2007-03-07, 12:57
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian
Jag finner det intressant att just detta fall, bland världens alla seriemördare har fascinerat så många - och fortsätter att göra det ännu idag?

Det beror nog på kombinationen "hemskt namn" (med största sannolikhet påhittat av en driftig journalist), "aldrig fångad" och - sist men inte minst - att morden begicks i det viktorianska London (för tankarna till dimmiga nätter, Sherlock Holmes-mysterier, etc, etc). Om mannen kallats för Whitechapel Murderer, eller om han verkat i exempelvis Newcastle, tror jag inte att intresset varit lika stort.

Citat:
Lite paranormalvinkel, om någon mot förmodan är intresserad..
Har vi Elisabeth Stride i nuvarande upplaga på forumet?
http://www.flashback.org/showpost.php?p=5113815&postcount=507

Hehe, där ser man. Kanske den reinkarnerade uppskäraren själv läser i den här tråden?
Citera
2007-03-08, 00:11
Medlem
Imzadis avatar
Har fascinerats av Jack länge. Köpte nyligen en bok om massmördare och han finns med så klart. Måste ta och börja läsa den snart.

Var och tatuerade mig idag och kollade i lite böcker. I en såg jag en tatuering av Jack och ett offer på en mans hela rygg och en del av rumpan tror jag. Var tvungen att ta en bild av bilden för det var en grymt bra tatuering. Boken var polsk så jag vet inte vad det stod.
Citera
2007-03-08, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Imzadi
Har fascinerats av Jack länge. Köpte nyligen en bok om massmördare och han finns med så klart. Måste ta och börja läsa den snart.

Var och tatuerade mig idag och kollade i lite böcker. I en såg jag en tatuering av Jack och ett offer på en mans hela rygg och en del av rumpan tror jag. Var tvungen att ta en bild av bilden för det var en grymt bra tatuering. Boken var polsk så jag vet inte vad det stod.
Upp med bilden!!
Citera
2007-03-09, 14:39
Medlem
Intressant att läsa vad ni som är insatta i fallet skriver. Själv är jag mycket intresserad av seriemördare, men har trots det aldrig riktigt fastnat för JtR. Mest för att det som skrivs är just antaganden och gissningar. Iaf är det svårt att inte fascineras av hela historien.

Jag var på en London Walk i höstas, där man gick "i JtRs fotspår.". Ganska intressant, men jag tror att jag valde fel guide. Men visst pirrade det lite i magen när man gick genom mörka gränder en mörk höstkväll. Det jag tänkte fråga var om någon läst Donald Rumbelow - The Complete Jack The Ripper. Det var nämligen han som var guide och han krängde böcker som fan efteråt. Givetvis var jag dum nog att köpa en. Nu är frågan: är den värd att läsa?

För övrigt kan jag rekommendera att gå Jack The Ripper-walken. Men jag tror ni bör välja någon annan guide än just Rumbelow.
http://www.walks.com
Citera
2007-03-10, 17:51
Bannlyst
Citat:
Lite paranormalvinkel, om någon mot förmodan är intresserad..
Har vi Elisabeth Stride i nuvarande upplaga på forumet?
http://www.flashback.org/showpost.php?p=5113815&postcount=507
Det där ska vi inte tro för mycket på om jag får bestämma.

Apropå Elisabeth Stride (Elisabeth Gustafsdotter) som blev Jacks tredje offer så finns det en fördjupande bok om henne, Birgitta Leufstadius Jack the Rippers tredje offer. (ISBN: 91-86424-36-X). Den är jag lite sugen på att skaffa.

Bildexempel:
http://www.tradera.com/auction/aid_37781462

// Roger P.
Citera
2007-03-11, 12:12
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zodiac
Intressant att läsa vad ni som är insatta i fallet skriver. Själv är jag mycket intresserad av seriemördare, men har trots det aldrig riktigt fastnat för JtR. Mest för att det som skrivs är just antaganden och gissningar. Iaf är det svårt att inte fascineras av hela historien.

Jag var på en London Walk i höstas, där man gick "i JtRs fotspår.". Ganska intressant, men jag tror att jag valde fel guide. Men visst pirrade det lite i magen när man gick genom mörka gränder en mörk höstkväll. Det jag tänkte fråga var om någon läst Donald Rumbelow - The Complete Jack The Ripper. Det var nämligen han som var guide och han krängde böcker som fan efteråt. Givetvis var jag dum nog att köpa en. Nu är frågan: är den värd att läsa?

