2009-11-20, 01:19
Medlem
Typoopies avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=79233

Finns en tråd redan. Var snäll och sök nästa gång För om du inte gör det måste jag ta ditt liv...
Citera
2009-11-20, 01:33
Medlem
Subspeciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typoopie
https://www.flashback.org/showthread.php?t=79233

Finns en tråd redan. Var snäll och sök nästa gång För om du inte gör det måste jag ta ditt liv...
Har redan sökt, samt funnit just den tråden, men jag tyckte inte att infallsvinkeln var riktigt densamma, då den där mestadels tycks behandla böcker i ämnet.
Citera
2009-11-20, 02:37
Medlem
Jag är ganska säker på att det i alla fall inte var prinsen,alltså Albert Victor, Eddy kallad. Han hade väl alibi, var i Skottland vid tiden för morden om jag minns rätt. James kelly har jag inte hört talas om förut. Hade han någon anknytning till Mary kelly det sista offret?
Senast redigerad av Edmond 2009-11-20 kl. 02:41.
Citera
2009-11-20, 02:48
Medlem
Typoopies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subspecies
Har redan sökt, samt funnit just den tråden, men jag tyckte inte att infallsvinkeln var riktigt densamma, då den där mestadels tycks behandla böcker i ämnet.
Alright. Ber om ursäkt, är inte särskilt insatt i den andra tråden tråden.
Citera
2009-11-20, 03:22
Medlem
Subspeciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Jag är ganska säker på att det i alla fall inte var prinsen,alltså Albert Victor, Eddy kallad. Han hade väl alibi, var i Skottland vid tiden för morden om jag minns rätt. James kelly har jag inte hört talas om förut. Hade han någon anknytning till Mary kelly det sista offret?
Nä, att det inte var Victor är nog de flesta överens om vi det här laget, även om det blivit något av en modern myt. Tycks ha varit en ihållande trend att misstänka högt uppsatta/rika/utbildade människor vid morden.

James Kelly kan du läsa om här:
Citat:
Ursprungligen postat av http://en.wikipedia.org/wiki/Jack_the_Ripper_suspects
[...]
James Kelly: This suspect was first identified in the well-researched Prisoner 1167: The madman who was Jack the Ripper, by Jim Tully, in 1997.[53]

A retired NYPD cold-case detective named Ed Norris examined the Jack the Ripper case for a Discovery Channel program called "Jack the Ripper in America." In it, Norris builds a compelling case that James Kelly was not only Jack the Ripper's real identity, he was also responsible for multiple murders in cities around the United States after his reign of terror in London.

James Kelly (no known relation to the Ripper victim Mary Kelly) (20 April 1860 – 17 September 1929) murdered his wife in 1883 by stabbing her in the neck. Deemed insane, he was committed to the Broadmoor Asylum, from which he later escaped in early 1888, using a key he fashioned himself. The timing of his escape would have allowed him to be in London just in time for The Ripper's murders. Kelly was an upholsterer by trade, and an upholsterer's knife would produce the types of wounds found on the majority of the victims. After the last Ripper murder in London in November 1888, the police searched for Kelly at what had been his residence prior his wife's murder, but they were not able to locate him. In 1927, almost forty years after his escape, he unexpectedly turned himself back in to officials at the Broadmoor Asylum. He died two years later, presumably of natural causes.

