2005-10-13, 19:47
Medlem
Diamanten_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Word!
Jag var idag ute och plockade toppslätsskivlingar för första gången i mitt liv. Har aldrig tidigare sett en toppis på riktigt och tyckte inte att någon av mina svampar såg riktigt ut som de jag tidigare har sett på bild. Hoppas ändå att någon av dessa är en toppis, då vet jag att de finns där jag letar! Nå svampexperter, hittar ni någon toppslätsskivling eller har jag gjort bort mig totalt? (Alla är plockade på häst- och kohagar i Skåne.)

http://img345.imageshack.us/img345/9830/svamp141sl.jpg

Tog tre bilder på samma motiv, jag har numrerat svamparna på den andra bilden. Tack på förhand!

Tyvärr.. ingen som är toppis.
Citera
2005-10-13, 19:49
Medlem
DirtyBones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamanten_
Va ute och letade.. hittade dessa. Är rätt säker på att det är toppisar men vill ändå höra vad ni tror. Ursäkta bildkvaliten, kass kamera.
Toppisar eller ej?

Bild 1

Bild 2

Bild 3

ja det ser så ut
Citera
2005-10-13, 19:50
Medlem
grimms avatar
Word!: Ser inga konformade hattar - nadas toppiladas.

Diamanten_: grattis!
Citera
2005-10-13, 19:59
Medlem
Nazipolizeis avatar
hallå hallå, jag å en polare va ute å kollade lite svamp idag å hitta ett fåtal svampar, tycker det ser ganska mckt toppis aktiga ut fast kanske är en aningen röda ut. Ni kan ju ta en titt http://www.geocities.com/thamigen/ kan det va toppisar måntro?
Citera
2005-10-13, 20:40
Medlem
MorrissonEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Word!
...
Smidigt att lägga ut en bild med ditt namn och adress.
Tänk på att det är olagliga saker du håller på med.
Citera
2005-10-13, 20:53
Medlem
Nazipolizeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorrissonE

haha ja skönt drag
Citera
2005-10-13, 20:58
Medlem
RosaBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorrissonE
Photoshop någon?
Citera
2005-10-13, 21:07
Medlem
Diamanten_s avatar
När man har torkat toppisar, hur ska man förvara dom då? i en glasburk med lock? och hur länge kan man förvara dom där isf?
Citera
2005-10-13, 21:13
Medlem
MorrissonEs avatar
Edit: ångrade mig, bängen ser dig.
Citera
2005-10-13, 21:28
Medlem
grimms avatar
-
Citera
2005-10-13, 22:46
Medlem
Pyromaniac_s avatar
Identifikationshjälp

Efter som andra redan laddat upp bilder på svampar de vill ha identifierade så tänkte jag att jag kunde göra likadant.

Har nämligen varit ute och letat efter toppslätskivlingar. Gick tyvärr inte så bra; hittade säkert tio olika arter vilka några senare kunde uteslutas. Stannade tillsut vid några svampar jag misstänker kan vara toppslätskivlingar. Proplemet är ju att jag aldrig sätt någon innan, så jag tänkte att ni kunde säga vad ni tycker om svamparna på bilden:

http://web.comhem.se/~u31217958/svamp_x.JPG

Svamparna hittades alla i en hästhage med relativt kort gräs. Om jag inte minns fel växte några av dem dessutom mitt i gammal skit. Svamp 1-3 verkar i mina ögon vara av samma art, men den skillnaden i storlek förbryllar mig lite, lika så att de kändes väldigt torra trots färgen på dem. Skivorna på svamp 4 visade sig efter en genomskärning vara mer gråa. Mao betydligt ljusare än skivorna på de andra svamparna.
Citera
2005-10-13, 23:04
Medlem
varelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyromaniac_
Efter som andra redan laddat upp bilder på svampar de vill ha identifierade så tänkte jag att jag kunde göra likadant.

Har nämligen varit ute och letat efter toppslätskivlingar. Gick tyvärr inte så bra; hittade säkert tio olika arter vilka några senare kunde uteslutas. Stannade tillsut vid några svampar jag misstänker kan vara toppslätskivlingar. Proplemet är ju att jag aldrig sätt någon innan, så jag tänkte att ni kunde säga vad ni tycker om svamparna på bilden:

http://web.comhem.se/~u31217958/svamp_x.JPG

Svamparna hittades alla i en hästhage med relativt kort gräs. Om jag inte minns fel växte några av dem dessutom mitt i gammal skit. Svamp 1-3 verkar i mina ögon vara av samma art, men den skillnaden i storlek förbryllar mig lite, lika så att de kändes väldigt torra trots färgen på dem. Skivorna på svamp 4 visade sig efter en genomskärning vara mer gråa. Mao betydligt ljusare än skivorna på de andra svamparna.

Är tyvärr rätt så säker på att dessa inte är toppisar. Keep on looking.
Bra sätt du organiserade det hela med siffror, en stjärna i boken.

EDIT: Ta en titt på diamantens bilden, där har du bra bilder på toppisar.

/chris
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in