2024-07-20, 16:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nu är det många frågor. Men i samma ordning som du skrev dom: Ja, jag vet inte om han fick fängelse men jag tror inte det och på den tiden fanns inte Lexbase, Ja, vet ej vad han har sagt om biblioteket, nej han har nog inte varit gift sen misshandelsgrejen, ja.

Jag vet inte varför journalister skriver vad de skriver, men antar att man inte vill hänga ut för mycket information.
Jag vet inte vad man kallar för lindrig eller ej, men han var som ett litet barn i skallen även som vuxen.Jag minns inte exakt hur det var med han skolgång, tror det var lite till och från. Tror inte hans problem var helt accepterade hemma.

Han var absolut inte pedofil, jag tror inte han hade begrepp om sina ålder alls.

Hur kunde han rymma till Norge om han var på en sjuårings nivå?
Citera
2024-07-20, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Har för mig att någon "Johansson" omnämndes i podden men om han var iblandad i just det här exemplet med Sandberg vet jag faktiskt inte.

Edit: Den där "Johansson" var nog Bengt-Göran Johansson
När professor Christianson föreslog att bröderna skulle vallas på mordplatsen
och att man också skulle placera en docka där som skulle likna Kevin,
protesterade bland andra barnpsykologen Bengt-Göran Johansson. Han trodde
att det skulle bli alltför påfrestande för pojkarna.
De möttes på Rolf Sandbergs
arbetsrum. Han lyssnade. Tänkte efter. Och beslöt att gå på professor
Christiansons linje. Som Bengt-Göran i efterhand drog positiva erfarenheter av.
https://ninahjelmgren.se/dok/Kevin-fallet.pdf

Alltså lite oklart om det var B-G som gav Rolf klartecken till de utdragna förhören.

Det var Bengt-Göran.
Citera
2024-07-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilithseyes
Men hur ska dom ha det? Polisen säger ju att Kevin låg på lastpallen men Kevins mormor säger att de hittade honom i vattnet när hon stod på bryggan och att hans morfar drog upp honom? Alltså va?

Kevin låg på lastpall i vattnet.
Citera
2024-07-21, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dacia123
Kevin låg på lastpall i vattnet.

Var Teres med när Kevln hittades?
Citera
2024-07-21, 17:10
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det verkar så, här berättar Kevins mormor efter ca 5 min ".... och så kom dôttra"
https://sverigesradio.se/avsnitt/kevinfallet-och-de-utpekade-broderna.
Eller för att vara mer exakt, Kevins mamma fortsatte sedan att knacka på hos Kevins kompisar och återvände därefter till området där Kevins morfar och mormor under tiden hittat Kevin på en lastpall i vattnet.

Mycket bra dokumentär, dramats skurkar hyllades som hjältar och anlitades som konsulter och åkte land och rike kring och "hjälpte" till (Hovsjöfallet etc) och höll föreläsningar (RS, SÅC och även IH var med i nåt sammanhang) och samtidigt som offren hamnade på behandlingshem.
Det var inte klokt nånstans.

Man kan notera en något ödmjukare framtoning hos både Rolf och Sven Å.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-07-21 kl. 18:03.
Citera
2024-07-21, 18:12
Medlem
Citat:
Hur kunde han rymma till Norge om han var på en sjuårings nivå?
Rymde är väl att ta i. Jag tror var så enkelt som att familjen skulle åka till Norge samma dag. Och sen när allt kom fram blev det lite debatt om han skulle återvända eller ej.

Citat:
Men han varit gift trots att han var som en sjuåring i vuxen ålder?
Det var nog inte hans initiativ.
Citera
2024-07-21, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Rymde är väl att ta i. Jag tror var så enkelt som att familjen skulle åka till Norge samma dag. Och sen när allt kom fram blev det lite debatt om han skulle återvända eller ej.

Det var nog inte hans initiativ.

Okej. I artikeln står "tonåringen rymde först till Norge och när han kom hem erkände han våldtäkten". Vad menar du med "när allt kom fram"? Hur kom det fram? För att det stod i lokaltidningen? Eller för att folk skvallrade och ryktet gick? Vet du om det var mamman till 3-åringen som polisanmälde sitt barns kusin eller om det var sjukvårdspersonal som polisanmälde? Vad menar du med "debatt" - var det allmänt prat, att folk som bodde i Dottevik inte tyckte att han/de skulle flytta hem?

Du menar att det var ett "arrangerat äktenskap", alltså att hans föräldrar parade ihop honom med nån på grund av kultur/tradition? Var det så att hans dåvarande fru polisanmälde misshandeln och ansökte om skilsmässa?

Får jag fråga om du tror att J var inblandad i Kevins död? En tanke: det här låter som en väldigt utsatt ung kille som samhället sket fullständigt i, kan det vara därför de inte gick vidare med att förhöra honom angående Kevins död?
Citera
2024-07-21, 20:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Nu frågade jag Dacia som känner de inblandade. Du har gett mig din syn på detta många gånger om. Att jag ställde frågan ännu en gång var för att jag ville veta vad Dacia har för uppfattning om det.
Mitt inlägg var inte enbárt riktat till dig, länken till dokumentären är intressant för alla som är intresserade av fallet. Man kan se den som ett komplement till den utmärkta TV-dokumentären och naturligtvis intressant att höra mormoderns egna ord om hur det gick till när man hittade Kevin med mera. Kanske passade det inte din egen diffusa agenda?
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-07-21 kl. 20:35.
Citera
2024-07-21, 21:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Mitt inlägg var inte enbárt riktat till dig, länken till dokumentären är intressant för alla som är intresserade av fallet. Man kan se den som ett komplement till den utmärkta TV-dokumentären och naturligtvis intressant att höra mormoderns egna ord om hur det gick till när man hittade Kevin med mera. Kanske passade det inte din egen diffusa agenda?

Vad är min agenda?
Citera
2024-07-21, 21:35
Medlem
Citat:
Ja
Citera
2024-07-21, 21:36
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Vad är min agenda?
Jag har noterat ett par saker som pekar i en viss riktning men du kan väl berätta själv.
Citera
2024-07-21, 21:41
Medlem
Citat:
Det var Morfar som fann Kevin på lastpallar i vattnet ca 20-30 meter från bryggan. Efter ca 30 sekunder var mormor och teres på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in