2008-12-07, 16:13
Medlem
majsbajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eeemma
Fins det inte möjlighet att läsa artikeln på internet?
Vet ej, ska kika efter.

Har inte tillgång till mors "HT-Kort"
så att man kommer in på sidan & kan läsa aritklar
Citera
2008-12-07, 16:44
Medlem
spraykonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majsbajs
Vet ej, ska kika efter.

Har inte tillgång till mors "HT-Kort"
så att man kommer in på sidan & kan läsa aritklar

vliken dag publicerades den i HT? kan posta den direkt om du säger dagen
Citera
2008-12-07, 17:14
Medlem
Denna tråd är väl inte till för att debattera cannabis, utan för att debattera en kampanj om cannabis. Så är det inte dags att hålla sig till ämnet istället för att spy galla och kalla varandra horunge?

Själv tycker jag att det är ett roligt initiativ av alla er som engarerar er.
Det är alltid intressant att väcka debatt, och det behövs rejäla insatser för att lyckas när det rör den dysfunktionella narkotikapolitiken i vårt avlånga land.
Staten blundar hellre för all den skada och lidande som dess politik orsakar, helt i onödan. När cannabisförbudet skapar mer lidande, kriminalitet och offer än substansen i sig, vilket bör vara otvivelaktigt även för de starkaste cannabismotståndarna, så är det kanske dags att tänka om.

Det största problemet är väl att politiker är ögontjänare och gärna vänder kappan dit vinden blåser. Och när majoriteten av sveriges befolkning är övertygade om att cannabis är en dödsdrog, just på grund av den politik som tidigare regeringar har fört, så skulle det vara politiskt självmord att säga emot detta.
Citera
2008-12-07, 18:11
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12866
Det tror jag inte är annordrnat redan. Men välkommen med förslag!

Miljörörelsen i USA har ju rönt ganska stora framgångar genom en serie föredrag som hette "Death to Enviromentalism" om jag inte minns fel.

I korthet handlar det om att skifta fokus från bilder på döda sälar och det negativa budskapet och istället mana till debatt på en mängd positiva aspekter. Och det var ju denna nya linje som Obama använde så framgångsrikt i valet:

- "We will create 2.5 million new green jobs. Jobs that can't be outsorced or shipped overseas. Good clean jobs right here in the United States of America."

- "We will become energy independent within ten years, cut prices on gas and stop our addiction on foreign oil, stop sending money overseas to rogue regimes who pays terrorists to bomb us... and save the planet in the bargain."

- "We will lead the world in energy and go to the forefront on energy efficient technology, export the technology abroad, and create a new 21:st century industry in the process."

Det där är ju liksom argument alla fattar. Inga döda sälar, bara nya jobb och nysatsning...

Något liknande skulle kunna användas i cannabislegaliseringen. Höftar till med några random siffror för exemplets skull:

- "Vi kan öppna upp handeln med hampafibrer och sätta tusentals människor i arbete att reglera cannabisens bruk - i processen kan vi kan skapa 100000 nya jobb, reducera skattebetalarnas utgifter med 30 miljarder årligen, bekosta missbrukshanteringen, sluta skicka pengar till de kriminella element som lever och frodas på cannabisens svarta marknad, minska polisens arbetsbelastning och höja deras löner, bygga nya skolor (här kan man lista i princip allting som pengarna kan användas till)... samt avkriminalisera var femte svensk som en bonus."

Och plötsligt har vi inga döda sälar. Till och med poliser kan engagera sig i frågan att minska sin egen arbetsbelastning och höjda löner utan att stöta gamla drogliberala argument. Vem är så negativ och tråkig att denne vill slösa pengar på poänglösa saker när vår rörelse talar om optismism och förändring? Nya skolor och höjda löner för poliser? En sån person måste ju vara en sur, negativ, bakåtsträvare... en tönt utanför majoriteten av oss positiva framåtsträvare...

(Jämför gärna med en docent som talar för argumenten i termer av de icke-befintliga skador cannabisbrukarna utsätts för samt argument som att missbruksvården redan nu är inriktad på att fixa psykosociala skador av samhällets utfrysning och inte skador av cannabisbruket i sig... menar, det kan ju tyckas vara bra argument för oss som sympatiserar med frågan... men för en normal Svensson översätts det till: "Varför ska jag bry mig i några jävla knarkare?"

