Citat:
Ursprungligen postat av Subspecies
[...] Själv tycker jag teorierna Aaron Kosminski och James Kelly är de mest intressanta, och av dessa är det – ganska överlägset torde jag erkänna – J.K. som tar täten. [...]
Nathan Kaminsky (aka David Cohen), menar jag, förresten... Även om Aaron också är skulle kunna vara en bra kandidat. Har inte läst på så pass att jag kunnat särskilja de två ordentligt. Väldigt många namn och historier att hålla reda på. Exempel: George Chapman (född som Severin Antoniovich Klosowski), Aaron Kosminski, (båda dessa kom från Polen), och Nathan Kaminsky (även känd som David Cohen). Bara att hålla reda på namnet ger mig huvudbry. Och just gällande dessa har det blandats ihop mycket information med såväl varandra som ytterligare misstänkta, både för 120 år sedan och nu verkar det som, antagligen delvis på grund av namnen. Läs bara det här:
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Fido
The fact that there was an innocent Kosminsky, and a very similar figure in David Cohen whom I believed to be guilty, led me to think there must have been some confusion. I now believe the Swanson marginalia (which emerged after and in response to my work) bear this out completely. In essence, Swanson says four things about the suspect, two of which apply uniquely to Kosminsky and two to Cohen. He says the suspect was called Kosminsky and he lived at his brother's house in Whitechapel. These are definite Kosminsky points. But he also says he was taken to the infirmary with his hands tied behind his back. Since restraint of lunatics had to be recorded, we know that this is untrue of Kosminsky, who was never put under restraint at any time. Cohen, on the other hand, was definitely taken from the infirmary to the asylum under restraint (and since his first action was to throw himself on the floor and roll around, it seems likely that this was restraint of his upper body or hands) and was later put into 'strong clothes' to stop him from tearing his garments off. And, most importantly, Swanson says the suspect died shortly after transfer from the infirmary to the asylum.
Kosminsky was still alive when he [Swanson] wrote this (and would live another 9 years). Cohen, on the other hand, died within a year of going to Colney Hatch, and was the only Jewish patient to die prematurely between 1888 and 1892. This seems to me to leave no possibility of doubt that Cohen and Kosminsky had somehow become confused in Swanson's mind and he thought they were one and the same person.
Varje gång jag bestämt mig för att sätta mig in i fallet Jack the Ripper på nytt tycks jag alltid ha glömt hur omständigt det faktiskt är...
Det känns för övrigt mer stabilt (i brist på bättre ord) att misstänka Nathan Kaminsky än James Kelly, då hela Kelly-historien känns lite
för bra. (Om man ser till den jag postade ovan.) Det finns så många versioner att ta till sig, och dokuserar man några detaljer i den ena kan helt plötsligt flera personer som man inte ens övervägt som möjliga misstänka innan, bli det. Sedan ändras någon liten detalj, och än en gång ser allt annorlunda ut.
Någon mer insatt som kan rekommendera en bok eller liknande i ämnet, som kan hjälpa en få rätsida på sådana här saker? Alla fokuserar väl på en del saker olika, men jag skulle behöva få lite klart för mig vad man kan tro på helt och fullt, vad man kan förkasta totalt, samt allting där emellan, och vad det anses vara värt.