2024-07-13, 14:17
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilithseyes
Hon säger att Inge drog upp Kevin UR VATTNET. Inte att han lyfte upp honom från en lastpall.

Dessutom säger hon att det var de två, hon och Kevins morfar Inge och inte bara Kevins morfar som hittade Kevin. I boken står att de var tre, att även Teres var med och att Monica ropade "Teres! Inge!". Enligt boken var de tre och Monica hittade honom.
Ja det var de tre tillsammans enligt boken. Morfar var den som först såg Kevin ligga på lastpallen och bar upp honom sedan.
Citera
2024-07-13, 14:20
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det var de tre tillsammans enligt boken. Morfar var den som såg Kevin först Kevin ligga på lastpallen och bar upp honom.

Men då står det ju fel i boken och inte så som Monica säger?

Så han bar upp honom från lastpallen? Monica säger ju att han drog upp Kevin ur vattnet?
Citera
2024-07-13, 14:20
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Men då ljuger hans Mormor alltså i intervjun i Ondskan? Hon berättar detaljerat om hur Inge (morfar) drog upp Kevin UR VATTNET och säger inget om nån lastpall. Varför ljuger hon i så fall?

Jag är inte säker på att hon ljuger medvetet. Minnet har alltid varit bedrägligt och det är väldigt lätt att skapa sig falska minnen.
Citera
2024-07-13, 14:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Men då står det ju fel i boken och inte så som Monica säger?

Så han bar upp honom från lastpallen? Monica säger ju att han drog upp Kevin ur vattnet?
Pallen låg i vattnet, det är det Monica naturligtvis menar. Det är ju inget polisförhör där varje ord ska vägas spå guldvåg.
Citera
2024-07-13, 14:22
Citat:
Pallen låg i vattnet, det är det Monica naturligtvis menar.

Varför säger hon inte det då?

Var Teres med eller inte?
Citera
2024-07-13, 14:24
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jag är inte säker på att hon ljuger medvetet. Minnet har alltid varit bedrägligt och det är väldigt lätt att skapa sig falska minnen.

Menar du att Kevins mormor inte minns att Kevins mamma också var med när Kevin hittades?
Citera
2024-07-13, 14:24
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Varför säger hon inte det då?

Var Teres med eller inte?
Ja enligt boken var hon med. Det här var ju inget polisförhör där varje ord vägs på guldvåg, pallen som Kevin låg på låg i vattnet.
Citera
2024-07-13, 14:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Menar du att Kevins mormor inte minns att Kevins mamma också var med när Kevin hittades?
Det här är i och för sig Rolfs dokument men allt är inte båg.

"En fyraårig pojke hade hittats av sin morfar, liggande på en lastpall i vassen.
Kvar vid stranden stod chockade släktingar.
"

https://ninahjelmgren.se/dok/Kevin-fallet.pdf
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-07-13 kl. 14:33.
Citera
2024-07-13, 14:31
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:

Jag menar att vad man minns i efterhand sällan stämmer överens med vad som verkligen skedde och att det är enkelt att omedvetet ändra minnen eller skapa sig minnen. Därmed ska man inte lägga så stor vikt vid vad någon påstår sig minnas, det kan stämma i stora drag men speciellt detaljer blir ofta fel.

Exempelvis så minns jag väldigt tydligt hur jag inspekterade skadorna på ett hus efter en större olycka i mitt gamla bostadsområde jag växte upp i. Jag minns väldigt tydligt hur jag gick runt huset och tittade på förstörelsen. Problemet är bara att olyckan skedde efter att jag flyttade och jag har inte satt min fot i området sedan dess. Men eftersom olyckan i det här fallet var en för mig ganska stor händelse, så ja, efterhand har jag omedvetet skapat falska minnen om den.
Citera
2024-07-13, 14:42
Citat:
Ja enligt boken var hon med. Det här var ju inget polisförhör där varje ord vägs på guldvåg, pallen som Kevin låg på låg i vattnet.

Fast hon berättar väldigt detaljerat och känslosamt och återger vad hon sa till sin man. Det handlar ju inte om att väga varje ord utan om att berätta en helt annan historia. Dels utelämna att Kevins mamma var med och dels formuleringen om att Kevin drogs upp ur vattnet.

Enligt boken letade de från 18.30, alltså i nästan tre timmar utan att ta hjälp. Enligt polisen började letandet först 20.30. Hur var det egentligen?

