2010-10-06, 13:47
Medlem
Acronyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djungel
Det har väl legat runt 14 på dagarna till runt 8 på nätterna men det står på en vädersite att temperaturen ska sjunka till 2 grad på natten därför blir jag lite bekymrad kan tillägga att jag har en del hagar och golfbanor men ingen jag fått det bekräftat att det finns toppisar på, eftersom vädret varit som det varit och för att jag är ny inom det här.

Aight, låter ju optimalt, skulle råda dig att kolla golfbanorna först, i ruffen, gärna i backar om det finns några, där brukar jag hitta mest.. Hagar är mera jobb i letandet och ofta mindre belöning..

Akta dig för golfarna bara

2 grader om natten är inte farligt, så länge det inte blir frost är det lugnt, och dem brukar klara en-två nätters frost med.
Citera
2010-10-06, 13:49
Medlem
Acronyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdf011
Har du själv hittat i/runt tuvor? Jag har hittat på andra ställen, men kan inte minnas att jag funnit i en tuva. Bara läst om det och sett på bild.
Dem växer ofta utanför tuvorna med, men det brukar alltid finnas några extra fina i tuvorna.

Längre gräs = längre toppisar.
Citera
2010-10-06, 13:54
Medlem
Tack så mycket för tipsen! Ska regna imorgon hela dagen så det borde blir perfekt att ge sig ut tidigt på lördag morgon och ta en heldag och finkamma alla golfbanor och hagar som jag känner till en fråga till när du menar ruffen, menar du där gräset är runt 15-20cm? eller menar du där det är runt 5-10cm högt dvs utanför fairway? tack för svaren!
Citera
2010-10-06, 14:01
Medlem
Acronyms avatar
Citat:
Tack så mycket för tipsen! Ska regna imorgon hela dagen så det borde blir perfekt att ge sig ut tidigt på lördag morgon och ta en heldag och finkamma alla golfbanor och hagar som jag känner till en fråga till när du menar ruffen, menar du där gräset är runt 15-20cm? eller menar du där det är runt 5-10cm högt dvs utanför fairway? tack för svaren!

Skulle först och främst kolla 5-10cm ställena, där brukar jag hitta mest, 15-20cm funkar fint det med, men det blir jobbigare att hitta dem.
Citera
2010-10-06, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdf011
Har du själv hittat i/runt tuvor? Jag har hittat på andra ställen, men kan inte minnas att jag funnit i en tuva. Bara läst om det och sett på bild.
Det här är andra året jag letat svamp och jag kan lugnt säga att stora grästuvor ger mycket bättre skörd än ko- eller fårhagar. Ge er ut i det höga gräset om ni vill hitta mycket är mitt tips!
Citera
2010-10-06, 14:08
Medlem
Tack så mycket! Då får man ju tagga upp sig och plugga identifiering nu så man är redo! Hoppas på jackpot så jag och min flickvän har något roligt att göra ett par tråkiga höst/vinter kvällar framöver
Citera
2010-10-06, 14:11
Medlem
Acronyms avatar
Citat:
Tack så mycket! Då får man ju tagga upp sig och plugga identifiering nu så man är redo! Hoppas på jackpot så jag och min flickvän har något roligt att göra ett par tråkiga höst/vinter kvällar framöver
Tålamod är det viktigaste, för dem finns där ute.

Och seriöst, akta dig för golfare, folk är mer insatta än vad man tror.

Good luck!
Citera
2010-10-06, 14:22
Medlem
Tack! hehe! Har tänkt att jag ska plocka upp alla bollar jag hittar och om någon undrar vad i helvete jag håller på med så är det bara att kasta några bollar åt dom och säga varsågod så lär dom snarare tycka att det är trevligt än otrevligt och om någon för för sig att ringa polisen så är det bara att dumpa eventuell skörd på ett bra ställe och hänvisa till allemansrätten som även borde gälla på en golfbana(?)
Citera
2010-10-06, 14:50
Medlem
pallarintes avatar
Hur är läget i centrala skåne just nu?
Citera
2010-10-06, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pallarinte
Hur är läget i centrala skåne just nu?

Inte ett skit, nog för torrt. letat hur mkt som hellst i alla tänkbara hagar och ängar, och gräsmattor och fotbollsplaner. finns fan inget
Citera
2010-10-06, 15:58
Medlem
snakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremegrinder
Hagar (gärna där det går djur) eller välgödda gräsmattor (typ golfbanor)
Gärna en fin mix av mossa/gräs och förekomst av grästuvor, de växer gärna i och omkring dessa tuvor.

Vart det nu finns en hage i Göteborg... Nej men tack!
Citera
2010-10-06, 17:50
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Imorn ska det tydligen regna under eftermiddan samt fredag förmiddag så man kan hoppas på lite svamp på fredag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in