2013-08-30, 23:59
  #19453
Medlem
Nu börjar det i alla fall sätta bra fart på växandet i dalarna! Misstänker att de små liven mådde bra av regnskuren som kom igår, för idag hittade jag cirka 30 svampar på bara en knapp timme. På samma ställe som jag för någon vecka sen hittade typ 3...
Citera
2013-08-31, 00:24
  #19454
Medlem
Alkoholistens avatar
Gått en tur idag utan lycka. Dock kom det regn idag så hoppas på mer.

Dock undrar jag lite hur dom växer.

Hur är det med fotbollsplaner? Stora backar/kullar?
Eller kanske parker? Där dom klipper gräs, kan det finnas där?
Finns inte någon direkt äng här i närheten. Dock många rensade vägar i skogen. Alltså där man skövlat en väg på kanske 7 meters bredd rätt igenom. Kan det finnas där? Ser att det växer lite svampar här och var dock inga toppisar.
Citera
2013-08-31, 09:40
  #19455
Medlem
Fler i Skåne som väntar på toppisarna?

Vaknade sju idag, var 16.1 grader, än för varmt men orkar inte vänta!

Ska ut o på jakt igen.
Citera
2013-08-31, 09:53
  #19456
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkoholisten
Hur är det med fotbollsplaner? Stora backar/kullar?
Eller kanske parker? Där dom klipper gräs, kan det finnas där?
Finns inte någon direkt äng här i närheten. Dock många rensade vägar i skogen. Alltså där man skövlat en väg på kanske 7 meters bredd rätt igenom.

Gräsmattor, parker, fotbollsplaner? Ja, absolut!

Röjd väg genom skogen? Mindre troligt.
Citera
2013-08-31, 10:54
  #19457
Medlem
Ser inte ut som toppis, men osäker. Nån poäng i att käka dem?

http://i42.tinypic.com/6te2b5.jpg
Citera
2013-08-31, 11:04
  #19458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Budmaude
Ser inte ut som toppis, men osäker. Nån poäng i att käka dem?

http://i42.tinypic.com/6te2b5.jpg

Nej! Ät INGEN svamp som du inte är 100% säker på vad det är för något! Svamparna på bilden ser inte ut om toppisar, foten är för rak och tjock i förhållande till hatten och hatten har fel form.
Citera
2013-08-31, 11:07
  #19459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wookiedoodle
Nej! Ät INGEN svamp som du inte är 100% säker på vad det är för något! Svamparna på bilden ser inte ut om toppisar, foten är för rak och tjock i förhållande till hatten och hatten har fel form.

Tack.
Citera
2013-08-31, 16:45
  #19460
Medlem
http://m997.photobucket.com/albumview/albums/kimzter0/mms_img-374054476_zpse34bf265.jpg.html?o=0

Vad har jag funnit för gött?
Första gången jag letat så efter några timmar i hagen kändes detta som en en god skörd oavsett vad det nu är..
Å
Funderar på att åka upp på berget vi har i närheten och söka..bör vara kyligare och finnas större chans att finna toppisar?
Citera
2013-08-31, 17:23
  #19461
Medlem
Var ute och leta idag i lokala kohagen och det var väldigt torrt så svampen kanske inte växer så bra än för hittade typ ingen som jag tyckte stämde överens med bilder jag sett förut. Första gången jag plockar så är väl inte något proffs precis heller men ändå. Bor i Västerbotten och har varit rätt kallt nu sista veckan så tycker de borde ha kommit.

Den svamp jag hittade som var mest lik tog jag iaf bild på men har inga större förhoppning
https://anonfiles.com/file/8f12a0c0b82fe61358beceb05b3a59c7
https://anonfiles.com/file/b582324a85c860bf2a7ab5a22381a5bb
Citera
2013-08-31, 17:27
  #19462
Medlem
permafrieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimzter
http://m997.photobucket.com/albumview/albums/kimzter0/mms_img-374054476_zpse34bf265.jpg.html?o=0

Vad har jag funnit för gött?
Första gången jag letat så efter några timmar i hagen kändes detta som en en god skörd oavsett vad det nu är..
Å
Funderar på att åka upp på berget vi har i närheten och söka..bör vara kyligare och finnas större chans att finna toppisar?

Den i mitten längst ner kanske. Omöjligt att avgöra på den bilden.
Citera
2013-08-31, 17:28
  #19463
Medlem
permafrieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakk2
Var ute och leta idag i lokala kohagen och det var väldigt torrt så svampen kanske inte växer så bra än för hittade typ ingen som jag tyckte stämde överens med bilder jag sett förut. Första gången jag plockar så är väl inte något proffs precis heller men ändå. Bor i Västerbotten och har varit rätt kallt nu sista veckan så tycker de borde ha kommit.

Den svamp jag hittade som var mest lik tog jag iaf bild på men har inga större förhoppning
https://anonfiles.com/file/8f12a0c0b82fe61358beceb05b3a59c7
https://anonfiles.com/file/b582324a85c860bf2a7ab5a22381a5bb

Inte toppis tyvärr
Citera
2013-08-31, 17:31
  #19464
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av permafried
Den i mitten längst ner kanske. Omöjligt att avgöra på den bilden.
Hittade alla på samma ställe.. Men låter dom torka och letar vidare tills man är safe..tack för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in