2022-03-10, 08:48
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är staten som skall be om ursäkt för att deras företrädare begått fel.
Det är också bra om de enskilda ber om ursäkt - men det är staten som har det yttersta ansvaret för sina myndigheter och företrädare.
Övergreppen skedde i statens namn och med statens makt som verktyg.
Ja men i första hand som jag skrev så är det Sandberg som ska be om ursäkt tycker jag men det kanske han gjort, jag har inte hängt med ifrån början? För när man tittar på dokumentären så får jag uppfattningen om att det blev personligt för honom, han ville vara den som "löste gåtan" och få stå i "rampljuset". Det som inte framgår av dokumentären om inte jag missat något är frågan :

Hur kunde han vara så bombsäker på att det var dessa pojkar som mördat?
Vad gjorde honom så övertygad att det inte kunde vara någon annan?
Citera
2022-03-10, 08:50
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50
Ja men i första hand som jag skrev så är det Sandberg som ska be om ursäkt tycker jag men det kanske han gjort, jag har inte hängt med ifrån början? För när man tittar på dokumentären så får jag uppfattningen om att det blev personligt för honom, han ville vara den som "löste gåtan" och få stå i "rampljuset".
Han anser fortfarande att han agerat rätt.
Citera
2022-03-10, 09:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50
Ja men i första hand som jag skrev så är det Sandberg som ska be om ursäkt tycker jag men det kanske han gjort, jag har inte hängt med ifrån början? För när man tittar på dokumentären så får jag uppfattningen om att det blev personligt för honom, han ville vara den som "löste gåtan" och få stå i "rampljuset". Det som inte framgår av dokumentären om inte jag missat något är frågan :

Hur kunde han vara så bombsäker på att det var dessa pojkar som mördat?
Vad gjorde honom så övertygad att det inte kunde vara någon annan?
I augusti 2019 var det så långt en av 1998-utredarna som bett om ursäkt. Har för mig att utredaren var HN som också medverkade i SVT-dokumentären, Robin och Weine berättar bland annat om ursäkten här, efter drygt 51 min:

https://radio.nrk.no/serie/olavsfest...8/KMRA05000419

Det som har med Kevinfallet att göra börjar efter drygt 25 minuter, programledaren pratar ganska lättförståelig norska.

Kevins pappa Patrik är också med.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-10 kl. 09:35.
Citera
2022-03-10, 09:21
Avstängd
MisterSevens avatar
Citat:
Hur "mörkades" mordet på Kevin?

Genom att låta den rätta mördaren dvs den 13-åriga pojken komma undan, vilken ljög om sitt alibi, han hade varit på biblioteket sa han, otur för honom att biblioteket var stängt söndagar.
Laila Freivalds ringde dagligen Åklagaren och gjorde allt i hennes makt för att inte 13-åringen skulle komma fram i rampljuset.
Det var valår och att en invandrarpojke skulle vara mördaren fick bara inte hända, Socialdemokraterna var och är genomkorrupta.
Att 13-åringen 6 mån senare begår ett sexbrott mot ett annat barn är bara än mer jävla tragiskt, han borde aldrig varit lös och kunnat utföra det, även det en skandal, en svallvåg av maktgalna Socialdemokrater.
Citera
2022-03-10, 09:34
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Genom att låta den rätta mördaren dvs den 13-åriga pojken komma undan, vilken ljög om sitt alibi, han hade varit på biblioteket sa han, otur för honom att biblioteket var stängt söndagar.
Laila Freivalds ringde dagligen Åklagaren och gjorde allt i hennes makt för att inte 13-åringen skulle komma fram i rampljuset.
Det var valår och att en invandrarpojke skulle vara mördaren fick bara inte hända, Socialdemokraterna var och är genomkorrupta.
Att 13-åringen 6 mån senare begår ett sexbrott mot ett annat barn är bara än mer jävla tragiskt, han borde aldrig varit lös och kunnat utföra det, även det en skandal, en svallvåg av maktgalna Socialdemokrater.
Vilket jäkla skitsnack.
Freivalds har inte lagt sig i någon utredning.
Ta av dig foliehatten för fan.

Justitiedepartementet ringde varje dag för att informera sig om utvecklingen, enligt spaningsledaren Rolf Sandberg.
https://www.expressen.se/gt/regering...om-kevins-dod/

I passusen om regeringen sägs att justitiedepartementet ringt Rolf Sandberg varje dag före valet och hört sig för om läget samt skickat en lista på frågor som Freivalds kunde fokusera på om hon skulle hålla tal om Kevinmordet. När valet var över slutade departementet ringa.
https://www.journalisten.se/nyheter/...des-av-polisen

Kritiken ligger i att det påstås att hon ville använda informationen i tal under valrörelsen.
Hon har inte styrt eller lagt sig i fallet -- hon kanske borde gjorde det med hänsyn till hur uselt utredningen sköttes.
Senast redigerad av micro113 2022-03-10 kl. 09:48.
Citera
2022-03-10, 09:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Ja, MisterSeven.

