2010-08-23, 14:28
Medlem
FlapJacks avatar
Tjollahoppsan!

Jag var nyss ute och gick med hunden då jag hittade de här:

Bild 1

Bild 2

Är de toppisar? Har käkat svamp innan, men aldrig plockat själv så jag är inte alls säker. Anledningen att jag frågar är för att det finns en hel del mer oplockat där borta.

Tack på förhand!
Citera
2010-08-23, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FlapJack
Tjollahoppsan!

Bild 1

Bild 2

Är de toppisar? Har käkat svamp innan, men aldrig plockat själv så jag är inte alls säker. Anledningen att jag frågar är för att det finns en hel del mer oplockat där borta.

Tack på förhand!

Jo nej men se på fan, du har hittat en mycket ovanlig svamp som är lika aktiv som toppisen. Du måste ta ett sporprit på dom där alltså!!
Citera
2010-08-23, 15:16
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlapJack
Tjollahoppsan!

Bild 1

Bild 2

Tack på förhand!
Det är inte toppisar i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av KosmoAster
Jo nej men se på fan, du har hittat en mycket ovanlig svamp som är lika aktiv som toppisen. Du måste ta ett sporprit på dom där alltså!!
Vad är det då? Jag ser gärna en källa på det där innan jag tror på det.
Citera
2010-08-23, 16:20
Medlem
Cheiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KosmoAster

Säkert? Jag tycker att de ser ut som vanliga stropharia semiglobata. Fast jag måste säga att du verkar väldigt svampkunnig i tidigare poster... vore trevligt om du utvecklade lite iaf
Senast redigerad av Cheiros 2010-08-23 kl. 16:22.
Citera
2010-08-23, 17:03
Medlem
Tallkottajjs avatar
Vet inte om detta är rätt ställe för denna frågan men jag chansar.
Ber om ursäkt annars^^
Är det någon som har hittat några toppisar i Blekinge ännu?
Och jag undrar hur det är med ängar och hagar som har mycket sandjord,kan dom växa där med?
Tack på förhand
Citera
2010-08-23, 17:07
Medlem
Bönans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tallkottajj
Vet inte om detta är rätt ställe för denna frågan men jag chansar.
Ber om ursäkt annars^^
Är det någon som har hittat några toppisar i Blekinge ännu?
Och jag undrar hur det är med ängar och hagar som har mycket sandjord,kan dom växa där med?
Tack på förhand
http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/toppslatskivling_identifiering.php
Citera
2010-08-23, 17:18
Medlem
Tallkottajjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bönan
http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/toppslatskivling_identifiering.php

Jo jag har läst typ allt om toppisar på den sidan,(eftersom jag aldrig varken plockat eller provat förut så vill jag vara påläst innan jag ger mig ut..)men känner att jag inte riktigt fått svar på frågan om sandjord.. Bor vid kusten och det finns typ inget annat än sand här.Men eftersom du postade länken så antar jag väl att det inte spelar någon roll om det är sand eller jord..
Citera
2010-08-23, 18:32
Medlem
Bönans avatar
Tallkottajj: vad jag fattat det som så växer dom inte direkt från jorden dom växer på grässtråna längst ner i tex Grästuvor.
Citera
2010-08-23, 18:52
Medlem
Lysergsyredietylamids avatar
Kompisar till mig har hittat över 100 stk redan...
Citera
2010-08-23, 18:53
Medlem
Tallkottajjs avatar
Hm.. dom måste ju komma från jorden... men men strunt samma.Har lokaliserat exemplariska ängar nu utan sand
Citera
2010-08-23, 19:16
Medlem
Vakuumankas avatar
Kollade på mina plockade toppisar idag och de såg inte glada ut. Ser ut som de ha börjar mögla (massor av vita strån och de har inte ens torkat). De har legat i en plastburk under två nätter och jag tror det har varit för fuktigt i den. Tusan också!
Citera
2010-08-23, 19:21
Medlem
Nooomys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vakuumanka
Kollade på mina plockade toppisar idag och de såg inte glada ut. Ser ut som de ha börjar mögla (massor av vita strån och de har inte ens torkat). De har legat i en plastburk under två nätter och jag tror det har varit för fuktigt i den. Tusan också!

ehm.. ja hur hade du tänkt att de skulle torka när de låg i en plastburk? mitt tips är att öppna dator chassit och torka de i datorn på lite papper...

torkade runt 2000+ svampar i min dator på ca 24 timmar och då låg de typ i en hög
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in