2024-07-21, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilithseyes
Fast hon berättar väldigt detaljerat och känslosamt och återger vad hon sa till sin man. Det handlar ju inte om att väga varje ord utan om att berätta en helt annan historia. Dels utelämna att Kevins mamma var med och dels formuleringen om att Kevin drogs upp ur vattnet.

Enligt boken letade de från 18.30, alltså i nästan tre timmar utan att ta hjälp. Enligt polisen började letandet först 20.30. Hur var det egentligen?

Tycker även att det står lite märkliga saker i boken om att Monica "kände på sig" att nåt hänt Kevin när hon satt i Bingohallen.

I boken står att det bara var Kevin som sov hos sin mormor. I Nina Hjelmgrens rapport står att även Robin sov över hos Kevins mormor. Vilket stämmer?

Det står väldigt detaljerat om hur Kevin väckte sin mormor, att han kröp ner i sängen, att hon läste saga och hur hon gjorde frukost och hjälpte Kevin välja kläder och dialogen mellan dem under morgonen. En fråga: var fanns Kevins morfar? Han kanske inte var hemma? Jo, det verkar han ha varit eftersom de båda gick på bingo vid lunchtid. Att detta inte alls går ihop skulle kunna bero på att man har hittat på den här väldigt romantiserade beskrivningen av denna morgon. Jag säger inte att det är så men rent teoretiskt finns möjligheten.

Vad jag minns var du väldigt på angående att uppmana folk att läsa boken. Nu gör jag det och nu är det plötsligt väldigt viktigt för dig att man inte ska ifrågasätta nånting som de inblandade säger? Du dyker upp som en skyddsängel och ska till varje pris försvara de inblandade och med tvärsäkra uttalanden försöka tysta ner den som ifrågasätter. Varför är detta så viktigt för dig?

De fann Kevin strax efter kl 21. Larmet till 112 kom efter 21.15
Robin har aldrig sovit över hos Kevin eller Kevins mormor. Kevin sov över hos mormor natt till söndag (16 augusti 1998)
Citera
2024-07-21, 22:11
Medlem
Citat:
Varför är det viktigt för dig? Har du nån personlig koppling eller blev du bara väldigt berörd av dokumentären?

När jag ändå har er experter på tråden:

1. Har inte vågat fråga men vem var det som Eva ringde till innan de åkte och fiskade? Tillägg: Enligt boken började Kevins familj leta vid 18-tiden. Kan det vara så att Eva ringde Kevins mamma? Kanske för att kolla att Kevin kommit hem ordentligt? Det står ju i boken att alla föräldrar hjälptes åt att hålla koll, som ett slags nätverk.

2. Det står i boken att Annika (brödernas mamma) nyligen lyckats ta sig ur en destruktiv relation och att hon "fruktade sitt eget och sina söners liv". Den mannen som var så farlig, skulle inte han kunna vara en misstänkt gärningsman? Enligt nån i tråden heter han Kenny?

Eva pratade med sin egen mamma vid tillfället. De började leta efter Kevin som polisen har bekräftat, (inte vid 18 tiden)

Annika och Kenny hade då separerat för ett bra tag tillbaka, så Kenny fanns inte i närheten vid denna tidpunkt.
Citera
2024-07-21, 22:24
Medlem
Citat:
Om det nu är så som ni säger här att det är så lätt att minnas fel - kan det inte vara så att det är som Monica säger i intervjun, att Kevin hittades i vattnet och inte på en lastpall men att de minns fel? Varför är det så omöjligt om det är så lätt att minnas fel?

Att det står i boken att Kevins mormor och morfar kom hem till Kevins mamma klockan 18 och att de började leta 18.30 är lite intressant. Enligt polisen ringde Kevins mamma till sina föräldrar och de började leta klickande 20.30. Att det är just klockan 18 enligt familjen och att de påstår att de var hemma hos Teres vid det klockslaget är knappast en slump. Det innebär att de ger Teres alibi. Det sägs att Kevin dog vid 18-tiden och det visste man inte i början. Det kan vara en anledning till att minnet har "ändrats" lite i efterhand... Det vore intressant att veta om polisen kollade upp telefonlistor för att kontrollera dessa uppgifter. För om polisens uppgifter stämmer så finns det ingen som vet var nån av de tre befann sig klockan 18. Men plötsligt vet de med säkerhet att de alla tre befann sig hos Teres klockan 18. Vilket sammanträffande.

