2005-10-13, 23:19
Medlem
grimms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamanten_
När man har torkat toppisar, hur ska man förvara dom då? i en glasburk med lock? och hur länge kan man förvara dom där isf?

För att undvika att svamparna klibbar ihop sig med pappret är det bra om man torkar dem i glasspaket.
Toppisar skall förvaras mörkt, svalt och lite luftigt.
Citera
2005-10-13, 23:33
Medlem
miraculixXxs avatar
ååhh.. vilken dag. skulle in på akuten och få smärtstillande, men var en sådan jävla kö så jag struntade i det och ska fortsätta med mina panodil tills i morgon. men nu till saken, när jag vände vid akuten får en polare syn på en svamp, jag kunde snabbt konstatera att det var en toppis, vi plockar snabbt 20 st innan vi drar oss för vi tyckte vi såg suspekta ut när vi gick omkring utanför sjukhusfönstrena vid vägen.

vi beslöt oss för att kolla en hage nu när vi hade hittat vid sjukan iom att det borde växa där. fast efter 20 kilometers färd till hagen så hittade vi bara 10 st på en timmes letande. efter det så var vi lite griniga, men enades om att vi SKULLE plocka vid akutmottagningen oavsett vad folk tyckte. sagt och gjort.

efter 20 minuters "slit", plockande i kort gräs, man behövde knappt böja sig, så fick vi ihop runt 300 st innan det mörknade
Citera
2005-10-13, 23:44
Medlem
"Detta måste vara bland det pinsammaste jag har varit med om. Särskilt när ni hör min bortförklaring "det var inte jag som fotograferade utan min polare, och det var hos han vi fotade". Jag kan själv höra hur dumt det låter, men det är faktiskt sant. Visserligen ligger ansvaret lika mycket på min sida, men iaf. Det var inte bara mitt fel."

Ursäkta dubbelposten men var tvungen att få med det en gång extra. Vidare vädjar jag till Diamanten_ att ta bort länken i mitt citat på den bilden pappersbiten syns.
Citera
2005-10-13, 23:45
Bannlyst
Citat:
ååhh.. vilken dag. skulle in på akuten och få smärtstillande, men var en sådan jävla kö så jag struntade i det och ska fortsätta med mina panodil tills i morgon. men nu till saken, när jag vände vid akuten får en polare syn på en svamp, jag kunde snabbt konstatera att det var en toppis, vi plockar snabbt 20 st innan vi drar oss för vi tyckte vi såg suspekta ut när vi gick omkring utanför sjukhusfönstrena vid vägen.

vi beslöt oss för att kolla en hage nu när vi hade hittat vid sjukan iom att det borde växa där. fast efter 20 kilometers färd till hagen så hittade vi bara 10 st på en timmes letande. efter det så var vi lite griniga, men enades om att vi SKULLE plocka vid akutmottagningen oavsett vad folk tyckte. sagt och gjort.

efter 20 minuters "slit", plockande i kort gräs, man behövde knappt böja sig, så fick vi ihop runt 300 st innan det mörknade

Har du möjlighet att lägga upp bild?
Citera
2005-10-13, 23:53
Medlem
Diamanten_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimm
För att undvika att svamparna klibbar ihop sig med pappret är det bra om man torkar dem i glasspaket.
Toppisar skall förvaras mörkt, svalt och lite luftigt.

mjo, men när dom väl är torkade. Vad ska jag förvara dom i då? ska det va lock på?
Citera
2005-10-13, 23:54
Medlem
miraculixXxs avatar
jag har en bild, una minuto
Citera
2005-10-14, 00:10
Medlem
Är det nån idé att plocka i sthlm idag?
Citera
2005-10-14, 00:11
Medlem
miraculixXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverhaze
Har du möjlighet att lägga upp bild?

jag har bild, men vet inte vart eller hur jag laddar upp den, är ltie nersjuken, min pipa har talat

EDIT, här är länken jag lyckades yra fram : http://img37.imageshack.us/my.php?image=dscn23122jv.jpg
Citera
2005-10-14, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miraculixXx
jag har bild, men vet inte vart eller hur jag laddar upp den, är ltie nersjuken, min pipa har talat

EDIT, här är länken jag lyckades yra fram : http://img37.imageshack.us/my.php?image=dscn23122jv.jpg

Vilket landskap?
Citera
2005-10-14, 00:19
Medlem
miraculixXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaMiffo
Vilket landskap?

hälsingland, de verkar vara på g riktigt nu, iaf där vi plockade, var smockfullt och mycket smått som vi lämnade
Citera
2005-10-14, 12:12
Medlem
DirtyBones avatar
Okej nu är det så här att jag fått värsta nojjan, jag har ca 250 toppisar, men en del lägger upp massa bilder här på sina toppisar som dom är säkra på är toppisar men i mina ögon inte ser riktigt ut som toppisar och inte alla som får svar heller.

SÅ jag har vart 100% säker på att dom jag plockat är toppisar hela tiden men nu har jag blivit nojjig!!!
Uppskattar som även om varelse eller knarkkorven kunde yttra sig om mina bilder, visserligen är mina toppisar torkade nu men ni vet förmodligen hur torkade toppisar ser ut.
Ps. Ni andra som vet nåt om toppisar får gärna yttra er och lämna en åsikt men om ni inte vet så säg helst inget. Tack tack!

http://medlem.spray.se/marcusandreas/svamp%20i%20hand.jpg

http://medlem.spray.se/marcusandreas/N%E4rbild%20p%E5%20godingarna.jpg
Citera
2005-10-14, 12:24
Bannlyst
Tror ni att dom går att hitta vid den här tiden på året?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in