För övrigt kan jag rekommendera att gå Jack The Ripper-walken. Men jag tror ni bör välja någon annan guide än just Rumbelow.
http://www.walks.com

Rumbelows bok är klart läsvärd, och var den första seriösa boken om Rippermorden. De senare utgåvorna har jag inte läst, men jag förmodar att de håller samma höga klass.
Citera
2007-03-11, 21:24
Medlem
zodiackillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderJerusalem
Just det- hade inte han någon märklig beroendeställning till dem, Ramseys? Har för mig att jag har läst något om det annorstädes; jag tror faktiskt inte en sekund att de är oskyldiga.
Detta är visserligen OT, men ämnet är inte dessto mindre intressant. (Finns det kanske nån Ramseytråd att diskutera detta i föresten?). Var det inte så att han fick i uppdrag av paret Ramsey att göra en egen utredning? Och föresten var det inte nån för ett par månader sedan som erkände mordet? Hur gick det med det? Är föresten inte fru Ramsey för övrigt nyligen avliden?

När det gäller Jack the Ripper, så tyckeer jag nog det hör till de mer intressanta fallen i kriminalhistorien - bra att ämnet togs upp!
Citera
2007-03-13, 17:14
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Made of stone
Lite off topic kanske men känner ni till att det på mitten av 1960-talet gick lös en mördare som kallades Jack the stripper? Han ströp ihjäl ett antal prostituerade, och blev liksom Jack the ripper aldrig gripen. Det spekulerades på den här tiden att den skyldige var en väktare som hade tagit sitt liv, och som hade jobbat på dom aktuella platserna där morden hade begåtts. Men ingen vet säkert vem mördaren var..

Lite OT kanske men "Jack the stripper"? Hur fan fick han det namnet?
Citera
2007-03-19, 21:00
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zodiackiller
Detta är visserligen OT, men ämnet är inte dessto mindre intressant. (Finns det kanske nån Ramseytråd att diskutera detta i föresten?). Var det inte så att han fick i uppdrag av paret Ramsey att göra en egen utredning? Och föresten var det inte nån för ett par månader sedan som erkände mordet? Hur gick det med det? Är föresten inte fru Ramsey för övrigt nyligen avliden?

När det gäller Jack the Ripper, så tyckeer jag nog det hör till de mer intressanta fallen i kriminalhistorien - bra att ämnet togs upp!

Får väl fortsätta OT en smula här: mannen som erkände mordet på JonBenet Ramsey heter John Mark Carr, och det är en förbannad cirkus kring honom. Naturligtvis är han oskyldig. Sök på hans namn för att sätta dig in i det. Och jo, Patsy Ramsey dog för ett tag sedan. Jag sätter mina hjärnlober på att hon var inblandad i "mordet", om det nu var ett sådant.
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Lite OT kanske men "Jack the stripper"? Hur fan fick han det namnet?
För att offrena hittades avklädda. Mordserien hette först "the London Nude Murders", om jag inte missminner mig. Läs mer här: http://www.crimelibrary.com/serial_killers/unsolved/jack_the_stripper/1_index.html
Citera
2007-03-20, 02:59
Medlem
zodiackillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maddalo
Får väl fortsätta OT en smula här: mannen som erkände mordet på JonBenet Ramsey heter John Mark Carr, och det är en förbannad cirkus kring honom. Naturligtvis är han oskyldig. Sök på hans namn för att sätta dig in i det. Och jo, Patsy Ramsey dog för ett tag sedan. Jag sätter mina hjärnlober på att hon var inblandad i "mordet", om det nu var ett sådant.
Som vanligt har jag en enorm frestelse i alla sammanhang att "Go OT", så jag vill bara kommentera med att jag också tror det var mamman. a) Särskilt med tanke på handstilstestet som visade är brevet till stor sannolikhet tydde på likheter med hennes handstil. b) Nåt med lösensumman som var lika med makens månadslön. c) att såna här barnamord nästan alltid sker inom familjen, och d) att hon ville sätta dit maken (genom att få det till att det skulle se ut som maken gjort det) som hon var svartsjuk på eftersom han troligen förgrep sig på (dvs var "otrogen" med) dottern som var barnstjärna eller vad vi ska kalla det. Mordet löste ju två problem på det viset.

Men sanningen får vi som vanligt aldrig veta. Som i Ripperfallet.
Citera
2007-05-20, 17:38
Medlem
www.jack the ripper case book

Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Har precis läst ut Patricia Cornwells " Portrait of a killer, Jack the ripper: case closed". Det var tamejfan det dummaste jag läst! Alla hennes bevis var av typen: "we cant know that he was there thar day but nothing i found says he wasnt". Blir arg bara jag tänker på den. Nån mer som läst smörjan? Även intresserad av vem seriösa ripperologer tror är den RIKTIGE jack the ripper. Mina pengar är på Kosminski...

där finns allt om fallet... men att det var kosminski kan du glömma!
Citera
2007-05-24, 12:58
Medlem
IkoneNs avatar
Funderar på att skaffa dom här två böckerna.
Någon som läst nån av dom?
Tips på andra bra böcker?

Jack the Ripper: The Definitive History: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=1405807121

COMPLETE HISTORY OF JACK THE RIPPER: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=1841193976
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in