2009-10-01, 22:53
Medlem
CB4lifes avatar
Hur stora brukar svamparna vara?
Citera
2009-10-01, 23:04
Medlem
Real1Samas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsnisse
Förpacka dom i luftäta påsar (gärna flera). Tryck ihop påsen, eller sug ut luften ur den, när du knyter ihop så att det är så lite luft i dom som möjligt. Sen kan du frysa in för att minska nedbrytningen ännu mer. Gör du så lär det hålla sig bra till nästa sommar.

Om man inte fryser in dem men fortfarande har dem i luftäta påsar, håller de bra ändå?
Citera
2009-10-01, 23:08
Medlem
Real1Samas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB4life
Hur stora brukar svamparna vara?

De jag hittar brukar vara ungefär lika långa som min tumme. Ibland kortare, ibländ längre. Men genomsnittslängden på de jag hittar är som min tumme. Vettefan hur lång min tumme är, men genomsnittstummen ligger väl på ett par centimeter eller nåt.
Citera
2009-10-01, 23:21
Medlem
Joheins avatar
Nu måste jag även fråga, hur ska man dosera? 30 svampar är ju något man ofta hör, men finns det ingen gram mängd? 1-2g per person för en behaglig tripp?

Snubblade nämligen över 12g svamp (Torkad.) och undrar då om det räcker för en härlig kväll för 4 personer, (:
Citera
2009-10-01, 23:34
Medlem
Real1Samas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johein
Nu måste jag även fråga, hur ska man dosera? 30 svampar är ju något man ofta hör, men finns det ingen gram mängd? 1-2g per person för en behaglig tripp?

Snubblade nämligen över 12g svamp (Torkad.) och undrar då om det räcker för en härlig kväll för 4 personer, (:

Det beror ju på vilken svamp det är till att börja med. Är det toppisar så borde det räcka.
Citera
2009-10-02, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Real1Sama
Om man inte fryser in dem men fortfarande har dem i luftäta påsar, håller de bra ändå?

Det har diskuterats en hel del om det på diverse forum, utan att riktigt komma fram till något konsensus. Men ganska bra håller det iaf, det är nog alla överens om. Det viktigaste verkar vara att strypa tillgången på syre. Dvs. ha så lite luft som möjligt i påsarna, blir väl minst om man smular sönder svamparna först. Sen ha flera påsar, dvs. påse i påse för att minimera risk för läckage.
Citera
2009-10-02, 00:15
Medlem
Real1Samas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsnisse
Det har diskuterats en hel del om det på diverse forum, utan att riktigt komma fram till något konsensus. Men ganska bra håller det iaf, det är nog alla överens om. Det viktigaste verkar vara att strypa tillgången på syre. Dvs. ha så lite luft som möjligt i påsarna, blir väl minst om man smular sönder svamparna först. Sen ha flera påsar, dvs. påse i påse för att minimera risk för läckage.

Tack för infon. Uppskattas.
Citera
2009-10-02, 00:20
Medlem
slinedbergs avatar
angående svamp

Hej. var ute med en polare i Stockholms området och hittade några som jag skulle vilja ha bekräftat.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-topp.jpg
Citera
2009-10-02, 00:55
Medlem
Marke_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slinedberg
Hej. var ute med en polare i Stockholms området och hittade några som jag skulle vilja ha bekräftat.

Grattis
Citera
2009-10-02, 01:11
Medlem
Thubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slinedberg

Ser bra ut imo
Senast redigerad av Thubbe 2009-10-02 kl. 01:13. Anledning: felskrift
Citera
2009-10-02, 01:12
Medlem
slinedbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marke_
Grattis

Tack
Citera
2009-10-02, 06:53
Medlem
Joheins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Real1Sama
Det beror ju på vilken svamp det är till att börja med. Är det toppisar så borde det räcka.

Eftersom jag skriver i denna tråd borde det vara rätt självklart att det är toppisar,

Men fortfarande, finns det ingen dosering i gram?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in