2005-08-17, 20:06
Medlem
Nolas avatar
Tyvärr äger jag den där Cornwell boken och jag kan säga att jag blev uppriktigt ledsen över att jag lagt ut mina surt förvärvade slantar på skiten
Citera
2005-08-17, 20:43
Moderator
Tystnads avatar
Sätter min sista potatis på att det var antingen:
George Chapman eller Aaron Kosminski
Citera
2005-08-19, 12:25
Medlem
Jag måste få flagga för den bästa Ripper tidskriften som existerar. nämligen Ripperologist. Jag har skrivit två artiklar där och en tredje är på gång i nästa nummer.
Jag har forskat i flera år i Elisabeth Strides liv. För er som inte känner till det föddes hon i Torslanda, Göteborg som Elisabeth Gustafsdotter och blev Jack the rippers tredje offer

www.ripperologist.info
Citera
2006-12-27, 23:05
Medlem
vinbras avatar
Jack The Ripper = Aaron Kosminski

Tänkte starta en Jack The Ripper-tråd men så visade det sig ju att den här redan fanns

Som jag ser det pekar det mesta på att Aaron Kosminski är Jack The Ripper. Bland annat på grund av uppgifter från olika polismän som utredde fallet, samt att gärningsmannaprofilen stämmer väl in på det som kunnat bekräftas om Kosminski.

http://www.casebook.org/dissertations/rip-koshouse.html

http://www.casebook.org/ripper_media/book_reviews/non-fiction/cjmorley/107.html

http://www.casebook.org/dissertations/rip-housekoz.html
Citera
2006-12-28, 12:11
Medlem
maddalos avatar
Vinbra, gott att diskussionen flyttat hit och att du fann casebook-länken givande.

Har du kollat upp Cohen-teorin? Den krånglar till det lite, men samtidigt passar det bättre att psykot fraktades till hispan strax efter morden (och inte två till tre år efteråt) och att han dog strax därpå (och inte, som Kosminski, levde långt in på 1900-talet).
Citera
2006-12-28, 12:48
Bannlyst
Jag håller på med Cornwells bok just nu och måste säga att den inte är så himla dålig som Ni skriver. Hon skriver Ripperologin med samma metoder som hon skriver sina detektivromaner. Därmed inte sagt att det är sant, men underhållande är det i varje fall. Det är ungefär samma sak som med Guillous Arn-triologi. Den är ett stort antal timmars högkvalitativ underhållning för oss som är svaga för medeltiden och tempelriddare men den har inte mycket med verkligheten att göra.

Vem som verkligen var Jack the Ripper vette fan... Det KAN vara Walther Sickert. Han hade åtminstone den teoretiska möjligheten. Därmed är det inte sagt att det är Sickert. Jag läste även The Diary of Jack the Ripper och fann den mycket underhållande. Just nu försöker jag skaffa hem Sugdens The complete story of Jack the Ripper, men eftersom den verkar vara slut överallt så är det väl Tradera som gäller...

// Roger P.
Citera
2006-12-28, 12:55
Medlem
maddalos avatar
Tja, underhållande kanske den är, men Cornball utger sig här för att vara faktaförfattarinna och är därför helt förkastlig. Hennes gurglande om könsoperationer och kvinnohatarkonst samt fullkomligt poänglösa mitokondrie-tester av uppenbart förfalskade brev, är nog för att ge den i fallet insatte och kritiskt tänkande huvudvärk och kräkkänslor.

Arn har jag inte läst, men den är ju, och ger väl inte sken av att vara mer än, skönlitteratur.

Sugdens bok är fantastisk, kan verkligen rekommenderas. Läs även Paul Beggs Jack the Ripper: The Facts och The Ultimate Jack the Ripper Sourcebook: An Illustrated Encyclopedia .
Citera
2006-12-28, 17:09
Medlem
maddalos avatar
Apropå Kosminski vs. Cohen:

Citat:
The fact that there was an innocent Kosminsky, and a very similar figure in David Cohen whom I believed to be guilty, led me to think there must have been some confusion. I now believe the Swanson marginalia (which emerged after and in response to my work) bear this out completely. In essence, Swanson says four things about the suspect, two of which apply uniquely to Kosminsky and two to Cohen. He says the suspect was called Kosminsky and he lived at his brother's house in Whitechapel. These are definite Kosminsky points. But he also says he was taken to the infirmary with his hands tied behind his back. Since restraint of lunatics had to be recorded, we know that this is untrue of Kosminsky, who was never put under restraint at any time. Cohen, on the other hand, was definitely taken from the infirmary to the asylum under restraint (and since his first action was to throw himself on the floor and roll around, it seems likely that this was restraint of his upper body or hands) and was later put into 'strong clothes' to stop him from tearing his garments off. And, most importantly, Swanson says the suspect died shortly after transfer from the infirmary to the asylum.