De började leta 20,30. Polisen har kollat allas telefonlistor från den dagen 16 augusti och under hela utredningen.
Citera
2024-07-21, 22:38
Medlem
Citat:
Boken skrevs väl ca 20 år senare? Varför är bokens uppgifter närmare sanningen än nåt som skrevs två år efter dödsfallet?

Så de letade utomhus i nästan tre timmar, till 21.15, efter en fyraåring? Då antar jag att de letade hemma hos morföräldrarnas grannar, "13-åringen", som brukade leka med Kevin, och hans mamma? Var det nån hemma där? Och hemma hos faniljen Dahlén? I så fall borde de märkt att ingen var hemma där och sagt det till polisen i senare förhör? Kanske hade de då ringt till Dahléns senare, för jag antar att de inte fiskade till 21 när det var skola nästa dag, och bett om hjälp med att leta? Ringde de runt till folk? Knackade på hos familjer som Kevin brukade leka hos? För sånt gör man väl innan man letar på stranden efter klockan 21? Finns vittnen och telefonlistor? Nån granne som kan bekräfta? Eller det där härliga nätverket av föräldrar som hjälptes åt?

Familjen Dahlen kom hem strax efter kl 21. Enligt polisen som finns inga vittnen till händelsen.

Det konstiga är att Kevin var fortfarande varm när morfar påträffades Kevin livlös, (kl 21,15) Enligt morfar själv berättat.
Citera
2024-07-21, 23:07
Medlem
Citat:
Jo men jag menar att bröderna blev avskrivna från den nya utredningen år 2018. Då antar jag att bröderna utreddes i den nya utredningen år 2018, trots att de var minderåriga år 1998 och att fallet var preskriberas år 2018. År 2018 kunde de alltså utreda bröderna men inte 13-åringen?

Jag vet inte vad du menar med ironi men det är väl inte ovanligt att en journalist gör en dokumentär för att rentvå nån och måla upp myndighetspersoner som onda demoner? Sånt brukar engagera en stor publik som inte alltid är så källkritisk. Tänker du se dokumentären? Eller hade du nån annan fundering?

Både bröderna och 13 åringen var inne på förhör i Wahlgrens utredning 2018, varför bröderna blev frikänd är att de var skyldiga och dömda som barnamördare. Wahlgren kunde inte finna något som talar för att bröderna skulle ha varit på plats vid kevins död. JA bröderna utredes. 13 åringen var inte dömd, men 13 åriga var huvudmisstänkt i Wahlgrens utredning. Men Wahlgrens utredning kom ingen vart med 13 åringen pga att 13 åringen sa inte ett ord på tilltal i förhören 2018.
Senast redigerad av Dacia123 2024-07-21 kl. 23:44.
Citera
2024-07-21, 23:24
Medlem
Citat:
Ursäkta, jag skrev fel, menar givetvis barn, ska ändra det. Men jag förstår att du inte bryr dig om några barn utan endast är ute efter att kasta skit på poliser.

Du verkar inte förstå att dokumentären inte ger hela bilden och inte är att betrakta som en "sanning". Du gillar vinkeln i dokumentären - utredare som framställs som onda och elaka lögnare. Men journalisten som gjorde dokumentären var i första hand ute efter kändisskap och pengar och hade inget intresse av att vara objektiv.

Det finns otroligt många bra poliser i vårt samhälle, men tro mig, några av de poliser som var med 1998 utredning ville gärna klättra i "stegen" och blir hjältar och tro mig att Dan Josefsson gör inte detta för pengar och vill bli känd, han vill verkligen hjälpa de utsatta så det blir rätt.

Tycker samhället är på fel spår, det är inte journalister som ska fixa så det blir rätt, det ska vara de som gör fel, ska också rannsaka sig själva och rätta till, men det verkar vara svårt.
Senast redigerad av Dacia123 2024-07-21 kl. 23:46.
Citera
2024-07-22, 00:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dacia123
De började leta 20,30. Polisen har kollat allas telefonlistor från den dagen 16 augusti och under hela utredningen.

