Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jag tror också att han mördade fler än de fem som vanligen nämns i samband med Ripper-utredningarna. De tidigare mordoffren slaktades dock inte på samma sätt och det kan förklara varför de inte räknas in i de kanoniska fem. Martha Tabram var troligen också ett av hans offer.
Frågan om antalet offer är ständigt ämne för debatt och naturligtvis kan vi aldrig veta hur det förhåller sig med den saken; den gamla "kanon av fem" som varit förhärskande ända sedan morden pågick och som ytterligare fått fotfäste de senaste tre decennierna var redan från början bedräglig, då det inte kan finnas en "kanon" av "generellt accepterade offer" i mordfall där mördaren är okänd och inte kan tala om för oss hur många han mördat. Det kommer således alltid att bli föremål för spekulation eller personliga åsikter.
Det har dock på senare tid blivit "populärt" att allt oftare vilja attributera FLER offer till Uppskäraren än tidigare, även de som inte har någon synbar, logisk länk till honom i vare sig
modus operandi eller
signatur. Min personliga åsikt är att man kan endast vara säker på
tre offer, Nichols, Chapman och Eddowes medan de övriga måste ses med kritiska ögon och jman måste ta andra saker i beaktande, som viktimologi med mera.
Jag tror inte någon
före Nichols var Uppskärarens verk, och jag tror
definitivt inte på Martha Tabram som ett Uppskäraroffer. Tabram mördades med 39 knivhugg, hon hade INTE halsen avskuren och där fanns ingen tendens till post mortem-attack på kroppen eller lemlästningar utförda efter dödens inträde. Som i alla fall där gärningen utmärks av "multiple stabbing" så är Tabram-mordet ett typiskt exempel på ett mord där förövaren drivits av ursinne och inget metodiskt mördande; i motsats till Tabrams mördare så förefaller Uppskärarens primära mål att ha varit att öppna upp kroppen medan själva dödandet endast varit en praktiskt åtgärd. Uppskärarens MO och signatur är så specifikt och förhållandevis konsekvent i grunden att man kan anta att dessa beståndsdelar var viktiga för honom och borde också varit så tre veckor före mordet på Nichols. Vi vet att seriemördare kan ändra sina MO, men ser vi på de offer som vi centralt möjligen kan tillskriva Uppskäraren med någon trovärdighet så finner man att han är ganska konsekvent i flera av detaljerna och inte någon som nämnvärt ändrade på dessa grundläggande lement, endast utvecklade dem. I Tabrams fall finns dock inte ett enda element i mördarens modus operandi - och heller ingen egentlig signatur - som överensstämmer med Uppskärarens.
Min slutsats är att Tabrams mördare uppvisar
ett helt annat psyke och
modus operandi än Uppskäraren och ingen kan övertyga mig om att Uppskäraren
på endast tre veckor skulle förvandlas från en ilsken "multiple stabber" till en metodisk "post mortem mutilator" med ett mycket specifik MO och signatur, där speciellt ett
mycket djupt skärsår i strupen (så djupt att endast ryggraden håller fast huvudet till kroppen) är en av de mest karaktäristiska dragen. Det är - enligt min åsikt - rent nonsens.
Tabram mördades mest sannolikt av en abnorm kund, troligast en av de soldater som hon och "kollegan" Pearly Poll brukade serva regelbundet. PC Barrett påträffade också på sin patrullrunda en soldat vid rätt tidpunkt för mordet utanför huset där Tabram mördades, som hävdade att han "väntade på en kamrat som gått iväg med en flicka".
Tabram var mest sannolikt inte ett Ripper-offer. Däremot anser jag personligen att nyheten om mordet på Martha Tabram kan ha triggat Uppskäraren till att sätta sina fantasier i aktion.
/Glenn Lauritz Andersson