2007-09-30, 21:31
  #5485
Medlem
Undrar hur det är med torkning... Har inte de bästa svamp-torkar-förhållandena här hemma. Känns inte som om det är så säkert att ha svamp på tork under sängen eller nåt.

Går det att torka i ugn utan att något av "det goda" försvinner - och i så fall, på vilken värme?
Citera
2007-09-30, 21:39
  #5486
Medlem
trippens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squarepusher
Köp istället dundergödsel och ko-urin som du sprider i olika hagar så ordnar toppisguden resten!
man måste ha sporer för att svampen ska ha någon chans att börja växa över huvudtaget . inga sporer ingen svamp och sporer blidas inte magiskt i gödsel och ko-urin. blanda i typ 500-1000 svampar (hattar) i gödslet så borde det ta sig och sen så är omgivningen viktig för att svampen ska ta sig. och sen så är det viktigt att man sprider det spor-infekterade gödslet rätt årstid . typ nu skulle jag tippa på då spoerna sprids naturligt nu. sen så är det bara att vänta så kan alla gå till sina egna nya toppis ställen nästa år.
Citera
2007-09-30, 21:53
  #5487
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trippen
man måste ha sporer för att svampen ska ha någon chans att börja växa över huvudtaget . inga sporer ingen svamp och sporer blidas inte magiskt i gödsel och ko-urin. blanda i typ 500-1000 svampar (hattar) i gödslet så borde det ta sig och sen så är omgivningen viktig för att svampen ska ta sig. och sen så är det viktigt att man sprider det spor-infekterade gödslet rätt årstid . typ nu skulle jag tippa på då spoerna sprids naturligt nu. sen så är det bara att vänta så kan alla gå till sina egna nya toppis ställen nästa år.


Bra plan, men grejen är ju att när man hittat sig en bra "glänta" så behövs ju inte denna jobbiga process.
Men annars så tror jag att det kan funka faktiskt, om man spär ut gödslen. För tror det blir för starkt annars?
Citera
2007-09-30, 21:59
  #5488
Medlem
ja jag rammla ju över en del svamp när jag var ute i skogen men det var ite rätt topskivling. Tog mig en tur i dag till en hage det regna då så de var mörka. men när jag väl hitta en riktig, så förstog jag direkt vad det var jag leta efter så jag hitta i allafall 6-7st. det blev så blött och sen kom bonden med traktorn så jag åkte vidare. vad säger ni om dom, det är mina första men vill dubbel kolla så det verkligen är rätt

blöta plockade vid 11:00 tiden
"återkommer med dom om dom behövs"

efter att ha legat tills 21:00 för plåtning med bättre kamera

http://img216.imageshack.us/my.php?image=fyndqh7.jpg
Citera
2007-09-30, 22:09
  #5489
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunkan_85
ja jag rammla ju över en del svamp när jag var ute i skogen men det var ite rätt topskivling. Tog mig en tur i dag till en hage det regna då så de var mörka. men när jag väl hitta en riktig, så förstog jag direkt vad det var jag leta efter så jag hitta i allafall 6-7st. det blev så blött och sen kom bonden med traktorn så jag åkte vidare. vad säger ni om dom, det är mina första men vill dubbel kolla så det verkligen är rätt

blöta plockade vid 11:00 tiden
"återkommer med dom om dom behövs"

efter att ha legat tills 21:00 för plåtning med bättre kamera

http://img216.imageshack.us/my.php?image=fyndqh7.jpg

Om de va mörkare Å med streck längs hatten (neråt) när D va fuktiga? Så skulle jag nog vilja påstå att:
Du är helt rätt på D...? Fast med lite tvivel så låt någon annan oXå bedömma dem.

För på de flesta av mina toppisar så böjer sig hatten lite innåt längs ner, men det finns de som inte lyder riktigt Å låter bli
Citera
2007-09-30, 22:11
  #5490
Medlem
Energis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunkan_85
ja jag rammla ju över en del svamp när jag var ute i skogen men det var ite rätt topskivling. Tog mig en tur i dag till en hage det regna då så de var mörka. men när jag väl hitta en riktig, så förstog jag direkt vad det var jag leta efter så jag hitta i allafall 6-7st. det blev så blött och sen kom bonden med traktorn så jag åkte vidare. vad säger ni om dom, det är mina första men vill dubbel kolla så det verkligen är rätt

blöta plockade vid 11:00 tiden
"återkommer med dom om dom behövs"

efter att ha legat tills 21:00 för plåtning med bättre kamera

http://img216.imageshack.us/my.php?image=fyndqh7.jpg

Grattis.

Jag tycker det ser ut som toppisar men vänta tills du får mer svar.
Citera
2007-09-30, 22:16
  #5491
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energi
Grattis.

Jag tycker det ser ut som toppisar men vänta tills du får mer svar.

Precis min tanke...
1:sta intrycket va att D va rätt, men sen så vill man ju va riktigt säker på sin sak innan man ger grönt ljus.....
En ny bild lite närmare så vågar jag avgöra riktigt säkert...
Citera
2007-09-30, 22:26
  #5492
Medlem
Från D ena till det andra så hoppas moi på sol imorgon..
Mycket lättare att skörda då de syns mycket bättre med sin vitgula hatt, va fan tråkigt nu i helgen med regn Å rusk Å mörka hattar som smälte in i underlaget

Så sol tack.....
Och att jag kan sluta tidigt på jobbet
Citera
2007-09-30, 22:53
  #5493
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frazze77
Precis min tanke...
1:sta intrycket va att D va rätt, men sen så vill man ju va riktigt säker på sin sak innan man ger grönt ljus.....
En ny bild lite närmare så vågar jag avgöra riktigt säkert...

när bilden
http://img233.imageshack.us/img233/3209/bjdi9.jpg
jäkla gnäll på er 2 nöjda?

http://img223.imageshack.us/img223/369/njdellerdk1.jpg

här när de var nyplockade och mörka

http://img216.imageshack.us/img216/6871/dsc00090dp6.jpg

http://img229.imageshack.us/img229/6038/dsc00091aa4.jpg
Citera
2007-09-30, 22:57
  #5494
Medlem
Vad är det med folk och "jag vet inte hur man använder fokus på min kamera"?
Citera
2007-09-30, 23:00
  #5495
Medlem
heheh ja inte specielt kul att kolla på dåliga foton
Citera
2007-09-30, 23:05
  #5496
Medlem
Nooomys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunkan_85
när bilden
http://img233.imageshack.us/img233/3209/bjdi9.jpg

här när de var nyplockade och mörka

http://img216.imageshack.us/img216/6871/dsc00090dp6.jpg

http://img229.imageshack.us/img229/6038/dsc00091aa4.jpg

Grattis, vad jag kan se så tror jag att det är toppisar.

Citat:
Ursprungligen postat av -198
Vad är det med folk och "jag vet inte hur man använder fokus på min kamera"?

De vill inte att man ska kunna identifiera dem.. det blir mer spännade då när man äter dem : P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in