2007-08-23, 17:03
Medlem
TurboBoosts avatar
Hur är det med alternativa fyndplatser? Hittar man toppisar på annan mark än i hagar eller på golfbanor?

Vad är kriteriet för att en toppis ens ska vilja växa? Är det gödningen eller det faktum att gräset hålls efter på både golfbanorna och i hagarna (av betesdjuren)?

Jag försöker bara reflektera om det är värt att titta på vanliga gräsmattor, eller om det bara är golfbanans gräs som duger (vilket jag tycker är konstigt isf).

Why does the toppis grow? Thats the main question.. finns det nån med mer information om detta?
Citera
2007-08-23, 19:27
Bannlyst
Jag plockade i en kohage idag och hittade runt 20, men de flesta var redigt små. Sedan kom en hjord nötkreatur och jagade iväg mig, så jag fick nöja mig med mina 20 pluttsvampar och hoppas på det bästa. Jag tyckte att färgerna blev lite starkare, men det kan ha vart placeboeffekt också. Får smyga runt och plocka runt 50 instället, kanske, och hoppas på kornas välvilja.
Citera
2007-08-23, 19:29
Medlem
Algifaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboBoost
Hur är det med alternativa fyndplatser? Hittar man toppisar på annan mark än i hagar eller på golfbanor?

Vad är kriteriet för att en toppis ens ska vilja växa? Är det gödningen eller det faktum att gräset hålls efter på både golfbanorna och i hagarna (av betesdjuren)?

Jag försöker bara reflektera om det är värt att titta på vanliga gräsmattor, eller om det bara är golfbanans gräs som duger (vilket jag tycker är konstigt isf).

Why does the toppis grow? Thats the main question.. finns det nån med mer information om detta?

Golfbanor är ju ganska välskötta och jag gissar att jorden där är väldigt näringsrik och jödslad, för att det extra fina gräset ska kunna växa. Kohagar jödslas av korna och svampar är ju nedbrytare så det är väl i princip mumma för dom. Jag förstog det så att gräsmattor inte är särskilt bra eftersom toppisar behöver rota sig ganska länge. Svampen som ploppar upp är ju bara en liten del av ett gigantiskt mycel under marken. Av denna anledning blir det heller inge svamp på mark som odlas eftersom dom river upp den och därmed förstör mycelet.
Citera
2007-08-23, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinnevan
Jag plockade i en kohage idag och hittade runt 20, men de flesta var redigt små. Sedan kom en hjord nötkreatur och jagade iväg mig, så jag fick nöja mig med mina 20 pluttsvampar och hoppas på det bästa. Jag tyckte att färgerna blev lite starkare, men det kan ha vart placeboeffekt också. Får smyga runt och plocka runt 50 instället, kanske, och hoppas på kornas välvilja.

Varje dag man är ute på en trevlig toppisplocking skall man störas av dessa djur. Skulle gå till mitt smultronställe idag när jag upptäckte ett oroväckade faktum. Mängder av kreaturskit låg där mina forna toppisar växt. Dröjde inte länge innan en hel jävla hjord var efter mig och dagen var förstörd=/
Citera
2007-08-23, 19:32
Medlem
Algifaris avatar
Korna vakar svamparna, dom vet mer än man tror. Det är både bra och dåligt.
Citera
2007-08-23, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboBoost
H

Yes, jag vill också veta detta, men folk vet tydligen inte det.
Jag vill även veta vad för växter som växer på toppiställen förutom toppisar
och gräs. Men det verkar ingen veta heller.
Citera
2007-08-23, 22:02
Medlem
boxxs avatar
ett tips är att leta i får hagar, med mycket tuvor. Sen ska vädret vara mellan 5-15 + och mycket regn.

i Gällivare har jag hittat över 300 st redan efter en tre rundor.
Citera
2007-08-23, 23:02
Medlem
Dubbelespressos avatar
Ett av kriterierna är näringsrik jord, därav golfbanor där det gödslas samt gamla hästhagar och motsvarande.
Citera
2007-08-24, 02:49
Medlem
acke_banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Yes, jag vill också veta detta, men folk vet tydligen inte det.
Jag vill även veta vad för växter som växer på toppiställen förutom toppisar
och gräs. Men det verkar ingen veta heller.

eh? vad brukar växa på golfbanor, ängar och kohagar på hösten?
Citera
2007-08-24, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acke_banan
eh? vad brukar växa på golfbanor, ängar och kohagar på hösten?
I kohagar kan det t.ex. växa nestlor, hundkex, klöver iaf på sommaren
Citera
2007-08-24, 08:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
I kohagar kan det t.ex. växa nestlor, hundkex, klöver iaf på sommaren

Du, ett tips ska du få! Jag har aldrig (läs: verkligen aldrig) hittat en toppis på mark med klöver. Klövern kan växa precis brevid, även i stora mängder, men toppisen vill inte växa där klövern fått fäste.

Jag hade en liten plätt, 4X6 meter, där jag plockade sjuhundra toppisar på tre rundor (för en herrans massa år sedan). Mikrobiotopen såg ut som följer, "vanligt gräs", svingelgräs, mossa, utseendet var "tuvigt". Precis brevid växte det klöver till förbannelse, toppisfynden upphörde alltid precis när jag kom till klövergränsen.

Det bästa för en toppis verkar vara; mossa på backen (vid tuvornas bas), blandade grässorter, fuktigt klimat + avsaknad av klöver....

Min privata observation bara, behöver verkligen inte stämma bara för att jag har upplevt det så.

Happy Hunting!
Citera
2007-08-24, 12:59
Medlem
Krafses avatar
Jag var ute i skogen igår och hittade lite andra svampar på mossa. Får se när toppisarna kommer. Tänkte dra till ett ställe med mycket vatten i marken och öppna ytor, kan funka bra.

1986 inlägg 1986 is the shit alltså!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in