Citat:
Det är utan tvekan ett karaktärsmord och jag tror syftet är att visa hur systemet är, eller åtminstone var, för känsligt för infiltration av extrema individer. Ett rättssamhälle måste ha systematiska skydd i sin organisation mot att sociopater tar över, som så skedde i Quickhistorien och nu ser ut att ha skett i det här fallet. Jag vet inte DJ:s motiv eller om han endast använder det som ett dramaturgiskt knep, jag håller med dig att det är lite kletigt, men det går inte att gå på djupet i den här historien utan att måla upp den karaktär som var drivande. Att RS måste avrättas offentligt ser jag som oundvikligt, till stor del är det endast en konsekvens av hans eget handlande och utom kontroll.
Jag tyckte väl att det där var en brist med Josefssons granskning av Quickfallet också, han går för mycket på person. Den gamla damen som satt som spindeln i nätet, tog han inte upp hennes barndom också eller minns jag fel nu? Minns ialf en debatt där han satt och vevade och skrek "Du är en farlig människa!" till någon psykolog. Sandberg verkar ha varit en stöddig typ men sociopat tror jag är att gå för långt. Det blir som att Dan Josefsson ska lägga ett psykologiskt raster över det han gör. Samtidigt så är han ju en briljant journalist som nosar upp viktiga grejer.
Nu håller jag bara tummarna för att alla vet vad dom gör. Att han inte klippt och klistrat för mycket och förenklat så att det kommer fram nya fakta som gör att hela den här familjen hamnat i strålkastarljuset igen på ett sätt som dem inte klarar av.
Hur som helst: avvaktar del 3, hoppas att den inte är förenklad och att allt klarnar.