Det här är en av Sveriges största rättsskandaler genom tiderna.
Jag tycker att de båda oskyldiga bröderna borde få 10 miljoner var i skadestånd.
https://samtiden.nu/2022/02/gw-perss...m-kevinmordet/

Tankarna går till mördade Kevin och hans familj och till de båda oskyldiga bröderna och deras familj.
Dom har såklart fått en rejäl slant under bordet.
Citera
2022-03-10, 10:15
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Vilket jäkla skitsnack.
Freivalds har inte lagt sig i någon utredning.
Ta av dig foliehatten för fan.

Justitiedepartementet ringde varje dag för att informera sig om utvecklingen, enligt spaningsledaren Rolf Sandberg.
https://www.expressen.se/gt/regering...om-kevins-dod/

I passusen om regeringen sägs att justitiedepartementet ringt Rolf Sandberg varje dag före valet och hört sig för om läget samt skickat en lista på frågor som Freivalds kunde fokusera på om hon skulle hålla tal om Kevinmordet. När valet var över slutade departementet ringa.
https://www.journalisten.se/nyheter/...des-av-polisen

Kritiken ligger i att det påstås att hon ville använda informationen i tal under valrörelsen.
Hon har inte styrt eller lagt sig i fallet -- hon kanske borde gjorde det med hänsyn till hur uselt utredningen sköttes.
"Hon har inte styrt eller lagt sig i fallet -- hon kanske borde gjorde det med hänsyn till hur uselt utredningen sköttes."
Jag tror också att Sandberg var kapabel att sköta snedsegligen helt på egen hand. Jag tror GW:s "hot" handlade mer om ett eventuellt uteblivet skadestånd än att han har något som bevisar att Freivalds lagt sig i. För övrigt tycker jag att Morgan Johanssons framträdande på pressträffen kändes äkta, klart och tydligt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-10 kl. 10:25.
Citera
2022-03-10, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Vilket jävla bullshitinlägg!
Nästan hela Arvika visste vilka dessa killar var, på ALLA skolor de passerat i sina liv har de varit barnmördare hos andra elever och även lärare.
Så kryp tillbaka under din sten igen, ett av de lägsta inläggen här på fb har du levererat.

Barnen runtom i Dottevik visste knappt förnamnen på killarna och ändå har dom växt upp i samma område. Håll din käft stängd för du har inte en blekaste aning.
Citera
2022-03-10, 10:38
Medlem
Finns det någon sammanfattning om den misstänkte av utländsk börd tydligen som kan ha utfört mordet?
Citera
2022-03-10, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torspjesku
-Kan du inte ringa polis Sandberg om dom här nya spännande uppgifterna,tillsammans kan ni rentvå honom..Ni kan va något på spåren!

Barn kan självfallet ljuga men inte om ett mord som har begåtts. Fråga dig själv varför du som 5 eller 7 åring skulle ta på dig berövandet av din kompis liv? Christian blev sedermera dömd för sex med en minderårig tjej på blott 14 år när han var 20. Tycker du att det är normalt också?
Citera
2022-03-10, 10:44
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"Hon har inte styrt eller lagt sig i fallet -- hon kanske borde gjorde det med hänsyn till hur uselt utredningen sköttes."
Jag tror också att Sandberg var kapabel att sköta snedsegligen helt på egen hand. Jag tror GW:s "hot" handlade mer om ett eventuellt uteblivet skadestånd än att han har något som bevisar att Freivalds lagt sig i. För övrigt tycker jag att Morgan Johanssons framträdande på pressträffen kändes äkta, klart och tydligt.
GW börjar bli till åren och svamlar iväg mer och mer för varje år som går.
Bara detta att han utan belägg pekar ut en person som den verkliga mördaren är ju mer än omdömeslöst.

Leif GW Persson polisanmäls efter uttalande om Kevinfallet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...kevins-mordare

Jag tror inte anmälan kommer att leda någonstans eftersom det inte är allmänt känt vem denna person är. Däremot vet ju personen själv att det berör honom, precis som alla i personens omgivning vet det.
Det är extremt omdömeslöst av GW att peka ut ytterligare ett barn (personen var ett barn) på det viset.

Gällande MJ:s uttalande så håller jag med dig. Det var tydligt, kändes äkta och lät staten ta på sig fullt ansvar för det inträffade.
Citera
2022-03-10, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Ja, MisterSeven.

Det här är en av Sveriges största rättsskandaler genom tiderna.
Jag tycker att de båda oskyldiga bröderna borde få 10 miljoner var i skadestånd.
https://samtiden.nu/2022/02/gw-perss...m-kevinmordet/

Tankarna går till mördade Kevin och hans familj och till de båda oskyldiga bröderna och deras familj.
Hur vet man att bröderna är oskyldiga? Hur mycket pengar har Kevin Hjalmarssons föräldrar fått av staten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in