Citat:
Ursprungligen postat av Subspecies
Angående James Kelly, hur många utav morden tror du han utförde i sådana fall? Tycker hela historien är intressant. Med hans fru och övriga offer inräknade, skulle antalet offer kunna bli tio till antalet, där det sista, Carrie Brown, hade ett X (nr. 10) inskuret på kroppen. Där det brister lite för mig är att jag är tveksam till om han verkligen utförde alla fem (sex om man räknar med hans fru) morden i London; och om han inte gjorde det, så väcker X:et på Browns kropp nya frågor. Som jag nämnde tidigare känns det hela lite för bra. Men samtidigt kan jag inte låta bli att slås av hur väl många saker stämmer in, sett till James Kellys tidslinje och diverse mord utförda där han befann sig – detta inte bara i London.
Mary Nichols, Annie Chapman, Catharine Eddowes var definitivt Jacks offer, tror jag. Även Mary Kelly tror jag kan härledas till samme man. Vore Nichols det första offret (andra om man tror det var James Kelly, men ändå det första av sitt slag), så förväntar jag mig åtminstone vissa avvikelser, så där ser jag inga konstigheter. Att Mary Kelly dödades så pass annorlunda tror jag beror till största del att det skedde inomhus denna gången, även om många förkastar den teorin. Han hade ju ändå inte mördat speciellt många, så någon form av experimenterande borde ju fortfarande pågå. Elizabth Stride är jag dock inte lika säker på om hon verkligen för offer för Jack.
Mary Nichols, Annie Chapman, Catharine Eddowes var definitivt Jacks offer, tror jag. Även Mary Kelly tror jag kan härledas till samme man. Vore Nichols det första offret (andra om man tror det var James Kelly, men ändå det första av sitt slag), så förväntar jag mig åtminstone vissa avvikelser, så där ser jag inga konstigheter. Att Mary Kelly dödades så pass annorlunda tror jag beror till största del att det skedde inomhus denna gången, även om många förkastar den teorin. Han hade ju ändå inte mördat speciellt många, så någon form av experimenterande borde ju fortfarande pågå. Elizabth Stride är jag dock inte lika säker på om hon verkligen för offer för Jack.
Mordet på Stride avviker något från resten av brotten, och kan ha varit en helt annan mördare.
Whitechapel var ju inte världens trevligaste kvarter under tiden för morden, och det borde rimligtvis ha strukit omkring en jävla massa skumma typer där.
Typer som vissa av dem antagligen var kapabla till att begå dylika brott.
Vidare så håller jag också med dig angående Mary Kelly.
Man kan ju utgå att mördaren kände sig extremt mycket tryggare inomhus.
Han visste gissningsvis att han kunde arbeta relativt ostört och gå loss på offret utan att behöva oroa sig för att bli upptäckt.
Även mordet på Mary Kelly avviker ju från de övriga just pga brutaliteten, men jag tror ändå att det är Jack som var i farten där.
Vad gäller James Kellys eventuella inblandning i morden, och exakt vilka han i så fall mördade är rätt svårt att sia om.
Jag tycker personligen att både Kellys och Tumbletys profiler är extremt intressanta i sammanhanget.
Båda dessa individer borde tveklöst ha varit Metropolitan Police och Scotland Yards huvudmisstänkta.
ja..Glenns bok är väl den bästa ( och även den enda såvitt jag vet) som skrivits på svenska. översättningen av Rumelows bok finns ju men är faktamässigt en aning föråldrad. det bästa med boken tycker jag är historiebeskrivningen av East End. han tar ju även upp tänkbara kandidater och där forskas det ju intensivt fortfarande.