2008-08-11, 01:21
Medlem
HunterHunteds avatar
Jo jag är så jävla pepp själv :P
Blir min första gång i år och kan knappt bärga mig.
Citera
2008-08-11, 01:35
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollKungen
Tempraturen är fortf på tok för hög, klart att någon enstaka kan ha tittat upp men lönt att ge sig ut? nja inte än.

Där ja. Här uppe i norr är det bara någon grad ute nu på nätterna. Den enda fördelen med att ha flyttat från Göteborg som jag kan se.

Var och kollade lite bakom huset idag men såg ingenting. Ska snart ut och söka lite vid en bondgård i närheten, känns som att det bör finnas där. Man får ju hoppas.

Må väl
GaiN
Citera
2008-08-11, 02:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GaiN
Där ja. Här uppe i norr är det bara någon grad ute nu på nätterna. Den enda fördelen med att ha flyttat från Göteborg som jag kan se.

Var och kollade lite bakom huset idag men såg ingenting. Ska snart ut och söka lite vid en bondgård i närheten, känns som att det bör finnas där. Man får ju hoppas.

Må väl
GaiN

Det börjar dra ihop sig till säsong iaf, de vanliga kantarellerna har kommit och sen när trattkantarellerna börjar dyka upp så är det dax att ge sig ut på toppis jakt
Citera
2008-08-11, 02:06
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Det börjar dra ihop sig till säsong iaf, de vanliga kantarellerna har kommit och sen när trattkantarellerna börjar dyka upp så är det dax att ge sig ut på toppis jakt
Det kommer ju vara ca 18-20 grader här i västmanland den här veckan ser det ut som. Jag tror inte att det kommer speciellt många förän i början på oktober. Möjligtvis slutet på september om temperaturen går ner mycket..
Citera
2008-08-11, 02:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
Det kommer ju vara ca 18-20 grader här i västmanland den här veckan ser det ut som. Jag tror inte att det kommer speciellt många förän i början på oktober. Möjligtvis slutet på september om temperaturen går ner mycket..

Men en 14 dagar 3veckor tycker jag är att dra ihop sig! (ja jag är gammal så tiden går fort )..
Citera
2008-08-11, 02:44
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Men en 14 dagar 3veckor tycker jag är att dra ihop sig! (ja jag är gammal så tiden går fort )..
Hehe sant, allt hänger ju på vädret iofs. Men alla verkar vara så ivriga att dra ut redan nu även fast dom inte har sett en toppis innan, vilket slutar med att dom hittar massa skitsvamp och tröttnar

Förra året drog jag ut säkert en månad innan säsongen började och jag hittade inte ett skit, vill inte göra om det misstaget igen bara Men det kan ju vara skönt att komma ut i den friska luften också
Citera
2008-08-11, 08:20
Medlem
Spår av nötters avatar
Planerar min debuttripp denna höst.

Men det måste väl vara för tidigt att börja leta ännu? Tror inte temperaturen har gått under 10C* någon natt här ännu.

Folk snackar ju i Svampsäsongtråden 08 att dom börjat hitta överallt i landet. Men man bör väl ändå vänta tills det börjar dala ner mot minusstrecket för att få ut det mesta av dem?

Jag väntar iallafall halvvägs in i September innan jag ger mig ut.
Senast redigerad av Spår av nötter 2008-08-11 kl. 08:25.
Citera
2008-08-11, 08:32
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spår av nötter
Planerar min debuttripp denna höst.

Men det måste väl vara för tidigt att börja leta ännu? Tror inte temperaturen har gått under 10C* någon natt här ännu.

Folk snackar ju i Svampsäsongtråden 08 att dom börjat hitta överallt i landet. Men man bör väl ändå vänta tills det börjar dala ner mot minusstrecket för att få ut det mesta av dem?

Jag väntar iallafall halvvägs in i September innan jag ger mig ut.

sæg inte de, gick førbi min trædgård imorse nær jag skulle till jobbet och då skymta jag till små toppisar. næstan 100% sæker på att de ær toppisar. vænta 1 vecka till så ska dom nog børja poppa upp lite hær och var i sverige.
Citera
2008-08-11, 08:35
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTM_
sæg inte de, gick førbi min trædgård imorse nær jag skulle till jobbet och då skymta jag till små toppisar. næstan 100% sæker på att de ær toppisar. vænta 1 vecka till så ska dom nog børja poppa upp lite hær och var i sverige.

kan ju editera att de har regnat hær i princip varje dag dom senaste två veckorna och på kvællarna ær de under 10 grader.
Citera
2008-08-11, 09:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
Hehe sant, allt hänger ju på vädret iofs. Men alla verkar vara så ivriga att dra ut redan nu även fast dom inte har sett en toppis innan, vilket slutar med att dom hittar massa skitsvamp och tröttnar

Förra året drog jag ut säkert en månad innan säsongen började och jag hittade inte ett skit, vill inte göra om det misstaget igen bara Men det kan ju vara skönt att komma ut i den friska luften också

Ja finns ju redan en "säsong 08" tråd och allt
Men jag brukar plocka kantareller och vara en hel del i skog och mark ändå och har jag tyckt mig kunnat dra en parallell mellan uppkomsten av trattisar och toppisar, så då beger jag mig ut (toppisarna växer längre iväg än vad kantarellerna gör).
Citera
2008-08-11, 14:32
Medlem
Spår av nötters avatar
Tänkte plocka några till hösten men har en fråga angående förvaring.
Jag kommer plocka dom för att sedan spara kanske en eller två veckor.

Men jag kan inte använda frysen eller själva huset eftersom jag bor hemma, och kommer inte vara där på veckorna. Så om jag går ut en helg, plockar en 50 stycken, lägger dom mellan två tidningar på vinden och låter dom bara ligga där en vecka. Sen kommer jag dit nästa vecka och käkar dom.

Saken är alltså den att jag bara kommer kunna vara med mina svampar samma helg jag plockar dom. Så jag behöver alternativt något snabbt lagringssätt?
Hur kommer svampen må om den bara får ligga mellan två tidningar i en vecka? Bli möglig eller så?

Frågan finns säkert besvarad men jag orkar inte plöja igenom alla sidor, och jag har sökt.
Citera
2008-08-11, 16:08
Medlem
MaelDuins avatar
Tja, var ute i kohagen och spanade lite i eftermiddags, och vips hittade man en hel drös med svamp. Är inte riktigt säker på att det rör sig om toppisar dock. Skulle det kunna vara dyngslätsskivling kanske? Isf, har jag hört att den också ska gå att kalasa på, vad gäller då? Fick väl ihop en påse med femtio-sextio stycken, men här är ett smakprov:

http://img519.imageshack.us/my.php?image=dsc01788fl4.jpg

de alra flesta såg ut sådär (med några undantag..)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in