Så allt som står i boken om att de började leta 18.30 och allt det där är lögn? Monica ringde INTE Teres klockan 18 och gick INTE hem till henne då?

Citat:
Det finns otroligt många bra poliser i vårt samhälle, men tro mig, några av de poliser som var med 1998 utredning ville gärna klättra i "stegen" och blir hjältar och tro mig att Dan Josefsson gör inte detta för pengar och vill bli känd, han vill verkligen hjälpa de utsatta så det blir rätt.

Tycker samhället är på fel spår, det är inte journalister som ska fixa så det blir rätt, det ska vara de som gör fel, ska också rannsaka sig själva och rätta till, men det verkar vara svårt.

Fast du är inte heller objektiv eftersom du känner de inblandade. Det är fullt förståeligt att du tycker att Dan Josefsson är en hjälte.
Senast redigerad av Lilithseyes 2024-07-22 kl. 00:33.
Citera
2024-07-22, 00:21
Avslutad
Citat:
Både bröderna och 13 åringen var inne på förhör i Wahlgrens utredning 2018, varför bröderna blev frikänd är att de var skyldiga och dömda som barnamördare. Wahlgren kunde inte finna något som talar för att bröderna skulle ha varit på plats vid kevins död. JA bröderna utredes. 13 åringen var inte dömd, men 13 åriga var huvudmisstänkt i Wahlgrens utredning. Men Wahlgrens utredning kom ingen vart med 13 åringen pga att 13 åringen sa inte ett ord på tilltal i förhören 2018.

Tack för ett riktigt svar på min faktiska fråga! Stor kontrast till de intetsägande besserwisser-svar jag hittills fått från nån som inte ens förstått min fråga men passat på att idiotförklara mig. Du verkar vera hur det ligger till med utredningen till skillnad från vissa andra. Tack som fan!
Citera
2024-07-22, 00:26
Avslutad
Citat:
Familjen Dahlen kom hem strax efter kl 21. Enligt polisen som finns inga vittnen till händelsen.

Det konstiga är att Kevin var fortfarande varm när morfar påträffades Kevin livlös, (kl 21,15) Enligt morfar själv berättat.

Inga vittnen till vad? Att Teres, Monica och Inge var ute och letade? De ringde alltså inte på hos andra familjer och bad om hjälp? Det finns inget som styrker att det dessa tre säger är sant?

Det låter märkligt att en femåring (och en fyraåring hade väl faniljen Grahn?) är ute och fiskar till efter 21 när det är vardag nästa dag och de ska till dagmamma. Stämmer det att Eva, Weine och Robin åkte till Annika för att hämta ett fiskespö (trots att Annika kom och lämnade Christian bara nån timme tidigiare.. ?) strax innan fisketuren? Och att Christian följde med familjen Grahn i deras bil för att åka och tanka?

Menar du att han borde blivit kall om han varit död i tre timmar? Vad tror du kan vara orsaken?
Senast redigerad av Lilithseyes 2024-07-22 kl. 00:40.
Citera
2024-07-22, 00:28
Avslutad
Citat:
Eva pratade med sin egen mamma vid tillfället. De började leta efter Kevin som polisen har bekräftat, (inte vid 18 tiden)

Annika och Kenny hade då separerat för ett bra tag tillbaka, så Kenny fanns inte i närheten vid denna tidpunkt.

Men hur vet du var Kenny befann sig? Han kan väl ha sökt upp Annika för att "prata ut" eller kommit till Dottevik för att besöka nåt ragg eller nån som han hade en hemlig relation med eller vadsomhelst? Eller menar du att han har alibi?
Senast redigerad av Lilithseyes 2024-07-22 kl. 00:42.
Citera
2024-07-22, 00:30
Avslutad
Citat:
Ja

Var befann sig Teres dotter? Var hon kvar hemma själv eller var hon med ute och letade?
Citera
2024-07-22, 00:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag har noterat ett par saker som pekar i en viss riktning men du kan väl berätta själv.

Intressant. Nåt du vill dela med dig av? Kanske stör det dig att du inte längre är experten här i tråden och att du verkar ha fel om det mesta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in