Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Jag är inte här för att komma med några förklaringar. Jag var inte där och vet ingenting.
Om SÅC är satt under lupp som det verkar vara fallet tog jag bara ut några avsnitt i "hyllningen" till Polisens "totalt felfria arbete" som PDF:en får anses utgöra.
Varför denna PDF på något sätt "bevisar" att den ofelbara svenska polisen hittade en korrekt lösning överstiger detta mitt förstånd. Jag puffar istället lite löst att de utdrag jag kopierade över från "redovisningen" att SÅC kan ha varit drivande på ett mycket negativt sätt.
Bli inte förskräckt om dokumentären i kväll kan komma att ta upp ungefär samma frågeställningar.
När SÅC är inblandad ligger sanningen långt bort, det är redan bevisat i svensk domstol.
Det är mina 50 cent.
Ger ni mig 30 timmar med mutor om godis, blå läsk och löften att de ska få komma hem till föräldrarna om de "erkänner" lovar jag att jag kan få vilken 5-åring som helst att erkänna ungefär vad som helst!
Det här är en mycket olustig historia. Glöm inte att en oskyldig 4-åring faktiskt dog!
"Jag är inte här för att komma med några förklaringar"... ehhh det är ju precis du försöker göra. Jag ser vart du vill komma, men utan FUP blir det svårt att sakligt kommentera.
Jag tror det kan vara bra att vara kritisk åt olika håll. Media och grävande journalister vinklar ofta hårt och har otrolig makt att påverka. Dan J har dessutom personligt agg mot SÅC och vill sänka honom genom att så tvivel kring allt han varit involverad i. Att som journalist ha det som utgångspunkt när man gör en dokumentär kan man ju fundera över och det kan bara leda åt ett håll, dvs att vi tittare ska få uppfattningen att pojkarna inte var involverade i mordet. Att dokumentären skulle vara objektiv kan vi nog glömma.
Klart att detta och många andra fall som är 20 år har brister med dagens glasögon eller trådar man kan nysta i så många år senare. Metoder och tekniker, lagstiftning och erfarenhet av barn som är brottsmisstänkta är ju helt annan idag, och konstigt vore om man inte hittar saker att kritisera. Men det i sig behöver inte innebära att slutsatserna är fel.
Även idag finns olika uppfattningar om t.ex. hur man ska genomföra förhör med barn. Eftersom syftet inte är att det ska prövas i rättegång när barn inte är straffmyndiga, utan mer för framtida sociala insatser, finns andra regler och metoder. Som tur är har i alla fall lagstiftning och regler ändrats de senaste 15 åren, så att de nu också omfattar barn som brottsmisstänkta.