Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jo, jag fick tag i den och har börjat läsa. Den verkar bara finnas på engelska så det fick bli en jättepocket på engelska. Jag har hunnit cirka femtio sidor in i boken och slås dels över att språket är ganska olikt den amerikanskengelska som vi är vana vid, vilket gör att det tar några sidor innan man kommer upp i läshastighet. Dels så är boken väldigt detaljerad och ägnar exempelvis fyra-fem hela sidor åt det politiska ränkspel som låg bakom polisledningens motstridiga viljor under de första morden. Detaljerade beskrivningar är bra, men tråkiga saker som är detaljerat beskrivna tenderar att bli ännu tråkigare.
Nu ska jag inte bara gnälla, det finns en hel del matnyttig information som jag inte kände till sedan tidigare om offren och då har jag bara hunnit läsa en tiondel av hela boken. På det hela taget så känns boken intressant. Jag återkommer när jag läst ut hela så får vi se vad jag säger då.
// Roger P.
Jo, det är en massiv lunta, inget snack om saken, men så räknas den också som ett referensverk inom den oöverskådliga och alltsomoftast genomusla ripperlitteraturen. Att den är torr (vill inte använda ordet tråkig!

) är bara positivt, som jag ser det - den är befriad från sensationslystenhet och lättköpta "sanningar" och gör upp räkningen med många av de missuppfattningar och halvlögner som än idag präglar framställningarna av rippermorden.
En lika imponerande, men mer "litterärt" skriven, bok är
JtR: The Facts av Paul Begg - jag kan varmt rekommendera den också, och fastän den av nödvändighet överlappar Sugdens bok kommer många - för mig åtminstone - nya fakta i dagen.
Ser fram emot en rapport när du läst klart boken!