2009-09-07, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av detrol
Någon som hittat något i Värmland/Karlstad än?

Där borde dom växa, kanske inte för fullt men ändå.
Citera
2009-09-07, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kristall
Ok Låter najs alltid skönast på landet hehe, då kan man lätt hålla koll och plocka mer ostört. Om du vill kan du flytta tuvorna som dom växer i närmare ditt hus. På så sätt blir det bekvämare ändå nästa år. Göd platserna där dom växer också.

Mvh

Ska göra det till nästa år, tack för tipset. Bara hoppas väderprognosen för denna veckan är helt åt helvete och att det istället blir skit väder och regn (Bra väder för oss toppisplockare)
Citera
2009-09-07, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wake-N-Bake
Ska göra det till nästa år, tack för tipset. Bara hoppas väderprognosen för denna veckan är helt åt helvete och att det istället blir skit väder och regn (Bra väder för oss toppisplockare)

Det hoppas jag med, ser väldigt mörkt ut nu faktiskt. Låt Tors blixtrar dundra ner och biltvätten dra över husknuten.
Citera
2009-09-07, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kristall
Det hoppas jag med, ser väldigt mörkt ut nu faktiskt. Låt Tors blixtrar dundra ner och biltvätten dra över husknuten.

Precis.. Jobbigt och invänta en säsong, man vill ju såklart trippa!
Citera
2009-09-07, 15:23
Medlem
Baskis avatar
Ska ut å plocka lite toppisar idag med en polare var det tänkt, det är första gången för oss båda men jag vet vart det finns så självklart kommer vi få med oss cirka 20-30 svampar var tillbaka fast jag vet inte hur jag ska
äta dessa för att få bort den äckliga svamp smaken, jag äter normalt inte ens champinjoner så jag tror att det kommer bli problem artat då jag ska försöka få i mig tillräckligt för en bra tripp.

Så är det någon här som kan komma med tipps på hur jag ska inta dessa?

Ett sätt jag tänkte på var att knosa ihop dom för att sedan bara svälja en och en. Men har som sagt aldrig provat toppisar så därför jag är lite osäker.
Citera
2009-09-07, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wake-N-Bake
Precis.. Jobbigt och invänta en säsong, man vill ju såklart trippa!

Det viktigaste när man trippar enligt mig är att försöka få allt så bra som möjligt, planera fixa och greja, det tar ju ett tag innan man kan göra det igen, så det är viktigt att det blir rätt och riktigt. Så ät dom när det känns rätt och du har tid, det är ett bra tips iaf.

Jag tror allt för många blir ivriga när dom hittar och slänger i sig utan att planera och känna efter om det är 100% psykiskt. Man får ut så mycket mer om man väntar till rätt tillfälle. Man får tänka på att det är en väldigt stark psykisk drog.
Citera
2009-09-07, 15:39
Medlem
josef_stalins avatar
Citat:
Yes man!
Citera
2009-09-07, 16:00
Medlem
TurboBoosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
Ska ut å plocka lite toppisar idag med en polare var det tänkt, det är första gången för oss båda men jag vet vart det finns så självklart kommer vi få med oss cirka 20-30 svampar var tillbaka fast jag vet inte hur jag ska
äta dessa för att få bort den äckliga svamp smaken, jag äter normalt inte ens champinjoner så jag tror att det kommer bli problem artat då jag ska försöka få i mig tillräckligt för en bra tripp.

Ett sätt jag tänkte på var att knosa ihop dom för att sedan bara svälja en och en. Men har som sagt aldrig provat toppisar så därför jag är lite osäker.

Det är bara att göra te på det. Låta svampen (klipp/smula svampen) småputtra i lagom mängd vatten i 15 minuter, sila bort svampen och smaksätt med vanligt te för att maskera smaken. Helt perfekt, dessutom slår det på aningen snabbare tycker jag.
Citera
2009-09-07, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baski

Gör te, vänta tills det är svalt och häv det. Sen borstar du tänderna noga och kanske svälja lite munskölj Listerine (men bara väldigt lite, det är inte bra för magen) Annars kan du köpa halstablettter och suga på en sådan efter.
Senast redigerad av Kristall 2009-09-07 kl. 16:13.
Citera
2009-09-07, 16:24
Medlem
youlaugh.s avatar
Citat:

yep! hittat runt 150/200 st 6 mil från karlstad.
Citera
2009-09-07, 16:42
Medlem
TurboBoosts avatar
Nu, mina kära svampplockarvänner behöver jag lite tröst. I förra veckan hittade jag ett nytt ställe att plocka på med ganska många små svampar och några enstaka större exemplar som jag plockade vid upptäckten, kanske fem stycken eller så.. nu under helgen hade jag ingen möjlighet att plocka varpå jag oroat mig för att gräsmattan skulle hinna bli klippt.

Svängde förbi tidigt i morse och kollade läget, svamparna var kvar!
Men givetvis fanns det ingen möjlighet att plocka just då så jag tänkte ta det idag på eftermiddagen. För tjugo minuter sedan var jag där och kände doften av nyklippt gräs..

Riktigt nedslående då det säkerligen var några hundra stycken där iallafall. Jag tar nya krafter med ett mellanmål och tar årets första besök på golfbanan istället, hoppas det går bättre där! Men den där murphys lag.. ja den ställer nog till det som vanligt..
Citera
2009-09-07, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TurboBoost
Nu, mina kära svampplockarvänner behöver jag lite tröst. I förra veckan hittade jag ett nytt ställe att plocka på med ganska många små svampar och några enstaka större exemplar som jag plockade vid upptäckten, kanske fem stycken eller så.. nu under helgen hade jag ingen möjlighet att plocka varpå jag oroat mig för att gräsmattan skulle hinna bli klippt.

Svängde förbi tidigt i morse och kollade läget, svamparna var kvar!
Men givetvis fanns det ingen möjlighet att plocka just då så jag tänkte ta det idag på eftermiddagen. För tjugo minuter sedan var jag där och kände doften av nyklippt gräs..

Riktigt nedslående då det säkerligen var några hundra stycken där iallafall. Jag tar nya krafter med ett mellanmål och tar årets första besök på golfbanan istället, hoppas det går bättre där! Men den där murphys lag.. ja den ställer nog till det som vanligt..

Mord alltså,

Fast jag tror att du kommer att hitta fler på andra ställen, bättre lycka på golfbanan hoppas jag.

Edit: Eftersom gräsklipparen troligen spridit sporer så borde det växa mer sen iaf. Även om det inte är till någon större tröst just nu.
Senast redigerad av Kristall 2009-09-07 kl. 17:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in