Before his death, Kelly gave an accounting of where he had been during the years since his escape. The typed declaration was unearthed by the Discovery Channel in research for the program "Jack the Ripper in America." In it, Kelly said he had "been on the warpath" since leaving the asylum. He claimed to have traveled to London, which would have put him in that city right at the time The Ripper began his murderous rampage. He said he later traveled to America aboard an Anglo-German steamer called the Zaandam that sailed from Rotterdam to New York. Research by the Discovery Channel at Britain's National Maritime Museum confirmed the ship not only existed, it sailed from Rotterdam to New York on October 7, 1890—two years after the last Ripper murder in London. That would have put Kelly in America during the time frame in which similar murders occurred on American soil, including the gruesome murder in New York of prostitute Carrie Brown, who was killed in April 1891. Crime scene photos revealed Brown's body had a large 'X' carved in it, which Norris speculated was actually a Roman numeral, as Brown would have been Kelly's tenth victim (counting his murdered wife). Kelly's statement placed him in more cities in the United States in which other murders occurred that bore a resemblance to the horrific killings in London. Local newspapers at the time even speculated that The Ripper may have come to America and been responsible for the brutal slayings. Norris compared photos of Kelly with the physical description of The Ripper given to police in London at the time of the murders and found Kelly was a close match. [...]
Om du vill jämföra lite tidpunkter och sådant rekommenderar jag: Casebook.org/Suspects/JamesKelly. (En hemsida jag finner väldigt bra i övrigt också.)
Citat:
Ursprungligen postat av Typoopie
Alright. Ber om ursäkt, är inte särskilt insatt i den andra tråden tråden.
Ingen som helst fara.
Citera
2009-11-20, 03:51
Medlem
Subspeciess avatar
Citat:
[...] Själv tycker jag teorierna Aaron Kosminski och James Kelly är de mest intressanta, och av dessa är det – ganska överlägset torde jag erkänna – J.K. som tar täten. [...]
Nathan Kaminsky (aka David Cohen), menar jag, förresten... Även om Aaron också är skulle kunna vara en bra kandidat. Har inte läst på så pass att jag kunnat särskilja de två ordentligt. Väldigt många namn och historier att hålla reda på. Exempel: George Chapman (född som Severin Antoniovich Klosowski), Aaron Kosminski, (båda dessa kom från Polen), och Nathan Kaminsky (även känd som David Cohen). Bara att hålla reda på namnet ger mig huvudbry. Och just gällande dessa har det blandats ihop mycket information med såväl varandra som ytterligare misstänkta, både för 120 år sedan och nu verkar det som, antagligen delvis på grund av namnen. Läs bara det här:
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Fido
The fact that there was an innocent Kosminsky, and a very similar figure in David Cohen whom I believed to be guilty, led me to think there must have been some confusion. I now believe the Swanson marginalia (which emerged after and in response to my work) bear this out completely. In essence, Swanson says four things about the suspect, two of which apply uniquely to Kosminsky and two to Cohen. He says the suspect was called Kosminsky and he lived at his brother's house in Whitechapel. These are definite Kosminsky points. But he also says he was taken to the infirmary with his hands tied behind his back. Since restraint of lunatics had to be recorded, we know that this is untrue of Kosminsky, who was never put under restraint at any time. Cohen, on the other hand, was definitely taken from the infirmary to the asylum under restraint (and since his first action was to throw himself on the floor and roll around, it seems likely that this was restraint of his upper body or hands) and was later put into 'strong clothes' to stop him from tearing his garments off. And, most importantly, Swanson says the suspect died shortly after transfer from the infirmary to the asylum.

Kosminsky was still alive when he [Swanson] wrote this (and would live another 9 years). Cohen, on the other hand, died within a year of going to Colney Hatch, and was the only Jewish patient to die prematurely between 1888 and 1892. This seems to me to leave no possibility of doubt that Cohen and Kosminsky had somehow become confused in Swanson's mind and he thought they were one and the same person.
Varje gång jag bestämt mig för att sätta mig in i fallet Jack the Ripper på nytt tycks jag alltid ha glömt hur omständigt det faktiskt är...

Det känns för övrigt mer stabilt (i brist på bättre ord) att misstänka Nathan Kaminsky än James Kelly, då hela Kelly-historien känns lite för bra. (Om man ser till den jag postade ovan.) Det finns så många versioner att ta till sig, och dokuserar man några detaljer i den ena kan helt plötsligt flera personer som man inte ens övervägt som möjliga misstänka innan, bli det. Sedan ändras någon liten detalj, och än en gång ser allt annorlunda ut.

Någon mer insatt som kan rekommendera en bok eller liknande i ämnet, som kan hjälpa en få rätsida på sådana här saker? Alla fokuserar väl på en del saker olika, men jag skulle behöva få lite klart för mig vad man kan tro på helt och fullt, vad man kan förkasta totalt, samt allting där emellan, och vad det anses vara värt.
Senast redigerad av Subspecies 2009-11-20 kl. 04:37.
Citera
2009-11-20, 06:05
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Nathan Kaminsky (aka David Cohen), menar jag, förresten... Även om Aaron också är skulle kunna vara en bra kandidat. Har inte läst på så pass att jag kunnat särskilja de två ordentligt. Väldigt många namn och historier att hålla reda på. Exempel: George Chapman (född som Severin Antoniovich Klosowski), Aaron Kosminski, (båda dessa kom från Polen), och Nathan Kaminsky (även känd som David Cohen). Bara att hålla reda på namnet ger mig huvudbry. Och just gällande dessa har det blandats ihop mycket information med såväl varandra som ytterligare misstänkta, både för 120 år sedan och nu verkar det som, antagligen delvis på grund av namnen. Läs bara det här:

Varje gång jag bestämt mig för att sätta mig in i fallet Jack the Ripper på nytt tycks jag alltid ha glömt hur omständigt det faktiskt är...