Inte ens en relativt liberal svensson som inte bryr sig anmärkningvärt om någon flummar lite, kommer ju liksom att lyfta fingret och engagera sig för något som inte har en direkt mening i hans vardag. Frågan som ställs är ju istället: "Jaha, så vad får jag om cannabisen legaliseras?"

De kriterierna tror jag att man någonstans måste utgå ifrån när man ska sälja in budskapet och på allvar skapa förändring i debatten. Man måste säga: "såhär mycket kostar det dig att vi springer och jagar ungdomar med haschpipor" och "det här är vad de pengarna och resurserna istället skulle kunna användas till. Här är det vi svenssons får". "Köp ett Wii".)

Ska man hitta en talesman krävs det alltså i min mening tre saker:

1) Att någon av er som är engagerade i det här kliver fram och tar den semi-offentliga rollen (yonny?) och ringer/mailar runt och raggar tänkta talesmän, debattörer, tidningsartiklar, medieframträdanden osv.

2) Någon som kan vara offentligt ansikte utåt och samtidigt har den status som krävs för att få genomslagskraft. Gärna en politiker.

3) Att denna eller dessa personer förstår att inte vifta med döda sälar.

Och nu vet jag inte hur mycket ni diskuterat kring just detta (och jag orkar inte läsa igenom hela tråden), men t.ex. sloganen "Legalisera, reglera, kontrollera", som iofs är väldigt slagkraftig i sin egen rätt, blir lite som att sälja en Volvo på att den är "trygg och säker" i en tid då de flesta bilar är trygga och säkra. Och det säger egentligen väldigt lite om bilen i en situation där en säljare ska övertyga köparen såpass att denne engagerar sig tillräckligt i bilen för att slänga iväg hundratusentals kronor på den, om du inte är en nojjig morsa förstås.

Men hur många av den tysta majoriteten är faktiskt rädda för cannabisbrukare och känner att dom behöver kontrolleras? Och hur funkade den skrämselhickan för miljörörelsen och den globala uppvärmningen?

Är det här verkligen ett huvudargument?

Ur ett säljperspektiv kan det m.a.o kanske vara av fördel att sätta emphas på andra starka säljpunkter också, allt enligt anti-enviromentalisternas lyckosamma mall:

"Cannabisen är inte bara en hemsk sak som vi kan reglera ("tänk på barnen!"), utan en underbar sak som kommer ge oss nya jobb, höjda löner, större bröst och gigantiska kukar... och dessutom... så "tänker vi på barnen" som en bonus..."

Jag tror det är viktigt att någon hittar de argumenten, styrker dom med välunderbyggda fakta och lyfter fram dom i förgrunden av debatten... och att rörelsen i sin tur, säljer budskapet till tilltänkta talesmän med en klar idé om var de säljande argumenten ligger.
Citera
2008-12-07, 18:44
Medlem
mjölpåses avatar
jag har en fråga angående Insefakta.nu och cannabisera.se
vilken adress ska det stå på flygblad/poster nu när cannabisera.se är uppe?
Citera
2008-12-07, 18:48
Medlem
hinhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmgHaxx
Jag har nu skrivit ett brev till Magnus Bejmar, det ser ut som följande;

Någonting som bör ändra på?

Jag stödjer kampen, mkt bra att skriva till mister Bejmar. Du skriver att gruppen(vi) inte står för affischering på ej anvisade platser. Jag tycker att budskapet är lite svävande på den punkten, vad är grundtanken, vad är okey/inte okey vad gäller affischer och budskapsspridning?
Citera
2008-12-07, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjölpåse
jag har en fråga angående Insefakta.nu och cannabisera.se
vilken adress ska det stå på flygblad/poster nu när cannabisera.se är uppe?

Ta den affisch som länkar till den sida du vill?
Citera
2008-12-07, 19:20
Medlem
Hajimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
text
Vettigaste inlägget i detta forum på år och dar, argumentet om nya jobb osv var verkligen en frisk fläkt.
För att det är mindre farligt än alkohol är ju ett ganska tunt argument.
Citera
2008-12-07, 19:51
Medlem
Spaz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Miljörörelsen i USA har ju rönt ganska stora framgångar genom en serie föredrag som hette "Death to Enviromentalism" om jag inte minns fel.

