2009-09-23, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonten
Plockade dom på ca. 1 timme idag.

Tack för heads up grabbar!

Vilket del av landet och kust eller inland ?
Citera
2009-09-23, 23:21
Medlem
youlaugh.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dynamit-kisen
Nej, inte som i baksmälla. Men man kan ha lite lite afterglow när man vaknar. T.ex har det hänt att bokstäverna i fysikboken rört sig lite på första lektionen. Men inget dåligt med det, var roligare att se på än läraren

Detta kan nog vara individuellt dock, mina bokstavsrörelser kan vara placebo eller nått, vad vet jag. Men som sagt inget illamående eller så.

Sådär har hänt mig också, att saker gärna vill röra på sig dagen efter.
Citera
2009-09-24, 06:30
Medlem
TurboBoosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psilofon
Slappna av..
Jag törs inte för jag har hört att när nackmusklerna slappnar av kan man bryta nacken och dö utan förvarning. Så jag går runt och spänner mig hela tiden, även i sömnen.
Citera
2009-09-24, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Jag hörde av en bekant att du måste närma dig ett toppisställe med rätt avsikter. Om du närmar dig stället med fel avsikter så kommer svamparna att gömma sig.

När du lämnar stället så får du inte vända dig om. Om du vänder dig om så finns inte det några svampar när du återvänder.
Haha. Klockrent
Citera
2009-09-24, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboBoost
Jag törs inte för jag har hört att när nackmusklerna slappnar av kan man bryta nacken och dö utan förvarning. Så jag går runt och spänner mig hela tiden, även i sömnen.

HAHA
Du har ju humor
Citera
2009-09-24, 14:25
Medlem
Dipsters avatar
är detta toppisar?

http://img188.imageshack.us/gal.php?g=dsc0482ha.jpg

är rätt ny inom svamp plocknings grenen och har varit ute på min första toppis letar runda och detta är vad jag kunde hitta som jag tycker liknar toppisar men som oerfaren så vill jag helst vänta med att göra något tills jag har fått svar på vad för svamp det är om inte toppisar

Dom är plockade i skåne om det gör någon skillnad
Citera
2009-09-24, 14:32
Medlem
Coldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dipster

är rätt ny inom svamp plocknings grenen och har varit ute på min första toppis letar runda och detta är vad jag kunde hitta som jag tycker liknar toppisar men som oerfaren så vill jag helst vänta med att göra något tills jag har fått svar på vad för svamp det är om inte toppisar

Själv tvivlar jag starkt på att det är toppisar. Men lämnar det utlåtande till en expert.
Citera
2009-09-24, 14:36
Medlem
Dipsters avatar
jag börjar få mina tvivel också men man hoppas ju att det är vad man hittat. alla låg och gömde sig gott i gräset utanför en äng/hage med kor i. har inte hittat något lila på insidan av dom men dom verkar samtidigt rätt unga. stjälken går att vrida 180 grader utan problem inga tecken på att brytas. och vissa av dom har en lite mer karakteristik knopp men inte såpass att man vill säga rakt ut att det är en riktig "nipple"
Citera
2009-09-24, 14:55
Medlem
empo_glads avatar
Citat:
jag börjar få mina tvivel också men man hoppas ju att det är vad man hittat. alla låg och gömde sig gott i gräset utanför en äng/hage med kor i. har inte hittat något lila på insidan av dom men dom verkar samtidigt rätt unga. stjälken går att vrida 180 grader utan problem inga tecken på att brytas. och vissa av dom har en lite mer karakteristik knopp men inte såpass att man vill säga rakt ut att det är en riktig "nipple"

Kolla om dom får lite blå/lila färg längst ner på foten när dom torkar
Citera
2009-09-24, 14:57
Medlem
Dipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empo_glad
Kolla om dom får lite blå/lila färg längst ner på foten när dom torkar

Plockade dom igår och la dom på torken idag. kommer det blålilla bestå i sådanafall ? eller är det något som kommer under en viss tid och försvinner sedan?

I övrigt är det någon som lyckats hitta toppisar i Helsingborgs regionen ännu?
Senast redigerad av Dipster 2009-09-24 kl. 15:00.
Citera
2009-09-24, 16:49
Medlem
jontens avatar
svarta toppisar

Hej igen!

Hittade en del svarta toppisar som ni ser på bilden, går de att äta? http://i35.tinypic.com/2v1w8wo.jpg

(Om inte: går det kanske att koka dom för o döda eventuella bakterier (göra the) och sedan frysa ner till isbitar för att döda ännu mer bakterier? Eller annan metod?)

Och för att vi alla gillar bilder, dagens skörd: http://i36.tinypic.com/2s97q7n.jpg
Citera
2009-09-24, 17:09
Medlem
singularitets avatar
Citat:

Jag tvivlar också på att det är toppisar. Man tycker att någon borde ha mer "nipple". Och dessutom så borde du ha hittat inne i hagen. Om du hittade i högt gräs, typ slåtteräng som inte blivit skördad, så är det nog inte toppisar. Som sagt du borde ha hittat svampar med mer tydligare "bröstvårtor" inne i hagen eller precis i kanten på hagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in