Det känns för övrigt mer stabilt (i brist på bättre ord) att misstänka Nathan Kaminsky än James Kelly, då hela Kelly-historien känns lite för bra. (Om man ser till den jag postade ovan.) Det finns så många versioner att ta till sig, och dokuserar man några detaljer i den ena kan helt plötsligt flera personer som man inte ens övervägt som möjliga misstänka innan, bli det. Sedan ändras någon liten detalj, och än en gång ser allt annorlunda ut.

Någon mer insatt som kan rekommendera en bok eller liknande i ämnet, som kan hjälpa en få rätsida på sådana här saker? Alla fokuserar väl på en del saker olika, men jag skulle behöva få lite klart för mig vad man kan tro på helt och fullt, vad man kan förkasta totalt, samt allting där emellan, och vad det anses vara värt.

Philip Sugden: The Complete Jack The Ripper..för övrigt finns det också en bok på svenska av Glenn Lauritz Andersson.
Citera
2009-11-20, 06:25
Medlem
Wargs avatar
Det här är nog det mest intressanta kriminalfallet. Blir ledsen av tanken på att det inte kommer klaras upp.
Citera
2009-11-20, 13:33
Medlem
Subspeciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Philip Sugden: The Complete Jack The Ripper..för övrigt finns det också en bok på svenska av Glenn Lauritz Andersson.
Beställde just de här böckerna för ett par dagar sedan. Tar detta som att jag gjorde rätt i det.
Citera
2009-11-20, 16:24
Medlem
Bra tråd.

Jag läser med intresse även om jag själv inte har så mycket att komma med. Den av de misstänkta som jag själv tidigare har funnit intressant är den sk. konstnären. Men när man nu läser om Kelly så tycker man att mycket stämmer på honom också.

mvh N
Citera
2009-11-20, 16:43
Medlem
[Strange Days]s avatar
Ripper-morden är helt klart jäkligt intressanta - kanske t.o.m det mest intressanta seriemordsfallet någonsin.

För min del så har jag 2 huvudmisstänkta, då jag tror på teorin om en koppling till USA:
James Kelly och Francis Tumblety.

Svårt att avgöra vem av dem som verkligen låg bakom morden, men båda är ju klart intressanta och suspekta i sammanhanget.
Citera
2009-11-20, 17:43
Medlem
Subspeciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Ripper-morden är helt klart jäkligt intressanta - kanske t.o.m det mest intressanta seriemordsfallet någonsin.

För min del så har jag 2 huvudmisstänkta, då jag tror på teorin om en koppling till USA:
James Kelly och Francis Tumblety.

Svårt att avgöra vem av dem som verkligen låg bakom morden, men båda är ju klart intressanta och suspekta i sammanhanget.
Angående James Kelly, hur många utav morden tror du han utförde i sådana fall? Tycker hela historien är intressant. Med hans fru och övriga offer inräknade, skulle antalet offer kunna bli tio till antalet, där det sista, Carrie Brown, hade ett X (nr. 10) inskuret på kroppen. Där det brister lite för mig är att jag är tveksam till om han verkligen utförde alla fem (sex om man räknar med hans fru) morden i London; och om han inte gjorde det, så väcker X:et på Browns kropp nya frågor. Som jag nämnde tidigare känns det hela lite för bra. Men samtidigt kan jag inte låta bli att slås av hur väl många saker stämmer in, sett till James Kellys tidslinje och diverse mord utförda där han befann sig – detta inte bara i London.

Mary Nichols, Annie Chapman, Catharine Eddowes var definitivt Jacks offer, tror jag. Även Mary Kelly tror jag kan härledas till samme man. Vore Nichols det första offret (andra om man tror det var James Kelly, men ändå det första av sitt slag), så förväntar jag mig åtminstone vissa avvikelser, så där ser jag inga konstigheter. Att Mary Kelly dödades så pass annorlunda tror jag beror till största del att det skedde inomhus denna gången, även om många förkastar den teorin. Han hade ju ändå inte mördat speciellt många, så någon form av experimenterande borde ju fortfarande pågå. Elizabth Stride är jag dock inte lika säker på om hon verkligen för offer för Jack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in