Kosminsky was still alive when he [Swanson] wrote this (and would live another 9 years). Cohen, on the other hand, died within a year of going to Colney Hatch, and was the only Jewish patient to die prematurely between 1888 and 1892. This seems to me to leave no possibility of doubt that Cohen and Kosminsky had somehow become confused in Swanson's mind and he thought they were one and the same person.

Det är Martin Fido - en skicklig ripperolog och propagandist för Cohen - som skriver på detta http://casebook.org/dissertations/dst-cohen.html
Citera
2007-03-06, 19:59
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Just nu försöker jag skaffa hem Sugdens The complete story of Jack the Ripper, men eftersom den verkar vara slut överallt så är det väl Tradera som gäller...

// Roger P.

Hur gick det? Fick du tag i Sugdens bok, och - i så fall - vad tycker du om den?
Citera
2007-03-06, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maddalo
Hur gick det? Fick du tag i Sugdens bok, och - i så fall - vad tycker du om den?
Jo, jag fick tag i den och har börjat läsa. Den verkar bara finnas på engelska så det fick bli en jättepocket på engelska. Jag har hunnit cirka femtio sidor in i boken och slås dels över att språket är ganska olikt den amerikanskengelska som vi är vana vid, vilket gör att det tar några sidor innan man kommer upp i läshastighet. Dels så är boken väldigt detaljerad och ägnar exempelvis fyra-fem hela sidor åt det politiska ränkspel som låg bakom polisledningens motstridiga viljor under de första morden. Detaljerade beskrivningar är bra, men tråkiga saker som är detaljerat beskrivna tenderar att bli ännu tråkigare.

Nu ska jag inte bara gnälla, det finns en hel del matnyttig information som jag inte kände till sedan tidigare om offren och då har jag bara hunnit läsa en tiondel av hela boken. På det hela taget så känns boken intressant. Jag återkommer när jag läst ut hela så får vi se vad jag säger då.

// Roger P.
Citera
2007-03-06, 20:13
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jo, jag fick tag i den och har börjat läsa. Den verkar bara finnas på engelska så det fick bli en jättepocket på engelska. Jag har hunnit cirka femtio sidor in i boken och slås dels över att språket är ganska olikt den amerikanskengelska som vi är vana vid, vilket gör att det tar några sidor innan man kommer upp i läshastighet. Dels så är boken väldigt detaljerad och ägnar exempelvis fyra-fem hela sidor åt det politiska ränkspel som låg bakom polisledningens motstridiga viljor under de första morden. Detaljerade beskrivningar är bra, men tråkiga saker som är detaljerat beskrivna tenderar att bli ännu tråkigare.

Nu ska jag inte bara gnälla, det finns en hel del matnyttig information som jag inte kände till sedan tidigare om offren och då har jag bara hunnit läsa en tiondel av hela boken. På det hela taget så känns boken intressant. Jag återkommer när jag läst ut hela så får vi se vad jag säger då.

// Roger P.

Jo, det är en massiv lunta, inget snack om saken, men så räknas den också som ett referensverk inom den oöverskådliga och alltsomoftast genomusla ripperlitteraturen. Att den är torr (vill inte använda ordet tråkig! ) är bara positivt, som jag ser det - den är befriad från sensationslystenhet och lättköpta "sanningar" och gör upp räkningen med många av de missuppfattningar och halvlögner som än idag präglar framställningarna av rippermorden.

En lika imponerande, men mer "litterärt" skriven, bok är JtR: The Facts av Paul Begg - jag kan varmt rekommendera den också, och fastän den av nödvändighet överlappar Sugdens bok kommer många - för mig åtminstone - nya fakta i dagen.

Ser fram emot en rapport när du läst klart boken!
Citera
2007-03-07, 12:46
Medlem
Indians avatar
Jag finner det intressant att just detta fall, bland världens alla seriemördare har fascinerat så många - och fortsätter att göra det ännu idag?

(Likadant med Titanic - många hemska eller hemskare fartygskatastrofer sen dess, men Titanic ligger kvar som ohotad etta)

Lite paranormalvinkel, om någon mot förmodan är intresserad..
Har vi Elisabeth Stride i nuvarande upplaga på forumet?
http://www.flashback.org/showpost.php?p=5113815&postcount=507
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in