2009-11-20, 19:45
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subspecies
Angående James Kelly, hur många utav morden tror du han utförde i sådana fall? Tycker hela historien är intressant. Med hans fru och övriga offer inräknade, skulle antalet offer kunna bli tio till antalet, där det sista, Carrie Brown, hade ett X (nr. 10) inskuret på kroppen. Där det brister lite för mig är att jag är tveksam till om han verkligen utförde alla fem (sex om man räknar med hans fru) morden i London; och om han inte gjorde det, så väcker X:et på Browns kropp nya frågor. Som jag nämnde tidigare känns det hela lite för bra. Men samtidigt kan jag inte låta bli att slås av hur väl många saker stämmer in, sett till James Kellys tidslinje och diverse mord utförda där han befann sig – detta inte bara i London.

Mary Nichols, Annie Chapman, Catharine Eddowes var definitivt Jacks offer, tror jag. Även Mary Kelly tror jag kan härledas till samme man. Vore Nichols det första offret (andra om man tror det var James Kelly, men ändå det första av sitt slag), så förväntar jag mig åtminstone vissa avvikelser, så där ser jag inga konstigheter. Att Mary Kelly dödades så pass annorlunda tror jag beror till största del att det skedde inomhus denna gången, även om många förkastar den teorin. Han hade ju ändå inte mördat speciellt många, så någon form av experimenterande borde ju fortfarande pågå. Elizabth Stride är jag dock inte lika säker på om hon verkligen för offer för Jack.

Mordet på Stride avviker något från resten av brotten, och kan ha varit en helt annan mördare.
Whitechapel var ju inte världens trevligaste kvarter under tiden för morden, och det borde rimligtvis ha strukit omkring en jävla massa skumma typer där.
Typer som vissa av dem antagligen var kapabla till att begå dylika brott.

Vidare så håller jag också med dig angående Mary Kelly.
Man kan ju utgå att mördaren kände sig extremt mycket tryggare inomhus.
Han visste gissningsvis att han kunde arbeta relativt ostört och gå loss på offret utan att behöva oroa sig för att bli upptäckt.
Även mordet på Mary Kelly avviker ju från de övriga just pga brutaliteten, men jag tror ändå att det är Jack som var i farten där.

Vad gäller James Kellys eventuella inblandning i morden, och exakt vilka han i så fall mördade är rätt svårt att sia om.
Jag tycker personligen att både Kellys och Tumbletys profiler är extremt intressanta i sammanhanget.
Båda dessa individer borde tveklöst ha varit Metropolitan Police och Scotland Yards huvudmisstänkta.
Citera
2009-11-21, 02:18
Medlem
Elisabeth Stride var ju svenska. Född 1843 som Elisabet Gustafsdotter i Torslanda utanför Göteborg. Levde tydligen som prostituerad i Göteborg innan hon emigrerade till England ca 1865. Gifte sig några år senare med denne Stride. Hon hade viss kontakt med svenska kyrkan i London.
Det finns en bok på svenska av Birgitta Leufstadius, "Jack the Rippers tredje offer". Intressant men det är tunnt med fakta omkring Elisabeth Stride så mycket är spekulation i boken.
Citera
2009-11-21, 20:48
Medlem
Subspeciess avatar
På tal om Jacks möjliga offer, är det någon som vet om det rådde några oenigheter mellan utredarna i fallet angående vilka som verkligen fallit offer för Jack? Frågan innefattar såväl de fem i London (gärna också misstänktas tidigare offer), samt de som skedde i USA efteråt, som idag påstås vara utförda utav (bl.a.) James Kelly. Skulle vara högst intressant att veta vad de själva tyckte och tänkte.
Citera
2009-11-30, 21:54
Medlem
Jag har läst en hel del inom ämnet ifrån många som lagt ned ordentligt med tid för att studera ämnet. Den jag tycker har rimligast förklaring är John Douglas (Före detta FBI Profiler, för er som inte vet). Han applicerar moderna "profilingverktyg" för att komma fram till de rimligaste misstänkta är "David Cohen" (David Cohen ska tydligen ha varit den tiden John Doe) eller "Aaron Kosminski".

Douglas böcker rekommenderas varmt
Citera
2009-12-01, 16:03
Bannlyst
Har en egen teori att det var apostollis mingelious.
Citera
2009-12-01, 20:31
Medlem
William Hainess avatar
Jag tror det var någon som polisen inte misstänkte. En helt ordinär person som lyckades manipulera hela sin omgivning och som möjligtvis flyttade eller avled efter det sista mordet.
Citera
2009-12-03, 21:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subspecies
Har redan sökt, samt funnit just den tråden, men jag tyckte inte att infallsvinkeln var riktigt densamma, då den där mestadels tycks behandla böcker i ämnet.
Den är alldeles tillräckligt densamma. När det gäller mord som är mer än hundratjugo år gamla är det ju lite ont om överlevande ögonvittnen, så man är rätt hänvisad till litteraturen under alla förhållanden.

Tråd Jack the ripper - vem tror ni det var? sammanfogad med huvudtråden.
/Hjälpmod.
Citera
2009-12-03, 22:04
Medlem
månss avatar
Nästa nummer av Misstänkt ska ta upp detta ämne. Bl.a ska man ha träffat en svensk släkting till ett av offren. Säkert inget nytt för er redan insatta..
Citera
2010-02-10, 00:33
Bannlyst
Har precis köpt och läst de första 100 sidorna av Glenn Lauritz Anderssons "Jack Uppskäraren - Kriminalfall och Legend". GLA har även skrivit boken om Dagmar Koefoed och är, efter vad jag förstått, semi-aktiv här på forumet under eget namn (sett honom i Krimhistoria åtminstone).

Nån annan som läst den? Vad tycker ni om boken? Väntar själv med att uttala mig tills jag plöjt igenom hela.

// Roger P.
Citera
2010-02-10, 06:22
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Har precis köpt och läst de första 100 sidorna av Glenn Lauritz Anderssons "Jack Uppskäraren - Kriminalfall och Legend". GLA har även skrivit boken om Dagmar Koefoed och är, efter vad jag förstått, semi-aktiv här på forumet under eget namn (sett honom i Krimhistoria åtminstone).

Nån annan som läst den? Vad tycker ni om boken? Väntar själv med att uttala mig tills jag plöjt igenom hela.

// Roger P.

hej Roger!

jasså..du lever? ja..Glenns bok är väl den bästa ( och även den enda såvitt jag vet) som skrivits på svenska. översättningen av Rumelows bok finns ju men är faktamässigt en aning föråldrad. det bästa med boken tycker jag är historiebeskrivningen av East End. han tar ju även upp tänkbara kandidater och där forskas det ju intensivt fortfarande.
Citera
2010-02-10, 06:25
Medlem
Bugslife.s avatar
Läst boken och gillade den. Har har verkligen satt sig in i fallet.
Citera
2010-02-10, 08:50
Medlem
en fråga om vi här på FB skulle spekulera i en egen profilering om J,T,R så skulle jag iallafall gissa på att hans/hennes mamma var prostituerad eftersom han riktade sin ilska mot dom. Skulle också gissa på att han hade en dålig uppväxt och att skära ut livmodern på offren var en enligt han en "barmhärtighets" gärning mot barn till prostituerade eller något sånt.

jag spekulerar bara på det jag har läst här på forumet. Men tycker att det borde vara konstigt att ta ut livmodern på någon utan anledning eller hat.:P

Första inlägget här på FB samt nyvaken så översikt med grammatiska fel tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in