I korthet handlar det om att skifta fokus från bilder på döda sälar och det negativa budskapet och istället mana till debatt på en mängd positiva aspekter. Och det var ju denna nya linje som Obama använde så framgångsrikt i valet:

- "We will create 2.5 million new green jobs. Jobs that can't be outsorced or shipped overseas. Good clean jobs right here in the United States of America."

- "We will become energy independent within ten years, cut prices on gas and stop our addiction on foreign oil, stop sending money overseas to rogue regimes who pays terrorists to bomb us... and save the planet in the bargain."

- "We will lead the world in energy and go to the forefront on energy efficient technology, export the technology abroad, and create a new 21:st century industry in the process."

Det där är ju liksom argument alla fattar. Inga döda sälar, bara nya jobb och nysatsning...

Något liknande skulle kunna användas i cannabislegaliseringen. Höftar till med några random siffror för exemplets skull:

- "Vi kan öppna upp handeln med hampafibrer och sätta tusentals människor i arbete att reglera cannabisens bruk - i processen kan vi kan skapa 100000 nya jobb, reducera skattebetalarnas utgifter med 30 miljarder årligen, bekosta missbrukshanteringen, sluta skicka pengar till de kriminella element som lever och frodas på cannabisens svarta marknad, minska polisens arbetsbelastning och höja deras löner, bygga nya skolor (här kan man lista i princip allting som pengarna kan användas till)... samt avkriminalisera var femte svensk som en bonus."

Och plötsligt har vi inga döda sälar. Till och med poliser kan engagera sig i frågan att minska sin egen arbetsbelastning och höjda löner utan att stöta gamla drogliberala argument. Vem är så negativ och tråkig att denne vill slösa pengar på poänglösa saker när vår rörelse talar om optismism och förändring? Nya skolor och höjda löner för poliser? En sån person måste ju vara en sur, negativ, bakåtsträvare... en tönt utanför majoriteten av oss positiva framåtsträvare...

(Jämför gärna med en docent som talar för argumenten i termer av de icke-befintliga skador cannabisbrukarna utsätts för samt argument som att missbruksvården redan nu är inriktad på att fixa psykosociala skador av samhällets utfrysning och inte skador av cannabisbruket i sig... menar, det kan ju tyckas vara bra argument för oss som sympatiserar med frågan... men för en normal Svensson översätts det till: "Varför ska jag bry mig i några jävla knarkare?"

Inte ens en relativt liberal svensson som inte bryr sig anmärkningvärt om någon flummar lite, kommer ju liksom att lyfta fingret och engagera sig för något som inte har en direkt mening i hans vardag. Frågan som ställs är ju istället: "Jaha, så vad får jag om cannabisen legaliseras?"

De kriterierna tror jag att man någonstans måste utgå ifrån när man ska sälja in budskapet och på allvar skapa förändring i debatten. Man måste säga: "såhär mycket kostar det dig att vi springer och jagar ungdomar med haschpipor" och "det här är vad de pengarna och resurserna istället skulle kunna användas till. Här är det vi svenssons får". "Köp ett Wii".)

Ska man hitta en talesman krävs det alltså i min mening tre saker:

1) Att någon av er som är engagerade i det här kliver fram och tar den semi-offentliga rollen (yonny?) och ringer/mailar runt och raggar tänkta talesmän, debattörer, tidningsartiklar, medieframträdanden osv.

2) Någon som kan vara offentligt ansikte utåt och samtidigt har den status som krävs för att få genomslagskraft. Gärna en politiker.

3) Att denna eller dessa personer förstår att inte vifta med döda sälar.

Och nu vet jag inte hur mycket ni diskuterat kring just detta (och jag orkar inte läsa igenom hela tråden), men t.ex. sloganen "Legalisera, reglera, kontrollera", som iofs är väldigt slagkraftig i sin egen rätt, blir lite som att sälja en Volvo på att den är "trygg och säker" i en tid då de flesta bilar är trygga och säkra. Och det säger egentligen väldigt lite om bilen i en situation där en säljare ska övertyga köparen såpass att denne engagerar sig tillräckligt i bilen för att slänga iväg hundratusentals kronor på den, om du inte är en nojjig morsa förstås.

