2024-07-13, 14:45
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilithseyes
Men författaren till boken kunde kanske gjort sig besväret att fråga de inblandade hur det gick till? Eller det kanske inte är så viktigt?

Poängen är att minnen är som mest användbara i direkt anslutning till händelsen, och inte ens då jätteanvändbara utöver händelsen i stora drag. Ju mer tid som går desto mer fel minns man. Därför ska man inte haka upp sig på om samma händelse över tid beskrivs på olika sätt.
Citera
2024-07-13, 14:53
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Som jag förstår det så tror du inte bröderna dödade Kevin men misstänker medlemmar ur Kevins familj, är det korrekt uppfattat?

Det var inte svar på nån av mina frågor men hursomhelst: Jag är ingen polis och jag jobbar inte med utredningar. Jag är en vanlig privatperson. Jag läser en bok och reflekterar över innehållet, vilket jag antar var det du ville att man skulle göra? Varför skulle man annars läsa en bok? Nej, jag misstänker ingen. Men varför undrar du det? Finns det nån anledning att misstänka nån eller vad är det som bekymrar dig? Om det inte finns nån som helst anledning till att misstänka nån, spelar det nån roll då om jag ställer lite frågor i ett forum? Man kan ju nästan börja undra om det faktiskt finns nåt som nån inte vill ska komma fram. Jag vill förstå vad som hände. Tills dess håller jag alla möjligheter öppna. Du motiverar mig att söka vidare efter svar genom dina försök att tysta mig.
Citera
2024-07-13, 14:55
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Poängen är att minnen är som mest användbara i direkt anslutning till händelsen, och inte ens då jätteanvändbara utöver händelsen i stora drag. Ju mer tid som går desto mer fel minns man. Därför ska man inte haka upp sig på om samma händelse över tid beskrivs på olika sätt.

I det här sammanhanget tycker jag nog att det har viss betydelse när man ger ut den typen av bok.
Citera
2024-07-13, 15:04
Citat:
Som jag förstår det så tror du inte bröderna dödade Kevin men misstänker att medlemmar ur Kevins familj på något sätt varit inblandade, är det korrekt uppfattat?

Ett möjligt scenario, som jag ser det, är att nån eller några i Kevins familj kände skuld eller skämdes över att inte ha haft koll på var Kevin var och därför ändrade vissa detaljer i sin berättelse för att inte verka oansvariga. Det mest troliga är nog att det är så enkelt, att familjen har ingenting med Kevins död att göra men de tyckte att de borde haft bättre koll på Kevin eller så var de oroliga för att andra skulle tycka det. Kevins mamma var kanske rädd att förlora vårdnaden om sin dotter. Nåt sånt kan det handla om. Jag kan förstås inte veta.
Citera
2024-07-13, 15:08
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ett möjligt scenario, som jag ser det, är att nån eller några i Kevins familj kände skuld eller skämdes över att inte ha haft koll på var Kevin var och därför ändrade vissa detaljer i sin berättelse för att inte verka oansvariga. Det mest troliga är nog att det är så enkelt, att familjen har ingenting med Kevins död att göra men de tyckte att de borde haft bättre koll på Kevin eller så var de oroliga för att andra skulle tycka det. Kevins mamma var kanske rädd att förlora vårdnaden om sin dotter. Nåt sånt kan det handla om. Jag kan förstås inte veta.
Kan det inte vara så enkelt som det Klaus har varit inne på, tiden spelar roll och det var en extremt traumatisk händelse för familjen.

Ändå lite intressant med ditt "urval", ungefär som urvalet i den utmärkta podden du nämnde tidigare men vi ser uppenbarligen helt olika på vad som är värt att påtala i det här fallet.
Citera
2024-07-13, 15:11
Citat:
Kan det inte vara så enkelt som det Klaus har varit inne på, tiden spelar roll och det var en extremt traumatisk händelse för familjen.

Ändå lite intressant med ditt "urval", ungefär som urvalet i den utmärkta podden du nämnde tidigare men vi ser uppenbarligen helt olika på vad som är värt att påtala i det här fallet.

Det beror väl på vad man vill med diskussionen. Du svarade inte på vad du vill uppnå? Vad får du ut av den här tråden?
Citera
2024-07-13, 15:21
Citat:

Angående minnen. Visst kan det vara så. Men då tycker jag att författaren till boken kunde gjort lite noggrannare research.

Tycker att boken är sötsliskig. Författaren verkar tro att han skriver för Mitt Livs Novell.
Citera
2024-07-13, 15:23
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det beror väl på vad man vill med diskussionen. Du svarade inte på vad du vill uppnå? Vad får du ut av den här tråden?
Jag vill inte uppnå något speciellt men naturligtvis kan jag inte förneka att jag inte vill att "pseudospaningar" ska skymma det som är värt att uppmärksammas och påtalas. Det vill säga rättsövergreppen mot oskyldiga och drabbade familjer.
Citera
2024-07-13, 15:35
Citat:
Jag vill inte uppnå något speciellt men naturligtvis kan jag inte förneka att jag inte vill att "pseudospaningar" ska skymma det som är värt att uppmärksammas och påtalas. Det vill säga rättsövergreppen mot oskyldiga och drabbade familjer.

