inlagd på psyket men han hade väl inga vanföreställningar eller en psykos?

Jag tycker också att det verkar otroligt märkligt. Det skall bli intressant att se vilken information som framkommer på onsdag (om det finns journaler över hans mående eller liknande) som kan förklara hans agerande. Kan han ha trott att hans lögn skulle få det att verka som om barnen var oskyldiga? Om han faktiskt var i så uselt skick att han hade vanföreställningar förklarar det onekligen varför han inte fick träffa sina barn eller vara med på förhören... men då borde utredningen å andra sidan inte ha fäst så stor vikt vid hans uppgifter.

Den informationen som jag nästan är mest intresserad av är vad som hände efter att utredningen stängdes. Jag antar att barnen fick någon typ av uppföljande åtgärder och det skulle vara intressant att veta vad framförallt Christian sade då. Hemma fick de tydligen inte prata om det men de kan ju inte bara ha lämnat barnen att bearbeta detta utan hjälp? Låt säga att de inte gjorde det men att de fortsatte att bli matade med att de var skyldiga i tio år till, det skulle jag i så fall kalla övergrepp...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in