Men hur många av den tysta majoriteten är faktiskt rädda för cannabisbrukare och känner att dom behöver kontrolleras? Och hur funkade den skrämselhickan för miljörörelsen och den globala uppvärmningen?

Är det här verkligen ett huvudargument?

Ur ett säljperspektiv kan det m.a.o kanske vara av fördel att sätta emphas på andra starka säljpunkter också, allt enligt anti-enviromentalisternas lyckosamma mall:

"Cannabisen är inte bara en hemsk sak som vi kan reglera ("tänk på barnen!"), utan en underbar sak som kommer ge oss nya jobb, höjda löner, större bröst och gigantiska kukar... och dessutom... så "tänker vi på barnen" som en bonus..."

Jag tror det är viktigt att någon hittar de argumenten, styrker dom med välunderbyggda fakta och lyfter fram dom i förgrunden av debatten... och att rörelsen i sin tur, säljer budskapet till tilltänkta talesmän med en klar idé om var de säljande argumenten ligger.

nästan så tårarna tränger sig på, helt rätt tänkt överlag tycker jag
den verkligheten vi alla lever i ser ut så, vi är lata av naturen, vi är individer i vår egen värld och det som vi inte kommer att påverkas av kommer vi inte att engagera oss i av "barmhärtighet" eller av osjälviskhet om ni så vill. Om vi tycker att vi gör något för att vara osjälviska så finns det alltid någonting där bakom som gynnar oss i det handlandet, såvida du inte är en konverterad extrembuddhist då. så är det bara, inte särskilt tragiskt eller konstigt, det är snarare rätt logiskt. Hur som helst, belys det positiva, det måste fastna direkt annars kommer inte någon att bry sig. Detaljerna kan vi ta sedan, när vi fått den reaktionen vi vill ha! annars kommer vi ingenstans.

bra skrivet, hade aldrig kunna sagt det så bra tack och hej
Citera
2008-12-07, 20:12
Medlem
Tejmass avatar
Jag har skrivit ut ett flygblad, och ska kopiera ut 30-40 stycken och sätta upp i stan. Jag har också börjat prata med kompisar, och diskuterat om det.

Funderar också på att gå ut offentligt, och hålla fakta-enliga föredrag om cannabis.

Inget satsat, inget vunnet, om så mitt rykte går ner i träsket ska jag sprida budskapet!
Citera
2008-12-07, 21:35
Medlem
Tsilabrehs avatar
Kul att se så många engagerade.

Tänkte bara höra lite snabbt, är det olagligt att sprida dessa posters på ett lagligt, med det menar jag där posters normalt får sättas upp. Jag menar spamma stan med posters över allt lär bara väcka fel känslor.

"Galna knarkare går beserk med posters"

Istället för om man gör det lite mer seriöst och social accepterat kan få ett:

"Knarkare engagerar sig!"

Det jag menar är att man borde göra det på ett bra sätt, men jag antar ni redan fattat och diskuterat detta (Nej inte läst igenom alla inlägg, rätt många)

Nu simmade jag iväg ifrån min egen fråga:

Är det olagligt? Antar att det går under olaglig propaganda eller något liknande.
Citera
2008-12-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsilabreh
Kul att se så många engagerade.

Tänkte bara höra lite snabbt, är det olagligt att sprida dessa posters på ett lagligt, med det menar jag där posters normalt får sättas upp. Jag menar spamma stan med posters över allt lär bara väcka fel känslor.

"Galna knarkare går beserk med posters"

Istället för om man gör det lite mer seriöst och social accepterat kan få ett:

"Knarkare engagerar sig!"

Det jag menar är att man borde göra det på ett bra sätt, men jag antar ni redan fattat och diskuterat detta (Nej inte läst igenom alla inlägg, rätt många)

Nu simmade jag iväg ifrån min egen fråga:

Är det olagligt? Antar att det går under olaglig propaganda eller något liknande.

Det är olagligt att affischera på träd/elskåp/etc. Endast anslagstavlor eller liknande med tillåten affischering är tillåtet. Däremot kan man ju gå och lägga i folks brevlådor, eftersom det är viktig samhällsinformation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in