2018-03-29, 16:09
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Jag har faktiskt vuxit upp med chefsåklagare Niclas "olyckan" Wargren.
Och när vi var i Kevins ålder klättrade vi upp med SJ-pallar i träd och byggde kojor, perfekt golvunderlag i ett träd.
Vi valde naturligtvis ut blöta SJ-pallar därför att dom vägde lite mindre.

Niclas och jag gjorde helt olika karriärer, jag började köra lastbil på Mjölkcentralen och han försvann.

På MC(som det hette då) brukade jag bära ca 5-6 st SJ-pallar i min famn utan problem sen började det klia
lite i ryggen.
Rekordet i att bära SJ-pallar på MC då var 11 st SJ-pallar.
Det var en smal liten kille, men som han sa:
Det handlar bara om två saker brorsan. Teknik och vilja.
Blöta sj-pallar väger mindre? Skojar du? Det är ju precis tvärt om.....
Citera
2018-03-29, 16:42
Medlem
https://www.expressen.se/gt/kritiserade-psykologen-sagar-kevin-aklagaren/

Nu har han återigen grovt förtalat två personer, som efter att polis och åklagare granskat utredningen förklarats ha alibi för tiden när Kevin dog. De är alltså helt oskyldiga till det som han återigen beskyller dem för att ha gjort. Numera vet ju dessutom alla vilka de två bröderna är. Hans förtal borde faktiskt uppfylla alla kriterier för åtal.

Citat:
Ur Brottsbalken kapitel 5

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

2 § Om brott som avses i 1 § är grovt döms för grovt förtal till böter eller fängelse i högst två år.

Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen med hänsyn till uppgiftens innehåll eller sättet för eller omfattningen av spridningen eller annars var ägnad att medföra allvarlig skada. Lag (2017:1136).
Citera
2018-03-29, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek

Nu har han återigen grovt förtalat två personer, som efter att polis och åklagare granskat utredningen förklarats ha alibi för tiden när Kevin dog. De är alltså helt oskyldiga till det som han återigen beskyller dem för att ha gjort. Numera vet ju dessutom alla vilka de två bröderna är. Hans förtal borde faktiskt uppfylla alla kriterier för åtal.

Fast om du läser i vissa förhör med föräldrarna så har de ju hört pojkarna komma hem och säga att ”Kevin flyter i vattnet” och christian hade blöta kläder. Så det där alibit kan du ju skrota direkt, det har ju uppenbarligen varit nere vid vattnet.
Citera
2018-03-29, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Fast om du läser i vissa förhör med föräldrarna så har de ju hört pojkarna komma hem och säga att ”Kevin flyter i vattnet” och christian hade blöta kläder. Så det där alibit kan du ju skrota direkt, det har ju uppenbarligen varit nere vid vattnet.

Du menar att Kevin dog mycket tidigare än vad som kunnat fastställas?

Sedan väger jag inte in så mycket i det där snacket. Men jag vet ju att du har en andra agenda men jag kan ju inte säga för mycket för man får ju inte spekulera i andras Flashback nick
Citera
2018-03-29, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Du menar att Kevin dog mycket tidigare än vad som kunnat fastställas?

Sedan väger jag inte in så mycket i det där snacket. Men jag vet ju att du har en andra agenda men jag kan ju inte säga för mycket för man får ju inte spekulera i andras Flashback nick

Har ingen agenda tycker allt kring detta mörkande är skumt. Varför prövades det inte i domstol denna gången så det gick rätt till? Tycker det är bedrövligt att kevins anhöriga ska få gå ovetandes kring detta.
Citera
2018-03-29, 17:03
Medlem
Citat:
Har ingen agenda tycker allt kring detta mörkande är skumt. Varför prövades det inte i domstol denna gången så det gick rätt till? Tycker det är bedrövligt att kevins anhöriga ska få gå ovetandes kring detta.

Om jag säger att jag har mördad någon, men sedan visar det sig att jag har ett vattentätt (no pun intended) alibi som styrker att jag var på en helt annan plats när mordet begicks, vilket tror du väger tyngst?
Citera
2018-03-29, 17:08
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Om jag säger att jag har mördad någon, men sedan visar det sig att jag har ett vattentätt (no pun intended) alibi som styrker att jag var på en helt annan plats när mordet begicks, vilket tror du väger tyngst?

Hen öser på - i olika skepnader - men lyckligtvis är hen rätt så isolerad i sitt vitglödgade hat i dag.

Det vore inte bra för rättssäkerheten om personer som denna hade något att säga till om i domstolar/samhällsdebatten.

Det är bara hen, Lambertz och SÅC kvar nu. Och en människospillra...
Citera
2018-03-29, 17:14
Medlem
Citat:

Jag har följt med i fallet från första början. Du kan inte kollra bort mig med dina felaktiga påståenden. Att föräldrarna som hotades med att få barnen omhändertagna om de inte "samarbetade", i ren skrämsel och i psykisk obalans fantiserade ihop knasiga "minnen" för att Rolf Sandberg inte skulle ta ifrån dem barnen är totalt ointressant. Om man skrämmer människor kan man få dem att göra och säga de mest underliga saker. Det som är direkt avgörande är att det finns ett kvitto från en bensinmack där familjen tankade bilen på väg till fisketuren med pojkarna i bilen samtidigt som Kevin dog nere vid stranden. Båda pojkarna var alltså vid bensinmacken när Kevin dog. De kan inte ha varit vid på två ställen samtidigt. Det förstår alla som är normalt begåvade. Dessutom får alibit stöd av flera personer i familjen som var på besök och vet att båda pojkarna dessutom lekte med den gästande familjens barn på gården innan middagen och fisketuren.
Citera
2018-03-29, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Ok, tackar för ditt svar!
Då måste verkligen den gode GW legat av sig riktigt ordentligt. I min värld har jag väldigt svårt att se hur våld från en planka eller pall kan orsaka skador liknande greppmärken på dicken. Den tillhör ju rimligen mjukdelar som inte skulle få några utmärkande märken av en pall eller annat fundamentalt trubbigt vål, eller vad tycker du?

Vetenskapen har iofs alltid utgått från tron då man söker på den troligaste platsen först. och den troliga GM borde väl vara något som fått ut något av umgänget ifall det var ett dråp eller mord. Tänker mig att en sexuellt intresserad GM skulle kunna finna pallarna intressanta för att fixera underlaget för den planerade akten, mellan ribborna i en upp och nedvänd pall sammanbunden med en annan för att få till ett funktionell underlag att utöva sina fantasier med en strikt inramat ställning där tyngden fixerar när han ligger på. Om K låg inklämd mellan de längsgående pallbenen borde väl en liten bräda eller pinne över halsen förhindra att han tar sig från standardpallens inklämda läge? Tittar på rekonstruktionen och funderar en hel del

Möjligen kunde en vuxen pedofil fundera så utstuderat. Om det är trettonåringen du funderar på så får du nog lägga av tanken på ett planerat sexualmord. Det kan ha varit vållande till annans död, med honom eller någon/några andra inblandade. Det är inte alls säkert att det förekommit något sexuellt. Blåmärkena kan ha uppstått pga trycket från lastpallen.
Trettonåringen ville väl ha med sig C ut och leka. Tror du han planerat att de tillsammans skulle begå ett iskallt sexbrott?
Citera
2018-03-29, 17:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Blöta sj-pallar väger mindre? Skojar du? Det är ju precis tvärt om.....
En SJ-pall väger ca 20-25 pannor.
Citera
2018-03-29, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
"Att bröderna har avförts handlar förmodligen mer om att medvetet eller omedvetet efterfölja den allmänna opinionen än om faktisk bevisvärdering", skriver Sven Å Christianson på SVT Opinion.

Oj, han tänker sjunka med flaggan i topp alltså. Uppebarligen helt övertygad fortfarande att det kom fram sanningar i de där förhören, med barnen och med föräldrarna.
Föräldrarnas vittnesmål från den tiden är jobbiga, ja. Det var det jag hade svårast att köpa från början. Att man kan pressa föräldrar till så detaljerade redogörelser för barn som kommer hem med blöta kläder - osv. Jag vill inte riva i det där för det måste ha varit en mardröm för dem när de väl började fundera på om pojkarna kunde vara oskyldiga. Att de medverkat till att sätta dit dem. Vilken jävla ångest.

Men nu är de friade. Då är det skam av Christiansson att fortsätta driva sin linje. Men han vet att hela hans rykte hänger på det. Får han helt fel i det här fallet så kommer allt han gjort slutgiltigt dömas ut.
Wargren har inte kommit in specifikt på de där förhören och hur han tolkar dem. Men det råder förundersökningssekretess. Och så ska det vara.
Citera
2018-03-29, 17:34
Medlem
Jag är helt övertygad om att bröderna var delaktig i Kevins död även om det troligast rör sig om olyckshändelse liknande lek som gått snett. Betvivlar det inte för en sekund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in