2011-08-06, 17:19
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
För inte så länge sedan nämnde man att man via DNA-tester kunde fastställa vem den riktiga mördaren var. Men nu behövs det tydligen inte längre, handstil verkar räcka.
Citera
2011-08-06, 19:14
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine.Atrebatum
För inte så länge sedan nämnde man att man via DNA-tester kunde fastställa vem den riktiga mördaren var. Men nu behövs det tydligen inte längre, handstil verkar räcka.
Va?
Länkar!
Citera
2011-08-06, 19:22
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine.Atrebatum
Håller DNA så länge?
Citera
2011-08-06, 19:43
Medlem
William Hainess avatar
Man har tidigare försökt hitta DNA på bland annat plagg som sägs tillhöra brottsoffren, men ännu så har man inte kommit fram till något.
Citera
2011-08-06, 21:25
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Va?
Länkar!

Nu när jag dubbelkollade så kändes inte källorna så trovärdiga, då det var just diverse hobbyforskar-forum som nämnde det. Men jag har för mig att jag läste det i någon tidning, ge mig ltie tid så kanske jag kan hitta någon artikel som nämner det.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Håller DNA så länge?

Det rörde sig om just DNA-kloning, hur aktuellt det är vill jag inte yttra mig om. Det rör sig alltså om avancerad, möjligen framtida DNA-teknologi som gör det möjligt.
Citera
2011-08-07, 11:18
Medlem
Omarsels avatar
Är inte särskilt insatt i ämnet, men jag såg ett avsnitt i dokumentärserien Mystery files där det trovärdigt lades fram indicier som pekade ut den judiske affärsmannen och slaktaren Jacob Levy trolig gärningsman.

Han bodde nära brottsplatserna, skulle som slaktare inte dragit uppmärksamhet till sig med blod på kläderna, hade anatomikunskaper, hade syfilis som han dog av 1891, misskötte sitt jobb och vandrade på gatorna på nätterna, var mycket kort som ett vittne nämnt, kände sannolikt den judiske slaktaren Joseph Levy som i egenskap av eventuellt vittne inte samarbetade väl med polisen.

Det läggs ju dock alltid fram fakta som talar för en bestämd teori i sådana tv-program. Är det någon som sett avsnittet eller är påläst om Jacob Levy och som känner till andra fakta som talar mot utpekandet?
Senast redigerad av Omarsel 2011-08-07 kl. 11:29.
Citera
2011-08-07, 15:22
Medlem
William Haines: den spanska boken diskuteras här:
http://forum.casebook.org/showthread.php?p=185944#post185944

Citat:
Ursprungligen postat av Omarsel
Är inte särskilt insatt i ämnet, men jag såg ett avsnitt i dokumentärserien Mystery files där det trovärdigt lades fram indicier som pekade ut den judiske affärsmannen och slaktaren Jacob Levy trolig gärningsman.

Han bodde nära brottsplatserna, skulle som slaktare inte dragit uppmärksamhet till sig med blod på kläderna, hade anatomikunskaper, hade syfilis som han dog av 1891, misskötte sitt jobb och vandrade på gatorna på nätterna, var mycket kort som ett vittne nämnt, kände sannolikt den judiske slaktaren Joseph Levy som i egenskap av eventuellt vittne inte samarbetade väl med polisen.

Det läggs ju dock alltid fram fakta som talar för en bestämd teori i sådana tv-program. Är det någon som sett avsnittet eller är påläst om Jacob Levy och
som känner till andra fakta som talar mot utpekandet?

Jag tror problemet med Levy först och främst är att bevisen mot honom är rätt svaga. Sen det här med syfilisen, jag förstår att man kan tänka att han ville hämnas på prostituerade efter att ha fått sjukdomen den vägen men många hävdar tvärtom att det är det starkaste tecknet på att Levy inte var Jack the ripper. Om han dog av syfilis 1891 måste han nämligen ha varit väldigt illa däran 1888 och frågan är om han skulle ha varit kapabel till brotten då.
Citera
2011-12-15, 17:26
Medlem
DigitalCucumbers avatar
Kollar runt lite på Casebook.org och undrar en sak om James Kelly. Har läst här i tråden lite och förstått att han är en av de mest troliga till att vara mördaren, men han åkte till Frankrike 1888 och kom hem 1892 ? Varför är han då misstänkt ? Är uppgifterna om Frankrike felaktiga? :/
Citera
2012-01-02, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalCucumber
Kollar runt lite på Casebook.org och undrar en sak om James Kelly. Har läst här i tråden lite och förstått att han är en av de mest troliga till att vara mördaren, men han åkte till Frankrike 1888 och kom hem 1892 ? Varför är han då misstänkt ? Är uppgifterna om Frankrike felaktiga? :/

James Kelly åkte med en båt som hette Zaandam från Rotterdam och anlände till New York den 7 oktober 1890. Några månader senare börjar liknande mord inträffa i New York, den första mördade i Usa hette Carrie Brown.
Citera
2012-03-27, 06:07
Medlem
Necroshadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emans
James Kelly åkte med en båt som hette Zaandam från Rotterdam och anlände till New York den 7 oktober 1890. Några månader senare börjar liknande mord inträffa i New York, den första mördade i Usa hette Carrie Brown.

Det är faktiskt en mycket intressant teori du lägger fram här!

Trots allt så tror jag att Jack the Ripper var Aaron Kosminski, den polska juden som emigrerade till England 1882 då endast 17 år gammal. Han arbetade som frisör om jag inte minns fel, och den här mannen var grovt psykiskt sjuk kan jag tala om för dig.

Han hatade kvinnor, speciellt prostituerade. Denne man omnämns även i några av breven som skrevs till polisen, och han hade tydligen arresterats förut för våld mot kvinnor. Det som slår hål på mina anklagelser mot honom är att offren för Jack var väldigt professionellt uppskurna då organ hade plockats ut helt perfekt, och varför skulle en frisör ha nytta utav anatomi?

En slaktare, en obducent eller en läkare skulle jag tro på i annat fall. Mest troligen obducenten eftersom att Jack påstod sig varit under polisens näsa hela tiden fastän de inte kunde "se ur boxen". Med tanke på extrem skicklighet med kniven så pekar även det mot obducenten.

Och med tanke på att han skrev i ett av sina brev (har för mig att det var i "From Hell") att han älskade sitt jobb så pekar det återigen mot en obducent. Jack var en psykopat, det var ingen tvekan om saken, och som obducent fick han chansen att i lugn och ro bevittna sina "verk". Som en konstnär som just målat färdigt en tavla, han måste känt samma stolthet när han såg liken på bårhuset. För honom var morden kanske som en konst? Kniven var hans pensel och kvinnornas kroppar hans dukar.

Han påstod sig även ha samlat kroppsdelar i burkar och konserverat dem, och på den tiden var det enbart läkare och annan vårdpersonal som hade tillgång till dessa typer av burkar och "konserveringsmedel".

Vad tror du om mina teorier? Låter de vettiga?
Citera
2012-03-27, 06:10
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necroshadow
Vad tror du om mina teorier? Låter de vettiga?

Nej, tyvärr. Det går inte att bevisa att JTR låg bakom något av breven. Du gör samma misstag som många andra.
Citera
2012-03-28, 15:33
Medlem
Necroshadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Nej, tyvärr. Det går inte att bevisa att JTR låg bakom något av breven. Du gör samma misstag som många andra.

Jag kanske glömde att skriva det, men jag är ganska säker på att någon journalist låg bakom en del utav breven för att få sälja rubriker. Men breven är skrivna på väldigt dålig engelska, så det börjar lukta lite jude.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in