Citat:
Ursprungligen postat av tjacktack
Gjorde ett nytt försök idag utan resultat..

Halvvägs in i sökandet dök en suspekt tant upp och undrade vad fan jag höll på med. Jag sa impulsivt att jag endast beskådade den hänförande naturen och iaktog de praktfulla boskapen, för att sen diskret lämna platsen tomhänt pga hennes oförmodade ankomst. Fuck. Svampgudarna är inte på min sida.. men ska nog till slut lyckas skrapa ihop till iaf några trippar med mitt stundvis enerverande tålamod.
Djävlar vad avundsjuk jag blir på folk som hittat 1000+...

Vet hur det känns och det är surt! Letade som en idiot i början av säsongen efter lämpliga marker avskilt ifrån närliggande hus och vägar, och det är svårt. Inte minst om det kommer frågvisa kärringar som inte unnar oss att resa lite grann
Ett tips är att leta i ojämn terräng, med träd som skuggar stora partier. Kryp på marken och rota runt i tuvorna, hittar du inget spår efter toppisar efter ca 20 minuter är det bara att lämna hagen och gå vidare.
En annan sak som jag tänkt på är att denna svampen alltid har varit vanligt förekommande på ängar där jag hittat toppisar;
http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/foton/gift_conocybetenera.jpg
I övrigt verkar de flesta dissa hästhagar, för mig har det varit tvärtom. I en hästhage hittade jag 300st på några få timmar.
Lycka till!