Varför är det viktigt för dig? Har du nån personlig koppling eller blev du bara väldigt berörd av dokumentären?

När jag ändå har er experter på tråden:

1. Har inte vågat fråga men vem var det som Eva ringde till innan de åkte och fiskade? Tillägg: Enligt boken började Kevins familj leta vid 18-tiden. Kan det vara så att Eva ringde Kevins mamma? Kanske för att kolla att Kevin kommit hem ordentligt? Det står ju i boken att alla föräldrar hjälptes åt att hålla koll, som ett slags nätverk.

2. Det står i boken att Annika (brödernas mamma) nyligen lyckats ta sig ur en destruktiv relation och att hon "fruktade sitt eget och sina söners liv". Den mannen som var så farlig, skulle inte han kunna vara en misstänkt gärningsman? Enligt nån i tråden heter han Kenny?
Senast redigerad av Lilithseyes 2024-07-13 kl. 15:39.
Citera
2024-07-13, 15:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Varför är det viktigt för dig? Har du nån personlig koppling eller blev du bara väldigt berörd av dokumentären?

När jag ändå har er experter på tråden:

1. Har inte vågat fråga men vem var det som Eva ringde till innan de åkte och fiskade? Tillägg: Enligt boken började Kevins familj leta vid 18-tiden. Kan det vara så att Eva ringde Kevins mamma? Kanske för att kolla att Kevin kommit hem ordentligt? Det står ju i boken att alla föräldrar hjälptes åt att hålla koll, som ett slags nätverk.

2. Det står i boken att Annika (brödernas mamma) nyligen lyckats ta sig ur en destruktiv relation och att hon "fruktade sitt eget och sina söners liv". Den mannen som var så farlig, skulle inte han kunna vara en misstänkt gärningsman? Enligt nån i tråden heter han Kenny?
Senaste utredningen (2018) fastnade för en viss 13-åring, det gjorde även den första men släppte denne av oklar anledning enligt dem som läst förundersökningen. Möjligen för att SÅC hade hittat en "stark kandidat".

Jag tror som de senaste utredarna och att fallet är polisiärt löst och har ingen anledning att spekulera över andra kandidater som jag inte har någon koll på.
Citera
2024-07-13, 16:40
Citat:
Senaste utredningen (2018) fastnade för en viss 13-åring, det gjorde även den första men släppte denne av oklar anledning enligt dem som läst förundersökningen. Möjligen för att SÅC hade hittat en "stark kandidat".

Jag tror som de senaste utredarna och att fallet är polisiärt löst och har ingen anledning att spekulera över andra kandidater som jag inte har någon koll på.

Varför vill du att man ska titta på dokumentären och läsa boken om man inte får kommentera innehållet? Varför tipsa om en bok om man inte vill att boken ska diskuteras?
Citera
2024-07-13, 18:56
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Fast hon berättar väldigt detaljerat och känslosamt och återger vad hon sa till sin man. Det handlar ju inte om att väga varje ord utan om att berätta en helt annan historia. Dels utelämna att Kevins mamma var med och dels formuleringen om att Kevin drogs upp ur vattnet.

Enligt boken letade de från 18.30, alltså i nästan tre timmar utan att ta hjälp. Enligt polisen började letandet först 20.30. Hur var det egentligen?

Tycker även att det står lite märkliga saker i boken om att Monica "kände på sig" att nåt hänt Kevin när hon satt i Bingohallen.

I boken står att det bara var Kevin som sov hos sin mormor. I Nina Hjelmgrens rapport står att även Robin sov över hos Kevins mormor. Vilket stämmer?

Det står väldigt detaljerat om hur Kevin väckte sin mormor, att han kröp ner i sängen, att hon läste saga och hur hon gjorde frukost och hjälpte Kevin välja kläder och dialogen mellan dem under morgonen. En fråga: var fanns Kevins morfar? Han kanske inte var hemma? Jo, det verkar han ha varit eftersom de båda gick på bingo vid lunchtid. Att detta inte alls går ihop skulle kunna bero på att man har hittat på den här väldigt romantiserade beskrivningen av denna morgon. Jag säger inte att det är så men rent teoretiskt finns möjligheten.

Vad jag minns var du väldigt på angående att uppmana folk att läsa boken. Nu gör jag det och nu är det plötsligt väldigt viktigt för dig att man inte ska ifrågasätta nånting som de inblandade säger? Du dyker upp som en skyddsängel och ska till varje pris försvara de inblandade och med tvärsäkra uttalanden försöka tysta ner den som ifrågasätter. Varför är detta så viktigt för dig?
Citat:
Enligt boken letade de från 18.30, alltså i nästan tre timmar utan att ta hjälp. Enligt polisen började letandet först 20.30. Hur var det egentligen?
Rolf och Nina skrev "rapporten" nåt år efter mordet, det var inget förhörsprotokoll. Jag tror den tid som står i boken är närmast sanningen. Att Kevin skulle saknats så tidigt som vid 18.30-tiden kanske inte passade den gode (eller onde) Rolf, han visste att bröderna hade alibi för den tidiga kvällen.

Lite ödets ironi är att Rolfs skrytrapport blev det som gjorde att sanningen kom ikapp honom.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...te-kevinfallet
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-07-13 kl. 19:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in