Nu ska man komma ihåg att när man talar om tre offer, så menar man alltså sådana som man
med absolut säkerhet kan tillskriva Uppskäraren, främst via modus operandi och signatur. Det betyder alltså inte nödvändigtvis - vilket jag också var noga med att poängtera - att man kan
utesluta andra med samma säkerhet.
Du har också fel i din beskrivning av läget i East End; redan en ytlig genomgång av tidningsartiklar från 1888 och åren strax före och efter, ger vid handen att det förekom en hel del mord som var extrema till sin karaktär och även om en del av dessa (särskilt de som förekom i hemmet) klarades upp med identifierad gärningsman så fanns det också en del som inte löstes. Därför är exempel som de så kallade "torso-morden" (The Embankment Murders) viktiga eftersom de antyder att det förekom andra extrema mord före, efter och samtidigt med uppskäraren; torsos från oidentifierade kvinnor började dyka upp runt Themsen redan 1873 och 1874 (medan andra kroppsdelar tillhörande samma offer dök upp längs olika delar av floden), nästa poppade upp 1887, därefter torson i Whitehall 1888 och slutligen torson i Pinchin Street 1889.
Och naturligtvis hade det förekommit mycket grova lemlästningsbrott redan före Uppskäraren, även om de flesta förövarna blev infångade (Henry Wainwright, William Jones, James Greenacre William Henry Bury etc).
Och sedan har vi naturligtvis attackerna på Emma Smith, Annie Millwood, Martha Tabram med flera (såvida man inte tillhör de som vill räkna dem till Uppskärarens skara, vilket jag definitivt inte gör)
Med tanke på att de sociala omständigheterna i vissa delar av East End vid den här tiden, och mängden av prostituerade som dagligen servade mer eller mindre suspekta typer och utsatte sig för enorma risker, så tycker jag faktiskt att det är anmärkningsvärt att det inte hände
fler spektakulära mord, eftersom miljön måste anses som synnerligen farlig och borde dra till sig allehanda mer eller mindre abnorma element.
Att endast Uppskäraren skulle vara kapabel till den här typen av dåd sett i den kontexten är rent trams. Som sagt, med tanke på miljön och offrens "yrke" så är det närmast egendomligt att inte fler brott i liknande stil skedde.
Mordet på Martha Tabram ser jag som ett typisk vansinnesdåd av en irrationell, desorganiserad prostitutionskund, i övrigt ser jag inga som helst likheter med Rippermorden som skulle kunna övertyga mig om att det är samme mördare som
endast tre veckor senare metodiskt och ganska rationellt skulle skära halsen av Polly Nichols på ett sjupt och målmedvetet sätt och med sitt särskilda fokus på magen och underlivet skära upp henne.
Ja, bestialiska mord på okända kvinnor eller prostituerade var ovanligare än dito som skedde inom hemmets väggar men å andra sidan så var mord med avskuren hals ganska vanliga (betydligt vanligare än idag), flera sådana finns rapporterade om i tidningarna men som är relativt okända, och man måste också räkna med det kända faktum att mord som exploateras i media också föder andra mord, vilket kan vara en ganska enkel anledning till att det expolderade en mordvåg år 1888 och åren därefter - de hundratals "Ripper letters" som helt plötsligt började forsa över polis och media från synbarligen vanliga medborgare som psykologiskt "inspirerats" till alstren talar sitt tydliga språk och visar att folk var lättpåverkade och det finns också svart på vitt att myndigheterna var medvetna om denna fara.
När det gäller Stride, så glömmer återigen folk att hon "bara" fick halsen avskuren, och på ett mindre aggressivt och mindre beslutsamt sätt än i de övriga Rippermorden. Det finns egentligen inga andra kriminaltekniska indikationer på att hon skulle vara ett offer för Uppskäraren - det enda egentliga övertygande argumentet är att det inträffar ett äkta Rippermord (Eddowes) 45 minuter senare en kort bit därifrån. Om man sedan vill tolka det som en tillfällighet (och jag lovar - jag har stött på mer chockerande och anmärkningsvärda tillfälligheter än så under mina år som studerande av äldre brottsfall) eller som om Uppskäraren varit i farten i bägge fallen är en smaksak och ren tolkningsfråga. Och vi kommer med all sannolikhet inte att få veta vad som är sanningen. Själv vill jag varken fälla eller fria Uppskäraren i fallet Stride, det finns bevis för och emot som gör att jag ser det som en 50/50-bedömning.
I Strides fall - liksom Mary Jane Kellys - måste vi även ta hänsyn till andra aspekter, såsom offrens "viktimologi", det vill säga, deras manliga bekanta, där det finns fakta som man måste ta med i beräkningen och som levererar personer med både psykologisk drivkraft och motiv.
Därmed inte sagt att Stride och Kelly INTE föll offer för Uppskäraren, bara att där
föreligger omständigheter som gör att de inte bör accepteras som Ripperoffer utan närmare diskussion. För övrigt vill jag än en gång påpeka - vilket jag också understrukit i boken - att man bör akta sig för att ställa upp en kanon med si och så många offer som kan tillskrivas Uppskäraren, eftersom vi aldrig kommer att få veta hur det verkligen förhåller sig;
mördaren identifierades aldrig och man kan inte ha en kanon i ett olöst över 120 år gammalt mordmysterium där mördaren inte själv kan berätta hur många han tog livet av. Så detta kommer alltid att förbli en stridsfråga bland "ripperologer".
Däremot kan man nog vara relativt säker på Nichols, Chapman och Eddowes eftersom deras skador och mördarens tillvägagångssätt och intentioner har så många beröringspunkter att de är svåra att bortförklara. Osäkerheten bör istället gälla de övriga.
Därav anser jag också att det nya trenden bland de mer framstående forskarna att hellre underskatta antalet offer (och kritisera det urvattande och missvisande begreppet "canonical five") är betydligt rimligare än vad som varit tendensen tidigare, nämligen att tillskriva Uppskäraren så gott som samtliga knivdåd mot prostituerade i det socialt nedtyngda East End (vilket naturligtvis är totalt nonsens).
Citat:
Ursprungligen postat av bayer
Bara tre? Ett faktum är att man lätt glömmer att olösta mord var mycket ovanliga i London - och även i Whitechapel. Mord utan 'anledning' dvs seriemord/lustmord var otroligt ovanliga, så mängden av copycatmördare torde inte varit alltför överväldigande. Att alla ansåg vid tiden för morden, att samma mördare var skyldig berodde på just det att det knappast förekom något liknande före åren 1886-1891. De 2 kroppar som hittades stympade, och där identiteten aldrig fastställdes, vet man ju inte ens om dessa kvinnor var prostituerade. Inte heller om Jack låg bakom. Små skillnader i utförandet behöver inte betyda att det var olika mördare. I alla fall så var det bortsett från dessa kroppar 7 kvinnor under 1888, 1 1889 och 1 1891. Sedan tog det slut. Jo jag vet att huggen i strupen 1889 0 1891 (MacKenzie o Cole) var olika fr de avskurna struparna 1888, samt de 39 sticken på Tabram...
Men att någon på fullt allvar påstår att trots att mördaren inte hann skära ordentligt i Stride o antagligen blev arg, det skulle vara 2 OLIKA mördare den 30/9 1888...Varför vimlade det inte av uppskurna fnask runt Whitechapel under decennierna före och efter 1888...?