Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-06, 05:36
  #10921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Chefsåklagare Niclas Wargren lät i kvällens (5 september) Rapport inte fullt så pessimistisk. Det har kommit som en överraskning för honom att polisens tekniker har sparat material från händelsen, sa han.
"Delar av materialet har inte undersökts tidigare eftersom fallet ansågs som uppklarat" enligt Rapport.
"Den åtta personer stora gruppen har hittills hållit ett trettiotal förhör, många av dem med personer som inte hörts tidigare."
Nu rullar det på.

Tack för tips!

Klart sevärt inslag ca 18 min in i gårdagens 19.30-sändning.

Kanske rätt länk, kanske inte (SVT Play är lite eljest):

https://www.svtplay.se/video/1502581...to&tab=senaste
Citera
2017-09-08, 19:31
  #10922
Medlem
Beatriceaurores avatar
Jag kan inte låta bli att fundera över Kevins skor, varför de stod så prydligt uppställda och snyggt hopknäppta med kardborrebanden.
För det första stämmer detta naturligtvis uselt med den påhittade historien om att "bröderna blev ovänner med Kevin och jagade honom..." osv.
Har svårt att tänka mig att Kevin 4 år var så ordningsam, rentav pedantisk. Någon annan har nog ordnat detta, t ex hade tonåringen sagt att han "sett Kevins skor" vid tiden för händelsen (vilket ju i så fall visar att han varit på platsen).
Dådet kanske inleddes med snällt prat om att "nu ska vi klä av oss och gå ner till stranden, jag ska hjälpa dig med skorna". Eller har gärningsmannen i efterhand städat lite, velat få händelsen att framstå som någonting självförvållat, en olyckshändelse utan något våld inblandat.
Togs några fingeravtryck från skoremmarna? Man får ibland trycka till lite extra för att kardborrarna ska bita tag.
Eller, milda makter, så var det polisens fotograf som ville ha en snygg bild ... nej så illa kan det väl inte vara.
Citera
2017-09-21, 20:06
  #10923
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag blir glad när jag läser att bröderna nu kan åka till platser i Arvika som dom tidigare inte kunnat besöka
Det finns rättvisa även om den kan ta lång tid

Och att avbeställa svar från den tekniska undersökningen som den dåvarande polisledningen gjorde när dom ansåg sig ha funnit mördarna?
Helt otroligt korkat
(återigen)

Jag hoppas att alla som var inblandade i utredningen (socialtjänst, psykologer, poliser, ....osv) får sig en ordentlig fet utskällning för vad dom ställde till med

Ja men inte säkert att det var för att de var korkade. Det kan vara värre än så. De hade bestämt sig för att det var bröderna och ville inte ta risken att den tekniska undersökningen skulle gå på tvärs mot deras teorier….
Citera
2017-09-22, 22:41
  #10924
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Ja men inte säkert att det var för att de var korkade. Det kan vara värre än så. De hade bestämt sig för att det var bröderna och ville inte ta risken att den tekniska undersökningen skulle gå på tvärs mot deras teorier….
Ja så tror jag absolut att det var. Skandal.
Citera
2017-09-23, 13:41
  #10925
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Chefsåklagare Niclas Wargren lät i kvällens (5 september) Rapport inte fullt så pessimistisk. Det har kommit som en överraskning för honom att polisens tekniker har sparat material från händelsen, sa han.
"Delar av materialet har inte undersökts tidigare eftersom fallet ansågs som uppklarat" enligt Rapport.
"Den åtta personer stora gruppen har hittills hållit ett trettiotal förhör, många av dem med personer som inte hörts tidigare."
Nu rullar det på.

Kul att det rör på sig. Det skulle vara fantastiskt om de lyckas lösa fallet efter alla dessa år!
Citera
2017-09-24, 11:40
  #10926
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Ja men inte säkert att det var för att de var korkade. Det kan vara värre än så. De hade bestämt sig för att det var bröderna och ville inte ta risken att den tekniska undersökningen skulle gå på tvärs mot deras teorier….

Jag tror att det kan vara så och hur är man funtad om man kan offra två mindre barn och deras familj för egen vinnings skull?

Förstod inte denna grupp med Sandberg i spetsen vilka konsekvenserna skulle bli - att pojkarna under alla år funderat på vad som egentligen hände, familjen har aldrig kunnat berätta för någon om detta fruktansvärda och förmodligen tvingats till terapi för något som aldrig har hänt

Någon skrev tidigare att det var en klassfråga - om barnen kommit från en familj med högre status då hade Sandberg & Co aldrig vågat ge sig på dom och aldrig kunnat fälla dom

Om så är fallet är det rent ut sagt för jävligt och ett justitsiemord
Citera
2017-09-24, 11:48
  #10927
Medlem
...dissa den tekniska utredningen OCH att ett litet barn blev grovt våldtagen på ungefär samma plats 9 månader senare??
Citera
2017-09-24, 21:06
  #10928
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
...dissa den tekniska utredningen OCH att ett litet barn blev grovt våldtagen på ungefär samma plats 9 månader senare??

"Avbeställde" de den tekniska utredning som var på väg?
Men pinnen behöll de som något slags bevis, trots att den hade fel fingeravtryck?

Jag såg en nyhet flimra förbi om ett annat fall där SÅC varit inblandad. Utredningen skulle öppnas igen som jag förstod det. En elvaåring som anklagats för att ha dödat sin bror (om jag minns rätt). Någon annan som sett?
Citera
2017-09-24, 21:17
  #10929
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Jag såg en nyhet flimra förbi om ett annat fall där SÅC varit inblandad. Utredningen skulle öppnas igen som jag förstod det. En elvaåring som anklagats för att ha dödat sin bror (om jag minns rätt). Någon annan som sett?
Det var nog det här fallet i Hovsjö 2001 som DN har skrivit om, där en elvaåring skall ha dödats av sin kompis:
(FB) Mordet på en 11-årig pojke i Hovsjö, Södertälje, 2001-05-30
Citera
2017-09-24, 22:11
  #10930
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det var nog det här fallet i Hovsjö 2001 som DN har skrivit om, där en elvaåring skall ha dödats av sin kompis:
(FB) Mordet på en 11-årig pojke i Hovsjö, Södertälje, 2001-05-30

Tack! Det var det fallet jag menade (fast jag mindes fel om detaljerna… )
Citera
2017-09-28, 07:59
  #10931
Medlem
En artikel i VF med Kevins pappa.

https://www.vf.se/arvika/tiden-laker-inte-saren/
Citera
2017-10-05, 06:53
  #10932
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
"Avbeställde" de den tekniska utredning som var på väg?
Men pinnen behöll de som något slags bevis, trots att den hade fel fingeravtryck?

Jag såg en nyhet flimra förbi om ett annat fall där SÅC varit inblandad. Utredningen skulle öppnas igen som jag förstod det. En elvaåring som anklagats för att ha dödat sin bror (om jag minns rätt). Någon annan som sett?

Bedrövligt

Jag hoppas att när allt detta är över har jag fått svar på varför? Hur kunde man offra dessa 2 bröder? Hur gick tankarna i ledningsgrupp en?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback