Citat:
Ursprungligen postat av 12866
Det tror jag inte är annordrnat redan. Men välkommen med förslag!
Miljörörelsen i USA har ju rönt ganska stora framgångar genom en serie föredrag som hette "Death to Enviromentalism" om jag inte minns fel.
I korthet handlar det om att skifta fokus från bilder på döda sälar och det negativa budskapet och istället mana till debatt på en mängd positiva aspekter. Och det var ju denna nya linje som Obama använde så framgångsrikt i valet:
- "We will create 2.5 million new green jobs. Jobs that can't be outsorced or shipped overseas. Good clean jobs right here in the United States of America."
- "We will become energy independent within ten years, cut prices on gas and stop our addiction on foreign oil, stop sending money overseas to rogue regimes who pays terrorists to bomb us... and save the planet in the bargain."
- "We will lead the world in energy and go to the forefront on energy efficient technology, export the technology abroad, and create a new 21:st century industry in the process."
Det där är ju liksom argument alla fattar. Inga döda sälar, bara nya jobb och nysatsning...
Något liknande skulle kunna användas i cannabislegaliseringen. Höftar till med några random siffror för exemplets skull:
- "Vi kan öppna upp handeln med hampafibrer och sätta tusentals människor i arbete att reglera cannabisens bruk - i processen kan vi kan skapa 100000 nya jobb, reducera skattebetalarnas utgifter med 30 miljarder årligen, bekosta missbrukshanteringen, sluta skicka pengar till de kriminella element som lever och frodas på cannabisens svarta marknad, minska polisens arbetsbelastning och höja deras löner, bygga nya skolor (här kan man lista i princip allting som pengarna kan användas till)... samt avkriminalisera var femte svensk som en bonus."
Och plötsligt har vi inga döda sälar. Till och med poliser kan engagera sig i frågan att minska sin egen arbetsbelastning och höjda löner
utan att stöta gamla drogliberala argument. Vem är så negativ och tråkig att denne vill slösa pengar på poänglösa saker när vår rörelse talar om optismism och förändring? Nya skolor och höjda löner för poliser? En sån person måste ju vara en sur, negativ, bakåtsträvare... en tönt utanför majoriteten av oss positiva framåtsträvare...
(Jämför gärna med en docent som talar för argumenten i termer av de icke-befintliga skador cannabisbrukarna utsätts för samt argument som att missbruksvården redan nu är inriktad på att fixa psykosociala skador av samhällets utfrysning och inte skador av cannabisbruket i sig... menar, det kan ju tyckas vara bra argument för oss som sympatiserar med frågan... men för en normal Svensson översätts det till: "Varför ska jag bry mig i några jävla knarkare?"
Inte ens en relativt liberal svensson som inte bryr sig anmärkningvärt om någon flummar lite, kommer ju liksom att lyfta fingret och
engagera sig för något som inte har en direkt mening i hans vardag. Frågan som ställs är ju istället: "Jaha, så vad får
jag om cannabisen legaliseras?"
De kriterierna tror jag att man någonstans måste utgå ifrån när man ska sälja in budskapet och på allvar skapa förändring i debatten. Man måste säga: "såhär mycket kostar det dig att vi springer och jagar ungdomar med haschpipor" och "det här är vad de pengarna och resurserna istället skulle kunna användas till. Här är det
vi svenssons får". "Köp ett Wii".)
Ska man hitta en talesman krävs det alltså i min mening tre saker:
1) Att någon av er som är engagerade i det här kliver fram och tar den semi-offentliga rollen (yonny?) och ringer/mailar runt och raggar tänkta talesmän, debattörer, tidningsartiklar, medieframträdanden osv.
2) Någon som kan vara offentligt ansikte utåt och samtidigt har den status som krävs för att få genomslagskraft. Gärna en politiker.
3) Att denna eller dessa personer förstår att
inte vifta med döda sälar.
Och nu vet jag inte hur mycket ni diskuterat kring just detta (och jag orkar inte läsa igenom hela tråden), men t.ex. sloganen "Legalisera, reglera, kontrollera", som iofs är väldigt slagkraftig i sin egen rätt, blir lite som att sälja en Volvo på att den är "trygg och säker" i en tid då de flesta bilar är trygga och säkra. Och det säger egentligen väldigt lite om bilen i en situation där en säljare ska övertyga köparen såpass att denne engagerar sig tillräckligt i bilen för att slänga iväg hundratusentals kronor på den, om du inte är en nojjig morsa förstås.
Men hur många av den tysta majoriteten är faktiskt rädda för cannabisbrukare och känner att dom behöver kontrolleras? Och hur funkade den skrämselhickan för miljörörelsen och den globala uppvärmningen?
Är det här verkligen ett huvudargument?
Ur ett säljperspektiv kan det m.a.o kanske vara av fördel att sätta emphas på andra starka säljpunkter också, allt enligt anti-enviromentalisternas lyckosamma mall:
"Cannabisen är inte bara en hemsk sak som vi kan reglera ("tänk på barnen!"), utan en underbar sak som kommer ge oss nya jobb, höjda löner, större bröst och gigantiska kukar... och dessutom... så "tänker vi på barnen" som en bonus..."
Jag tror det är viktigt att någon hittar de argumenten, styrker dom med välunderbyggda fakta och lyfter fram dom i förgrunden av debatten... och att rörelsen i sin tur, säljer budskapet till tilltänkta talesmän med en klar idé om var de säljande argumenten ligger.