Tycker även att det står lite märkliga saker i boken om att Monica "kände på sig" att nåt hänt Kevin när hon satt i Bingohallen.

I boken står att det bara var Kevin som sov hos sin mormor. I Nina Hjelmgrens rapport står att även Robin sov över hos Kevins mormor. Vilket stämmer?

Det står väldigt detaljerat om hur Kevin väckte sin mormor, att han kröp ner i sängen, att hon läste saga och hur hon gjorde frukost och hjälpte Kevin välja kläder och dialogen mellan dem under morgonen. En fråga: var fanns Kevins morfar? Han kanske inte var hemma? Jo, det verkar han ha varit eftersom de båda gick på bingo vid lunchtid. Att detta inte alls går ihop skulle kunna bero på att man har hittat på den här väldigt romantiserade beskrivningen av denna morgon. Jag säger inte att det är så men rent teoretiskt finns möjligheten.

Vad jag minns var du väldigt på angående att uppmana folk att läsa boken. Nu gör jag det och nu är det plötsligt väldigt viktigt för dig att man inte ska ifrågasätta nånting som de inblandade säger? Du dyker upp som en skyddsängel och ska till varje pris försvara de inblandade och med tvärsäkra uttalanden försöka tysta ner den som ifrågasätter. Varför är detta så viktigt för dig?
Senast redigerad av Lilithseyes 2024-07-13 kl. 14:46.
Citera
2024-07-13, 14:43
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jag menar att vad man minns i efterhand sällan stämmer överens med vad som verkligen skedde och att det är enkelt att omedvetet ändra minnen eller skapa sig minnen. Därmed ska man inte lägga så stor vikt vid vad någon påstår sig minnas, det kan stämma i stora drag men speciellt detaljer blir ofta fel.

Exempelvis så minns jag väldigt tydligt hur jag inspekterade skadorna på ett hus efter en större olycka i mitt gamla bostadsområde jag växte upp i. Jag minns väldigt tydligt hur jag gick runt huset och tittade på förstörelsen. Problemet är bara att olyckan skedde efter att jag flyttade och jag har inte satt min fot i området sedan dess. Men eftersom olyckan i det här fallet var en för mig ganska stor händelse, så ja, efterhand har jag omedvetet skapat falska minnen om den.

Men författaren till boken kunde kanske gjort sig besväret att fråga de inblandade hur det gick till? Eller det kanske inte är så viktigt?
Citera
2024-07-13, 14:45
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Fast hon berättar väldigt detaljerat och känslosamt och återger vad hon sa till sin man. Det handlar ju inte om att väga varje ord utan om att berätta en helt annan historia. Dels utelämna att Kevins mamma var med och dels formuleringen om att Kevin drogs upp ur vattnet.

Enligt boken letade de från 18.30, alltså i nästan tre timmar utan att ta hjälp. Enligt polisen började letandet först 20.30. Hur var det egentligen?

Tycker även att det står lite märkliga saker i boken om att Monica "kände på sig" att nåt hänt Kevin när hon satt i Bingohallen.

I boken står att det bara var Kevin som sov hos sin mormor. I Nina Hjelmgrens rapport står att även Robin sov över hos Kevins mormor. Vilket stämmer?

Det står väldigt detaljerat om hur Kevin väckte sin mormor, att han kröp ner i sängen, att hon läste saga och hur hon gjorde frukost och hjälpte Kevin välja kläder och dialogen mellan dem under morgonen. En fråga: var fanns Kevins morfar? Han kanske inte var hemma? Jo, det verkar ha varit eftersom de båda gick på bingo vid lunchtid. Att detta inte alls går ihop skulle kunna bero på att man har hittat på den här väldigt romantiserade beskrivningen av denna morgon. Jag säger inte att det är så men rent teoretiskt finns möjligheten.

Vad jag minns var du väldigt på angående att uppmana folk att läsa boken. Nu gör jag det och nu är det plötsligt väldigt viktigt för dig att man inte ska ifrågasätta nånting som de inblandade säger? Du dyker upp som en skyddsängel och ska till varje pris försvara de inblandade och med tvätsäkra uttalanden försöka tysta ner den som ifrågasätter. Varför är detta så viktigt för dig?
Som jag förstår det så tror du inte bröderna dödade Kevin men misstänker att medlemmar ur Kevins familj på något sätt varit inblandade, är det korrekt uppfattat?
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-07-13 kl. 14:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in